• Anonym (vän)
    Äldre 15 Apr 10:01
    6244 visningar
    7 svar
    7
    6244

    Ålder på barn vid varannan vecka?

    Jag har hört/läst att ett barn bör ha uppnått en viss ålder vid veckovis boende hos föräldrarna (varannan vecka) och har lite frågor angående detta, som jag hoppas någon kan svara på; 
    Vilket ålder är det som gäller?
    Var finns dessa rekommendationer att läsa/få ?
    Vilken skada kan barnet ta om det är yngre än vad som rekommenderas ? (Alltså varför bör det ha uppnått en viss ålder? )

  • Svar på tråden Ålder på barn vid varannan vecka?
  • Anonym (vän) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 11:35
    #1

    *puff*

  • Anonym
    Äldre 15 Apr 11:40
    #2

    Det ä rinte helt svart eller vitt och individuellt för varje familj.

    Tex, kan föräldrarna sammarbeta så att de kan träffa barnet även de veckor det är hos den andre föräldern så kan barnet vara yngre vid vv boende, men det är klart att det är viktigt att barnet i första hand får EN trygg bas.

    Vad de kan ta för skada, är nog svårt att säga generellt, vissa klarar det nog utan minsta lilla problem elle rskada även från väldigt tidig ålder medan andra barn blir oroliga, svårt att sova elelr vad det nu kan vara.

    Kontakta Familjerätten så kan du nog få svar på alla dina frågor. Går säkert att googla fram också, men jag blir lite nyfiken, varför undrar du allt det här?

  • Anonym (vän) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 11:46
    #3
    Anonym skrev 2010-04-15 11:40:18 följande:
    Det ä rinte helt svart eller vitt och individuellt för varje familj. Tex, kan föräldrarna sammarbeta så att de kan träffa barnet även de veckor det är hos den andre föräldern så kan barnet vara yngre vid vv boende, men det är klart att det är viktigt att barnet i första hand får EN trygg bas.Vad de kan ta för skada, är nog svårt att säga generellt, vissa klarar det nog utan minsta lilla problem elle rskada även från väldigt tidig ålder medan andra barn blir oroliga, svårt att sova elelr vad det nu kan vara. Kontakta Familjerätten så kan du nog få svar på alla dina frågor. Går säkert att googla fram också, men jag blir lite nyfiken, varför undrar du allt det här?
    Undrar för jag inte vet. Har en vän som har det så (pappan) och han tjatar på att han tycker det är så jobbigt att ha barnet, det är så aktivt och svår att passa osv. Har aldrig varit tillsammans med mamman till barnet (inget seriöst eller längre tid i vilket fall) och började ha barnet redan då det var endast några veckor gammalt, inte hela veckor då, men dagar i följd. Nu är det hela veckor. Har sagt till honom att det kanske inte är så lämpligt att han har barnet varannan vecka då det är så litet, han har inte barnsäkrat hem, han bråkar med mamman nästan varje gång vid överlämning eller om dem träffas mitt i veckorna osv. Jag undrar helt enkelt hur mycket sånt påverkar ett barn...och vid vilken ålder.
  • Anonym
    Äldre 15 Apr 11:54
    #4
    Anonym (vän) skrev 2010-04-15 11:46:48 följande:
    Undrar för jag inte vet. Har en vän som har det så (pappan) och han tjatar på att han tycker det är så jobbigt att ha barnet, det är så aktivt och svår att passa osv. Har aldrig varit tillsammans med mamman till barnet (inget seriöst eller längre tid i vilket fall) och började ha barnet redan då det var endast några veckor gammalt, inte hela veckor då, men dagar i följd. Nu är det hela veckor. Har sagt till honom att det kanske inte är så lämpligt att han har barnet varannan vecka då det är så litet, han har inte barnsäkrat hem, han bråkar med mamman nästan varje gång vid överlämning eller om dem träffas mitt i veckorna osv. Jag undrar helt enkelt hur mycket sånt påverkar ett barn...och vid vilken ålder.
    Låter helt klart som om han antingen ska växa upp och ta sitt ansvar som Pappa eller låta barnet bo helt hos Mamman, förutsatt att hon har växt upp.

    Jag har en dotter som bor Varannan helg, hon är idag 6 år och hon har bott så sedan hon var ett år, vi har en rätt bra kontakt jag och hennes Pappa, det fungerar NU, men ibörjan härjade han å han skulel festa å de va så jobbigt etc, nu tycker han inte det är lika kul när vår dotter inte vill åka dit för att han alltid har haft så mycket annat, "viktigare" saker för sig, så what goes around comes around.

    De va två som skaffade barn, och borde förljdaktligen vara två som tar hand om det, även om det inte är just varanna vecka.

    Föreslå för honom att han och Mamman går på ett samarbetssamtal på Familjerätten så kan de få hjälp att lösa bofrågan.
  • Anonym (vän) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 11:59
    #5

    Grejen är att jag tror dem vill ha det så här. Även fast dem bråkar (svartsjuk mamma bl a) och trots att han tycker barnet är stundtals jobbigt. Jag var mest undrande till om detta med åldern var en regel eller rekommendation, på vilket sätt det kan påverka barnet, så att jag har mer kött på benen så att säga, då jag tar upp det med honom. Igen.

  • Anonym
    Äldre 15 Apr 12:16
    #6

    Det finns nog inga generella åldrar, men 3 år brukar det pratas om.


    Vi hade VV från att sonen var 2½, men det funkade för att vi bodde i samma område och hade ett gott samarbete. Det är ju egentligen A & O att samarbetet funkar och att man kan prata med varandra.
    Det är väl det som är det mest tragiska när det kommer till separerade föräldrar och barn som hamnar i kläm. Man ser inte barnen utan ser bara sig själva.
  • Anonym (vän) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 12:35
    #7

    Jo dem gör ju det..jag tror han vill ha barnet varannan vecka pga slippa betala underhåll. För barnets bästa vore det bäst att låta mamman ha barnet heltid. Inte för jag vet hur det ser ut hemma hos henne, men man får ju hoppas på att det ser bättre ut än hos pappan.

    Oj 3 år..detta barnen var inte ens 1 år då detta började.

Svar på tråden Ålder på barn vid varannan vecka?