• Anonym (förbannad)

J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!

Min pojkvän arbetade i 2 år.
    Innan han avgick från arbetet blev han medlem i både a-kassa och facket Unionen.
    Dagen han blev arbetslös anmälde han sig på arbetsförmedlingen och skickade in papper för att få a-kassa.
    Det kom inga betalningskort, vi ringde och fick avi påminnelser, sedan tappade de bort arbetsintyget, de vela veta vad han gjort efter arbetet, de tappade bort ett personligt brev och vi skickade nytt.
    Det tog 1 år att få svar!
    Vad fick han för svar?
    Jo, att han får ingen ersättning för han gick med i arbetsförmedlingen senare.
    De skickade nya uppgifter och då fick han som svar att han blev medlem hos unionen först 6 månader senare och har inte rätt till pengar!
    Vi trodde inte våra öron, loggade in genom nätet, visst stämde vårat datum då han börjat betala, och ringde unionen, de hade visst skrivit fel på nätet, svinen hade ändrat hans inträde 6 månader framåt för att han inte ska godkännas!
    Det enda vi får tillbaka är alla de månader han betalde in, som han VAR medlem i båda två.
    Unionen sade att de skickat ut misstag avi och att vi ljuger.
    Vi är förbannade och ledsna, hur kan de komma undan med sådant här?!
    Arbetsförmedlingen kan inte göra något, de tycker att inträdesdatumet unionen har gett dem väger mer än vårat ord och inbetalningskort.
    Vi ska gå ur Unionen, de är rena rama j*vla idioter och lurendrejeri!
    Tror ni vi har chans att få pengar från annat fack?

• Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!
  • M Y L F
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-17 10:59:53 följande:
    Vi har fått information via telefon, inga papper.
    Då är det ju svårt att bevisa att man fått felaktiga uppgifter.
    Tyvärr så är det ju såhär idag att man måste be om att få papper skickade till sig så att man kan läsa i lugn och ro och förstå vad det är som krävs.
    Ibland så blir det missuppfattningar om man enbart tar allt på telefon.
    Tyvärr är det nog så att din sambo har varit med i A-kassan för kort tid för att få pengar därifrån. 
  • arianne03
    Anonym skrev 2010-04-17 10:54:21 följande:
    Kan du länka till reglerna att det räcker att gå med i a-kassan när man slutat jobba? Låter barockt, varför betalar NÅN innan isf?
    Man kan göra det precis innan man slutar - MEN sedan behöver man ju vara medlem 1 år innan man kan få ersättning. Så det har ju gått 1 år nu (april 2010), antar att det är därför ts man tänker att han ska få ersättning nu?
  • Anonym

igen, länk tack! Låter så otroligt!

• Anonym (kanske är ute oc)

Var det inte lite andra regler under 2009 för intjänande tiden av rätt till a-kassa, en månad räknades som två?
    I alla fall påstod mitt fackförbund det, men det kanske inte gällde alla fack?

• Småtokig

Det jag inte förstår är varför ni inte reagerat på att ni inte fått papper. Jag får hem papper varje månad på hur mycket de kommer dra från mitt konto(autogiro) samt att jag titt som tätt får information hemskickad.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Anonym (förbannad)
    arianne03 skrev 2010-04-17 13:11:00 följande:
    Man kan göra det precis innan man slutar - MEN sedan behöver man ju vara medlem 1 år innan man kan få ersättning. Så det har ju gått 1 år nu (april 2010), antar att det är därför ts man tänker att han ska få ersättning nu?
    Precis!
    Vi skulle få det om de inte ändrat till december!
    Därför vi är arga.
    Givetvis har vi ifrågasattit varför vi inte fått papper men de sade att vi får papper hem, mer än avi då, NÄR beslutet är klart.
  • Lavish
    Småtokig skrev 2010-04-17 15:12:23 följande:
    Det jag inte förstår är varför ni inte reagerat på att ni inte fått papper. Jag får hem papper varje månad på hur mycket de kommer dra från mitt konto(autogiro) samt att jag titt som tätt får information hemskickad.
    Fast har man aldrig vart med i a kassan förut kanske man inte vet hur der brukar fungera. detta är precis anledning till att jag inte är med i a.kassan. Jag tror jag tjänar mer på att spara pengarna själv varje månad och ha dem att ta till. A-kassa verkar ändå ta så lång tid att få att man hunnit fixa nytt jobb under tiden.
  • Anonym (Konstigt)
    M Y L F skrev 2010-04-17 10:58:26 följande:
    Fast det är ju antagligen här som det har gått snett. Antingen har TS sambo missuppfattat vad som gäller eller så har de helt enkelt fått fel information. Jag tror ju tyvärr att sambon har missförstått. 
    Det tror jag med. Det låter helt sjukt att det skulle räcka att gå med när man blir av med jobbet. Antingen har han missförstått eller så har den som svarat missförstått frågan och trott att han frågade när han skulle anmäla sig till af.

