• linper

    Fler med ont i ryggen TIDIGT i graviditeten?

    Är det fler som har/hade ont i svanken tidigt i graviditeten?
    Jag har precis gått in i v.5 och har haft ont igår och idag. Ganska jobbigt men klagar absolut inte eftersom det för ngt gott med sig.

    Men så läser man att missfall ofta börjar med ryggont och blir genast orolig.
    Hur är det för er?
    När fick ni ryggont? Försvann det?

  • Svar på tråden Fler med ont i ryggen TIDIGT i graviditeten?
  • Takid

    Mitt ryggonda har blivit bättre med stretching. Antar att jag blivit mer stilla de senaste veckorna på grund av allt illamående och trötthet. Min man som är naprapat har tipsat om lite stretchövningar och det har helt klart blivit bättre. Men om det är foglossning som du fått redan så kanske det inte hjälper... Jag började dessutom cykla till jobbet i ungefär samma veva (när det nu blivit lite varmare och vår ute ) så det bidrog kanske också till det ryggonda...

  • saltflingan
    Strumpan08 skrev 2010-04-17 00:03:31 följande:
    Det här är inget mot dig personligen, utan mer ett trött inlägg från en trött gravidis som redan förra graviditeten fick höra alla de där råden och hade lust att köra ner dem i folks halsar... Jag bor högst uppe på en kulle, tre trappor upp, utan hiss, jag har en 16 månaders som ska kånkas på, ett hem att hålla reda på, jag sitter bekvämast med benen i kors och jag gillar att promenera. Jag vill inte höra att jag ska låta bli trappor och sitta rak i ryggen med båda fötterna i golvet, jag vill att någon går in och klistrar ihop mitt bäcken! Eller ger mig massa smärtlindring. Jag är i v. 15, har redan ont, och jag är så less. Det enda positiva är att smärtan vid förlossningen kändes som en droppe i havet jämfört med all foglossningssmärta innan dess. Och så fick man lustgas..... Kanske ska höra om man får hyra in en lustgastub hem? :-P   Nej, usch. Trots mitt gnäll ska jag försöka göra allt som går att göras denna gång, för jag kommer inte orka ha så ont som jag hade senast denna gång med jobb och dottern.
    Haha ja hittar du sånt klister så vill jag också ha!! 

    Klart man måste göra det som känns rätt för en själv, men det skadar inte att andra får höra det som brukar stämma för dem som lider av foglossning.    Sitta i soffan med korslagda ben var för övrigt det första jag gjorde när jag kom hem från förlossningen...gud vad jag hade saknat det! 

    Måste säga att klisterkommentaren gjorde min dag! 

    Trappor kan jag heller inte undvika och min 5-månaders blir nog inte så glad på mig och jag slutar bära på honom.    Man får helt enkelt göra det bästa av situationen och påminna sig om att det går över. 
  • Faab06
    polyester01 skrev 2010-04-17 08:18:45 följande:
    Förlåt att jag avbryter TS... Men jag undrar bara när du fick ditt mf...i viken vecka??Jag är i vecka 5+4 oc jag känner INGET... Har varit gravid tre ggr förut och då har jag mått illa, kissat på nätterna och varit trött... Så när jag läste ditt inlägg blev jag såklart väldigt orolig    Hoppas på svar...
    Du ska inte oroa dig, det är ju väldigt individuellt. Bara för att jag fick missfall för att jag inget kände betyder inte det att det gäller dig eller andra. Jag har läst om massa kvinnor som inte känner så mycket men som det gått bra för. Jag hade själv en känsla av att något inte stämde på något underligtvis hela tiden. Precis som det låg i det undermedvetna att det inte skulle gå vägen, trots att jag aldrig hade varit gravid före och kunde veta hur det skulle kännas.

    Jag fick missfall i början av vecka 7 (6+3). Har precis "passerat" 6+3 nu i veckan som gått med denna nya graviditet utan blödning och det känns som jag kommit förbi en av alla "milstolpar jag satt upp i huvudet. Hoppas såklart att det ska gå bra och att jag och min man äntligen ska få vår lilla bebis i början av december.

    Du måste tänka att du väntar barn och inte missfall. Så sa någon klok till mig och jag försöker sjäv att leva efter det, även om det är svårt med oron hela tiden. Du ska se att ert fjärde barn kommer. 

    Kram/Anna 
  • Strumpan08
    saltflingan skrev 2010-04-17 10:52:23 följande:
    Haha ja hittar du sånt klister så vill jag också ha!!  Klart man måste göra det som känns rätt för en själv, men det skadar inte att andra får höra det som brukar stämma för dem som lider av foglossning.    Sitta i soffan med korslagda ben var för övrigt det första jag gjorde när jag kom hem från förlossningen...gud vad jag hade saknat det!  Måste säga att klisterkommentaren gjorde min dag!  Trappor kan jag heller inte undvika och min 5-månaders blir nog inte så glad på mig och jag slutar bära på honom.    Man får helt enkelt göra det bästa av situationen och påminna sig om att det går över. 
    Jag funderar på om karlssons klister skulle funka... Måste bara hitta en kirurg som är villig att genom titthålsoperation limma fast fogarna.. Hmmm.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • t0va

    jatack, jag tar en burk jag med... skulle lägga mig inatt men det bara låste sig så sambon fick hjälpa till och den smärtan var inte att leka med. Skrek rakt ut... är lite förvånad över att ingen granne ringde snuten. Hade varit intressant att förklara. "nej han misshandlar mig inte, jag har bara foglossning" {#lang_emotions_wink}

