Inlägg från: niiina |Visa alla inlägg
  • niiina

*Pimp my Husvagn*

Spännande tråd! Precis vad jag behöver ;)

Vi fick ett spontanryck och köpte oss en husvagn för en månad sen (eller tja, jag hade tjatat på sambon i ett år ungefär men när han väl sa ja, gick det fort ;))   

Den var riktigt fin från början fast det är en 88:a men vi har ändå fräschat upp den lite med vit färg på väggarna och på toan och nya kuddar o gardiner. Det vi har kvar är något slags kakel i kök och toa men vet inte vad man vågar försöka sig på. Riktigt kakel eller väggplattor? Har ni lyckats med riktigt kakel?

Sen skulle vi gärna byta ut alla vridhandtag till skåpsluckorna men hittar inga såna nånstans. Vet ni vart man kan hitta handtag till husvagnar får ni MER ÄN GÄRNA tipsa mig :)  

Ser fram emot att läsa om era vårprojekt! =D

• niiina

Ja det var inte mycket liv här! Men det duger gott med åtminstone EN pimp till i tråden ;)

Tack för dina tips. Ska genast in och titta på de ställen du rekommenderade! Nya knoppar och något snyggt bakom diskbänken hade gjort susen i vår vagn.

Såg att ni har fixat ett väggfäste till TVn. Det har jag också funderat på. Den står idag på en bänk som man hade velat ha annat på.
    Skåpsluckorna vet jag inte om vi vågar os på. De är rätt OK, men hade klart varit snyggare i vitt.

En annat sak vi tänkt göra är att lägga in en grå heltäckningsmatta i hela vagnen. En typ av balkongmatta som är lätt att dammsuga. Golvet är nämligen i beige plast och ser lite gammeldags ut. Har ni gjort något med/åt ert golv?

Har du bilder på husvagnen? Jag blev väldigt nyfiken nu ;)  

• niiina

Ja jag förstår att de nya handtagen gjorde skillnad. Såg något avsnitt av äntligen hemma där de pratade om just beslagens betydelse för utseendet. Vi har fula mässinghandtag, hälften vridbara och hälften med drag.

Har suttit och googlat runt på väggtapeter ett tag men vet inte om jag hittar fram till det ni har i er vagn. Är det någon sorts fototapet? Är den avtorkningsbar eller hur funkar den bakom spis och vask?

Ska försöka lägga ut några bilder jag med, ska bara ta mig för att fota lite först ;)

Tror du föresten att de andra startat upp någon ny tråd som fortsättning på denna eller håller de på att renoverar sina husvagnar för fullt tro? ;)     

• niiina

Hej Isblomma!

Vad har ni gjort i er vagn? Är det så det blir när alla projekt är klara, att man längtar till en helt ny vagn att sätta klona i? :) 

• niiina

Hej hej.
    Roligt att det droppat in lite folk :) Grattis till vagnen Hera78 :)

Vi hade också funderingar på att måla om vårt beiga handfat men det får vänta. Du kan ju testa först och sen meddela hur det gått ;)

Ang byte av dörrbeslag: Jag blir gaalen snart! Hälften av våra skåpsdörrar har vridhandtag och hälften vanliga drag. Eller vanliga var fel ord. De har måttet 80 mm mellan hålen vilket inte existerar i dags läget. Altenativet är att borra nya hål så att man åtminstone kan använda 87 handtag. Jo visst det funkar väl i nödfall. MEN vridhandtag verkar heller inte finnas längre. Testade att skruva ut ett av dem och ser du att de lämnat efter sig ett hål på 2.5 cm!! Det går inte att fästa en ny knopp på utan att den åker igenom. Har undersökt möjligeten att montera en bricka på både baksida och framsida under knoppen men då fanns inga passande storlekar såklart och nya magnetlås måste på varenda skåp. Efter timmar framför datorn och i diverse affärer ger jag nu upp! Guldhandtagen får stanna. (tillsvidare iaf)
    Ursäkta klagandet, det är bara så jäkla frustrerad när allt går fel medans man läser om alla andras lyckade renoveringar. ;) 

Krutet kommer nu läggas på att försöka få in en mörkgrå heltäckningsmatta på golvet och få upp ett slags kakel i kök och badrum. 