Varför gick han inte med i både fack och a-kassa samtidigt????
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (kanske är ute oc) skrev 2010-04-17 15:08:25 följande:
    Var det inte lite andra regler under 2009 för intjänande tiden av rätt till a-kassa, en månad räknades som två?I alla fall påstod mitt fackförbund det, men det kanske inte gällde alla fack?
    Jo, det räknades 1 månad som 2 månader. Men det vill ju till att man har anmält sig också... Noll månader blir ju noll fast man räknar 1 månad som 2...
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (Konstigt) skrev 2010-04-17 20:57:26 följande:
    Det tror jag med. Det låter helt sjukt att det skulle räcka att gå med när man blir av med jobbet. Antingen har han missförstått eller så har den som svarat missförstått frågan och trott att han frågade när han skulle anmäla sig till af. Varför gick han inte med i både fack och a-kassa samtidigt????
    För att de sade att det behövdes inte.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-17 21:23:23 följande:
    Någon måste ha missförstått det hela. Om du bor i en villa, inte sjutton kan du ringa försäkringsbolaget när huset brinner och säga att "jag vill teckna en försäkring, det är dags nu för mitt hus brinner"! Lika lite anser jag att man kan ringa akassan och säga " nu blir jag arbetslös och vill gå med i akassan för att få stämpla" Varför skulle "alla andra" vara med i akassan om det räcker att gå med när man förlorar jobbet?????? För att vi gillar att ge bort våra pengar? Vore det så att det räcker att gå med när man blir arbetslös så skulle man ju spara massa pengar genom att göra det först då! Förlåt, men man måste tänka lite själv också. Som sagt, antingen har din man missförstått vad unionen sade eller så har Unionen missuppfattat frågan.
  • Anonym

Man måste i de flesta fall ha varit med i a-kassan i ett år medans man arbetar för att få ut inkomstrelaterad ersättning. Att gå med när man förlorar jobbet berättigar inte till ersättning, oavsett om man är med ett år efter att man blivit av med arbetet.

Har han gått med först när han förlorade sitt arbete så är det alltså helt korrekt att han inte ska ha någon som helst ersättning från sin a-kassa.

• Anonym (???)

Hej! Har följt tråden ..och TS skriver väldigt obegripligt hur deras situation ser ut....
    När man börja jobba så säger det själv att man går med i facket(ej nödvändigt) och en A-kassa för eventuell arbetslöshet. So far so good.

Sedan begriper inte jag riktig TS när hennes sambo gick med i A-kassan och hur han uppfyller kraven! Eftersom han jobbat i två år ...

TS! Du får gärna försöka förklara begripligt när , var hur din sambo blev medlem???

Men jag har alltid hört att man ska vara med i A-kassan tolv månader för att uppbära en inkomstrelaterad ersättning.. men man kan visst få grundersättning om medlemskapet varit mindre en tolv månader iallafall i Unionen....(jag själv tillhör en annan A-kassa)

Därav gick jag in o kolla på Unionens hemsida se länk i slutet av inlägget. Villkor för arbetslöshetsersättning Arbetslöshetsförsäkringen kompenserar för viss del av inkomstbortfallet vid arbetslöshet. Har du varit medlem kortare tid än 12 månader prövas rätten till arbetslöshetsersättning enligt grundförsäkringen. Uppfyller du medlemsvillkoret på 12 sammanhängande månader prövas rätten till arbetslöshetsersättning enligt inkomstbortfallsförsäkringen.

