• ica

Ohyfsad väninna

Jag har bara med mig något första gången jag är hembjuden till nån. Annars bara när det är nåt: födelsedag, inflyttning mm.
    Jag störs däremot enormt på att vissa aldrig bjuder igen. När vi bjudit på trerättersmiddag 3 gånger blir vi bjudna på fika. Sen började de ifrågasätta varför vi inte bjöd dem på middag! Vi är nog de som bjuder mest. Så det känns trist.

• ica
    linas fina skrev 2010-04-19 19:00:44 följande:
    Snåljåp skulle jag vilja kalla henne. Okej att man inte behöver ha blommor och grejer med sig varje gång man blir bjuden på mat, men det andra du räknade upp var riktigt jäkla ohyfsat. Skulle gjort slut med henne, såna vänner suger för mycket energi och ger upphov till irritation av stora mått.
    Parasit skulle jag kalla henne. En klassisk energitjuv som tar men inte ger tillbaka.
  • ica
    Mimmi P skrev 2010-07-18 08:48:48 följande:
    Har bara läst ts.

Det där med att alltid ta med nåt när man går på middag tycker jag personligen är lite "onödigt". Men det beror ju helt på vem man umgås med. Är det våra närmaste vänner så gör vi det bara om det är nåt speciellt tillfälle, de gör likadant. Är det människor man känner mer ytligt eller träffar sällan brukar vi ta med nåt. Jag själv har lite svårt för att det alltid ska tas med en present, tycker att det lätt spårar ur lite och gärna ska bli dyrare och dyrare typ. Men som sagt, vi anpassar oss efter sällskap och tillfälle i just den frågan.

Däremot i frågan att bjuda/bjuda tillbaka förstår jag dig verkligen! Jättetråkigt att alltid bjuda och aldrig bli bjuden, jag skulle nog också ha slutat bjuda in henne på middag. Mellan oss och våra närmsta vänner är det oftast så att vi är hemma hos oss när vi äter middag ihop pga det är mest praktiskt men ibland så köper våra kompisar med sig maten och så lagar vi tillsammans. På så sätt bidrar de också, skulle tro att vi hamnar ung 50/50 ekonomiskt iallafall. Visst blir det lite mer jobb för oss iom att vi oftast är hos oss men det gör inte oss så mycket. 
    Jo, jag känner igen det. då både jag och min man är matlagningsroade och ofta bjuder. Men även vi börjar få nog. Att stå i köket en hel dag och storstäda, duka fint är mycket jobb. Det är rimligt att bli bjuden tillbaka.
Svar på tråden Ohyfsad väninna