• Sessilou

Solskydd till 10 månaders?

Var in på Apoteket idag för att hitta solcreme till min son. Men dem sa att det bara finns solcreme för barn från 1 år och uppåt. MInns att det vart debatt om ämnen i solcremerna men minns inte hur det var.

Vi åker till Mallis i sommar och då kommer sonen vara 10 månader.

Hur ska vi skydda honom mot solen?

Less is more=)
  • Svar på tråden Solskydd till 10 månaders?
  • cicci85

Kommer inte heller ihåg hur det var... googla på solcreme barn eller nåt sånt...
    jag skulle ha solskyddskläder och smörja de "utstickande" delarna med solcreme. Smörjer hellre med solcreme än att han ska bränna sig!

• svårt att vara unik

Vi har solcreme från Organic Children (http://webbutik.barnmatsbutiken.se/solskyddskram-for-barn-spf-25.html). Skulle säga att det är bättre att smörja en 10-månaders än att han bränner sig, men bäst är såklart luftiga heltäckande kläder och skugga.

Vi har badkläder med långa ärmar och ben, badkeps och en solfilt från Assuies Finest. http://www.aussies-finest.se/

Utöver det tunna bomullsskjortor (finns t ex på HM) och -byxor och solhattar.

• sweran

vi körde på ngn solkräm för barn med spf 50 på dottern hela förra sommaren. då var hon under 1....
    sen när vi var på kanarieöarna nu i våras. (dottern 1½) så körde vi på spf 30.
    men självklart hade man tunna kläder som täckte så mycket som möjligt, men vad man än klär på dem så är det ju alltid kroppsdelar som sticker ut... :)

• Sessilou

ja det känns som om man vill smörja alla utstickade delar ju!

men kläder....kan han ha typ shorts och långärmade bodys? BLir inte det för varmt?

eller ska man köra på t-shirt o smörja in armarna istället?

Less is more=)
  • Fotavtryck

Man ska använda långärmade tunna tröjor eller solkläder. Dock EJ vita = inget solskydd alls.

Rekomendationerne under ett år finns ju av en anledning.

Vi var i fillipinerna o använde solkläder o det fungerade utmärkt!!

• goabarn77

Jag använde inte solkräm under ett år. Men om du vill göra det är det bra att veta att det finns solkräm utan kemiskt filter sedan febrauari på apoteket. (Jag var tvungen att beställa den.) Den är från ACO.

• Schnooglewookiemush

Men varför inte köpa Uv-kläder?

www.lekmer.se/leksaker/UV-kl%E4der?gclid=CPKig8esnaECFUUqDgodK2jbxA

Man ska inte smörja in för små barn med solkräm.

• mia maria

Jag vet också att man inte ska smörja in små barn med solkräm - men är det nå'n som vet varför??? Och gäller det samtliga solkrämer, eller finns det någon som man kan använda på barn under 1 år?

Vi ska åka till Turkiet när yngsta sonen är ca 9 mån, o jag tänker köra med tunna bommullskläder, solkeps/solhatt o skugga, så långt det går.
    Men jag ska fråga på Apoteket innan vi åker om det verkligen inte finns någon kräm eller spray till honom - känns så "fel" att inte smörja in honom, även om jag har hört att man inte ska!

• Fotavtryck

apoteket FÅR INTE rekomendera solskyddskräm till barn under ett år, enl socialstyrelsen eller ved det nu heter.
    Det finns ämnen i det som kan framkalla hudirritationer o allergier. Då huden på barn är så över känslig.

Tänk på att solen öven tar i skugga o framföralt i vatten!!!
    Smart är att ta två tre timmars vila innomhus mitt på dagen om man befinner sig på varare bredgrader.

• Solian

På Apotekets webbsida står att en t-shirt har SPF 7. Själv brukar jag ha på mig en t-shirt ovanpå bikinin när jag är utomlands på solsemester, även när jag badar, för att inte bränna mig.

När barnen var små smörjde vi dem noga, samt hade t-shirt, shorts och solhatt på.