Om du avbryter ditt medlemskap genom att begära utträde eller genom att du trätt ut ur arbetslöshetskassan på grund av obetald medlemsavgift avslutas medlemskapet. Du måste då på nytt betala avgiften i tolv månader i rad för att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning.

Villkor för arbetslöshetsersättning Arbetslöshetsförsäkringen kompenserar för viss del av inkomstbortfallet vid arbetslöshet. Har du varit medlem kortare tid än 12 månader prövas rätten till arbetslöshetsersättning enligt grundförsäkringen. Uppfyller du medlemsvillkoret på 12 sammanhängande månader prövas rätten till arbetslöshetsersättning enligt inkomstbortfallsförsäkringen.

Om du avbryter ditt medlemskap genom att begära utträde eller genom att du trätt ut ur arbetslöshetskassan på grund av obetald medlemsavgift avslutas medlemskapet. Du måste då på nytt betala avgiften i tolv månader i rad för att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning.
     Sedan kan man oxå få grunersättning om man inte varit medlem i A-kassan 12 månader ,

All information är hämtad från nedstående länk:

www.internetkassan.nu/14/Index.aspx

• Anonym (Amy)
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-17 21:23:23 följande:
    Är ju fortfarande så att man MÅSTE ha varit medlem minst 6 månader oftast 1 år och ha jobbat heltid minst 6 månader plus att man sak uppfylla kraven för a-kassa, innan man blir beviljad a-kassa. oavsett när man slutade jobba. 
  • Anonym (Amy)
    Anonym (Konstigt) skrev 2010-04-17 21:49:35 följande:
    Någon måste ha missförstått det hela. Om du bor i en villa, inte sjutton kan du ringa försäkringsbolaget när huset brinner och säga att "jag vill teckna en försäkring, det är dags nu för mitt hus brinner"! Lika lite anser jag att man kan ringa akassan och säga " nu blir jag arbetslös och vill gå med i akassan för att få stämpla" Varför skulle "alla andra" vara med i akassan om det räcker att gå med när man förlorar jobbet?????? För att vi gillar att ge bort våra pengar? Vore det så att det räcker att gå med när man blir arbetslös så skulle man ju spara massa pengar genom att göra det först då! Förlåt, men man måste tänka lite själv också. Som sagt, antingen har din man missförstått vad unionen sade eller så har Unionen missuppfattat frågan.
    Hade varit grymt, då slipper man ju betala och ändå få pengar när det väl sker *ironi*
  • numeraengelsk

Jag har själv haft akassa med unionen, och jag fick därmed min akassa utbetalad av dem. Jag är väldigt säker på att man absolut INTE kan gå med och betala akassa efter att man blir arbetslös. Det förlorar ju lite sin poäng om det skulle vara så, alla betalar ju in i en stor pott, där det finns sååå många människor som aldrig ens nyttjar den, men sen finns det andra som gör det. Man måste ha varit medlem i 1 år i akassa för att ha rätt till utbetalningar, och som någon skrev så ändrades det sen till 6 månader då man räknade en månad som två. 

Så utifrån vad du skriver TS så har inte din man rätt till någon akassa överhuvudtaget då han gick med EFTER han blev utan jobb.
    Jag var med i ett år, skickade in allt som behövdes för att gå med fick tillbaks ett brev som bekräftade att jag är med i akassan och kommer få inbetalningskort varje månad osv. 
    Man kan alltså inte gå med när man är utan jobb och då börja betala akassa och tro att man ska få 80% av sin lön eller vad det nu är man får, kommer inte riktigt ihåg men det är ju en hel del. Jag behövde det bara i 3 månader. 
    Så jag tycker inte unionen har gjort fel i det här fallet, så är det för alla, jag hade kompisar som blev arbetslösa samtidigt som mig som tycker att 200 spänn i månaden till akassa när dom hade jobb va bortkastade pengar, medans jag betalade det varje månad, när vi stog utan jobb så kan jag ju säga att deras ekonomi knakade bra mycket mer än min.
    Nu vet din man till nästa jobb, gå med i akassa på en gång.
Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!