  • Lindha82

    Senaste veckan har jag börjat få ont, har läst lite om foglossning vet inte om det kanske kan vara det, jag är i v. 24
    känner ofta en smärtas när jag reser mig upp,o det går ner från ländryggen mot låret, och har jag stått och gått en hel dag på jobbet har jag sån molande värk sen i både ben o rygg att det känns som jag knappt orkar gå en cm till. Sover med kuddar under benen också och kan bara ligga på rygg.
    Men magen växte fort, bara senaste veckan är enorm skillnad, är första barnet och ser ut som jag är höggravid, är 158 lång, och har gått upp hela 11 (kg) så klart det blir påfrestande för ryggen

  • Strumpan08
    t0va skrev 2010-04-17 17:15:28 följande:
    jatack, jag tar en burk jag med... skulle lägga mig inatt men det bara låste sig så sambon fick hjälpa till och den smärtan var inte att leka med. Skrek rakt ut... är lite förvånad över att ingen granne ringde snuten. Hade varit intressant att förklara. "nej han misshandlar mig inte, jag har bara foglossning"
    Det måste jag förresten säga, att jag hade såna problem med att vända mig i sängen mot slutet av förra graviditeten, men det finns hjälp! Antingen kan man använda satinpyjamas + satinlakan så att det blir lite glidigare, eller så får man en glidmadrass (minns inte vad det heter, ser ut som en cylinder av glatt tyg) som man kan lätt rulla över på.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • t0va
    Strumpan08 skrev 2010-04-17 18:33:03 följande:
    Det måste jag förresten säga, att jag hade såna problem med att vända mig i sängen mot slutet av förra graviditeten, men det finns hjälp! Antingen kan man använda satinpyjamas + satinlakan så att det blir lite glidigare, eller så får man en glidmadrass (minns inte vad det heter, ser ut som en cylinder av glatt tyg) som man kan lätt rulla över på.
    jag har provat med sidanlakan och pyjamas men det funkade inte så bra för mig. Frågade efter gldilakan men här måste man köpa det själv och tyvärr så kan vi inte lägga ut de pengarna nu, får hoppas att det går i slutet av nästa månad. Vi håller på att flytta så budgeten överskrids just nu av flyttkartonger och allt annat sånt.

    Annars är glidlakan så kanonbra, helt perfekt för att kunna röra sig bättre :)
  • s89

    Samma här.. Känner också ryggsmärta i ryggen.. är i vecka 6(5+5) .. Det är helt normalt att ha. Pratade med min BM om det i torsdags. Inget konstigt sa hon. Alla får olika symtom också. Vissa har inte ont tidigt utan kanske får det senare och vissa får aldrig ont. Jättesvårt att säga. Alla kroppar är olika.. {#lang_emotions_smile} Lycka till

  • Johjo

    Jag har också otroligt ont i ryggslutet. Under förlossningen med min dotter så smärtade det enbart i ryggen, min dåvarande fick då springa mellan salen och köket för att värma min vetekudde då det var det enda som hjälpte mig. Tyvärr har smärtat funnits kvar under dessa 2,5 år som det har gått sen dess, och nu när jag är gravid igen så kommer det tillbaka men ännu värre än under denna mellantid.

    Den här gången så jobbar jag ju inte, utan pluggar på distans men jag tror och hoppas att det kommer fungera med dottern och allt sånt.
    Går hos en sjukgymnast efter en knäoperation så jag ska be henne plocka fram ett träningsprogram som även får med ryggen så jag slipper äta massa smärtstillande och så.

  • Maarriiiaaa

    Jag vill inte skrämmas.. Jag fick för en månad sen MF som började med ryggont.
    Jag fick imorse + o har under dagen fått ont i ryggen så jag är oxå jätte orolig!

  • pruttmamma

    Jag har asont i ryggen, men  i övre delen. gör svinont :=( Smärtan drar sig runt om revbenen och samtidigt har jag frossa och smärtor i övre del av mage. Haft flera dgr. Känns väldigt otrevligt :=(

  • Katitzi
    Maarriiiaaa skrev 2010-06-19 17:15:41 följande:
    Jag vill inte skrämmas.. Jag fick för en månad sen MF som började med ryggont.

    Jag fick imorse + o har under dagen fått ont i ryggen så jag är oxå jätte orolig!

  • Emma.S

    Vet att det är en gamal tråd men brukar man inte blöda oxå om man får missfall? Jag har ont i ryggen men blöder inget

  • Fredling

    Jag är i v 5 nu, och har senaste dagarna haft så sjuuukt ont i ländrygg och så har det strålat ner i benen baksida lår.

    Någon mer? Gick det över? Vad kan det vara?

    Är aktiv och tränar mycket men har endast tagit promenader nu när jag har ont.

  • JLES
    Fredling skrev 2018-07-22 21:41:48 följande:

    Jag är i v 5 nu, och har senaste dagarna haft så sjuuukt ont i ländrygg och så har det strålat ner i benen baksida lår.

    Någon mer? Gick det över? Vad kan det vara?

    Är aktiv och tränar mycket men har endast tagit promenader nu när jag har ont.


    Jag hade så eller som mensvärk i ryggen några gånger i tidiga veckor :) Det gick över och jag vet ej varför! :D
  • Fredling
    JLES skrev 2018-07-22 22:32:34 följande:

    Jag hade så eller som mensvärk i ryggen några gånger i tidiga veckor :) Det gick över och jag vet ej varför! :D


    Okej, tack för svar, hoppas det gör över för mig med snart . Blir orolig att något inte ska stå rätt till :-/
  • JLES
    Fredling skrev 2018-07-22 22:37:40 följande:
    Okej, tack för svar, hoppas det gör över för mig med snart . Blir orolig att något inte ska stå rätt till :-/
    Jag trodde typ också att jag skulle få missfall då! Men jag är i vecka 29 nu :)
Svar på tråden Fler med ont i ryggen TIDIGT i graviditeten?