• goabarn77
    mia maria skrev 2010-04-25 08:32:50 följande:
    Jag vet också att man inte ska smörja in små barn med solkräm - men är det nå'n som vet varför??? Och gäller det samtliga solkrämer, eller finns det någon som man kan använda på barn under 1 år?Vi ska åka till Turkiet när yngsta sonen är ca 9 mån, o jag tänker köra med tunna bommullskläder, solkeps/solhatt o skugga, så långt det går.Men jag ska fråga på Apoteket innan vi åker om det verkligen inte finns någon kräm eller spray till honom - känns så "fel" att inte smörja in honom, även om jag har hört att man inte ska!
    Enl. apotekspersonalen jag pratade med innehåller många kemiskt filter och barn är inte redo att bryta ned dessa på ett bra sätt förrän de blir 4 år.
  • vi och pyret

Han ska inte vara i solen överhuvudtaget.
    Solkräm ska inte användas på barn under ett år. Köp solkläder med lång ärm och ben som han kan ha om han ska bada. I övrigt tid långärmat och långbyxor + i skuggan. Å en hatt på knoppen!

Ha en skön resa.

• Sessilou

Nej såklart att han inte kommer att vara i solen....kommer ju vara i skuggan så mkt det går och undvika dem starkaste soltimmarna på dagarna.

Är det bara jag som tycker att det inte finns några "solskyddsliga" kläder i butikerna nu? Det är kortärmade bodys, och skjortor och shorts som gäller på H&M, Lindex och Kappahl. Eller typ fodrade jeans...som blir för varmt i 30 graders klimat.

Nu är jag iof inte den som e så himla pjåkig med det där med kill o tjejkläder, men har ändå reagerat på att typ tunnare byxor, tex tights bara hänger på tjejavdelningen. Finns inget för pojkar om man nu inte tycker att det är okej att ha vita strumpbyxor med hjärtan på till sin son.

Less is more=)
  • Sessilou
    Fotavtryck skrev 2010-04-25 16:59:53 följande:
    apoteket FÅR INTE rekomendera solskyddskräm till barn under ett år, enl socialstyrelsen eller ved det nu heter.Det finns ämnen i det som kan framkalla hudirritationer o allergier. Då huden på barn är så över känslig.Tänk på att solen öven tar i skugga o framföralt i vatten!!!Smart är att ta två tre timmars vila innomhus mitt på dagen om man befinner sig på varare bredgrader.
    Ja jag läste om det nu, och en del av mig förstår det hela.
    Fast ändå kan jag tänka att va fasen...hur har man gjort innan? Inte fick varken jag eller någon av mina kompisar under min uppväxt nånsin allergier mot solkrämen? Och alla dagisbarn på jobbet man smörjt in dagligen under våren o sommaren. Inte har dem fått nåra allergier eller hudreaktioner!
    Det är så hysteriskt med allt idag tycker jag. Allt är farligt och ska undvikas.
    Solkrämer, idominsalva ( som nog varenda unge på 80 talet vart insmord med men som idag tydligen är LIVSFARLIG pga en obetydlig mängd jordnötsolja i ), försvarets hudsalva/lypsyl..... suckar!

Oj nu gled jag iväg från ämnet!! Sorry.
    Less is more=)
  • mia maria
    goabarn77 skrev 2010-04-25 18:23:11 följande:
    Enl. apotekspersonalen jag pratade med innehåller många kemiskt filter och barn är inte redo att bryta ned dessa på ett bra sätt förrän de blir 4 år.
    Vad olika de verkar säga, för jag var ner på Apoteket idag o där sa de att de inte rekommenderar solkräm till små barn pga att de inte ska vistas i solen öht! Och därmed inte ska behöva någon solkräm!
    Solkrämen i sig var inte farlig på något vis, sa de.

Men jag kommer hur som helst att köra med skyddande kläder, solkeps/solhatt o skugga så långt det går - så får man väl se hur det känns när man väl är där, om man använder lite solkräm eller spray iaf, när lillkillen tex ska bada.
  • snuttP

Ja jag vet varför!!

Solkrämerna idag innehåller inte enbart fysikaliskt filter utan också kemisktfilter. Ett kemisktfilter omvandlar solstålarna till värme i huden vilket småbarn inte kan hantera. Plus att små barn inte kan bryta ner de kemiskafiltret.

Så egentligen har det inget med deras känsliga hud att göra, men är ändå en viss del av det kan jag tycka. Men behöver inte utsätta små bebisar/barn men "orörd hud" för en massa skit.

Svar på tråden Solskydd till 10 månaders?