• niiina

Majken: Tack för tipset om väggtapeten. Har kollat in sidan och tycker det ser jättesnyggt ut. Får se vart det slutar. Sambon vill ha riktigt kakel ala natursten ;)

Vi har också vår husvagn nära. Ca 10 meter från altanen. Springer mellan vagn och hem hela tiden med en tumstock i högsta hugg ;) Vin har vi dock inte invigt vagnen men. Får bli när det är lite mer fixat kanske :)

• niiina

Majken: Jo det lutar åt omlackering isåfall. Köper man sprayfärg då? Är rädd att de ska se målat och fattigt ut.
    Vikten är jag inte så insatt i. Det är ju så litet område tänker jag och man har ju sett många trådar där folk har kaklat. Jag undrar mer hur det håller. Vi ska ut en sväng nu och titta ;) 

• niiina

Ja du, nu blev jag tveksam igen. Vi köpte nämligen ett paket kakel idag. Ett paket som vägde väldigt mycket..hm..vi kanske ändrar oss en 73:e gång ;) Har släpat hem både tapetrullar,  kitchenboards och nu kakel men allt brukar returneras dagen efter inköp. Det är inte lätt att vara obeslutsam ;)

I övrigt är jag rätt glad idag! :) Vi har förutom kakel även köpt hem (och installerat) nya silverfärgade strömbrytare och en snygg badrumslampa, samt en LED-list (som ska sitta under badrumsskåpet och lysa ner mot handfatet)

Köpte även hem en rulle med papp som man brukar använda sig av för att skydda golvet vid ex målning. Det ska vi lägga ut på golvet, klippa och trixa med så att den täcker hela husvagnsgolvet. M a o göra en mall till heltäckningsmattan som ska in :)

Känns bra! :)    

• niiina

Du har helt rätt. Drömde i natt att vi överlastat och åkte fast. Tack för den ;)

Vi ska sätta oss och räkna lite idag. Har alla husvagnar ett utrymme på 170kilos lastvikt?

Bilder kommer :)   

• niiina

Nej så trist Majken!! Jag känner igen känslan då man tror sig hittat det rätta (vad det än kan gälla) Man bygger blixtsnabbt upp bilder, planer och förväntningar och så blir man SÅ besviken när drömmen krossas.
    Hoppas ni kommer på en lösning eller hittar någon ännu bättre vagn snart!

Får jag fråga, känns det inte sorgligt alls med tanken på att sälja er nuvarande pärla som ni fixat så mycket med och längtar efter att få använda?

Mina projekt brukar kännas som mina bebisar. Jag vet inte hur jag någonsin kommer vilja byta ut dom. Men det kommer kanske en vacker dag för mig med ;)

Kan säga att vi faktiskt inte har en bil som kan dra vår vagn än. :) Vi var så snabba med köpet att vi inte hann byta bil. Har två rätt nya bilar utan krok. En är för liten och den andra lite för tung. Ska sälja den stora för att köpa en lite mer lagom tung och lite billigare bil med krok. Väldigt snart hoppas jag...vem vet när värmer slår till..;)

• niiina

Isblomma: Tack för tipset. Är det dekorplast du menar? Sånt man brukar klä bänkskovor, skåpsluckor etc med?

• niiina

Jag har pratat med flera yrkesmän ang kakel i husvagn. Ingen rekommenderar det men vi ville testa ändå. Har bara hunnit med en men del och har inte åkt med vagnen än men att få plattorna att fastna var inga problem. Limmade fast dom med pl400. Det värsta med att kakla är nog fogen dom jag tror spricker lätt. Vi valde därför konststen som inte ska ha mellanrum och därför inte behöver fog. Kolla om ni kan använda silikon eller liknande som är elastiskt.

• niiina

Majken: Det låter supermysigt Hoppas att vi blir lika kära i vår vagn. Ska städa undan alla verktyg och stök som ligger överallt så vi också kan inviga med ett glas vin

Svar på tråden *Pimp my Husvagn*