• Anonym (Annette)

Ohyfsad väninna

Jag börjar irritera mig mer och mer på min bästa vän.

När vi är på middagar hos gemensamma vänner så tar jag alltid med mig en bukett blommor, något vin eller liknande, en present till värdinnan om det då bjuds på mat (inte vid knyte). Jag har märkt att min väninna alltid kommer tomhänt, hon har inte en enda gång haft med sig något.

Min sambo är den som lagar maten i vårt hem och vi har bjudit hem min väninna flera gånger på mat. Hon har aldrig haft något med sig till oss och har aldrig bjudit tillbaka. Min sambo har reagerat och vägrar nu laga någon mat till henne då hon varken säger tack eller visar uppskattning på något vis.

För några helger sedan var jag och hälsade på henne en hel fredag och jag hade då med mig en liten blomma och en godispåse eftersom hon kände sig lite hänging, men: hon bjöd inte på något alls! Från 11 på förmiddagen till 19 på kvällen var jag där och hon bjöd inte på något alls! Inte ens godiset som jag hade haft med mig och gett henne tog hon fram.

Okej tänkte jag, fredagen därpå skulle jag hälsa på henne igen och denna gång föreslog jag för henne att jag skulle ta med hämtmat. "Javisst, gör så!" tyckte hon.
    Så jag körde och fixade hämtmat (för 250 kr, dyrare än jag trodde det skulle bli) och så åt vi av den hemma hos henne. Hon tog fram ett glas så jag kunde ta kranvatten. Jag tycker det är ofint att säga saker som "nu vill jag ha pengar för att jag köpt med mig mat till oss!" så jag sa inget. Och hon nämnde det aldrig, inte ens i efterhand. Jag kan ju tycka att man delar på summan?

Det är hela tiden likadant. Hon säger att hon är ekonomisk med absolut inte snål. Jag börjar tycka att det här beteendet är snålt och irriterande. Jag kommer inte ge henne mer nu, nu väntar jag på att få något tillbaka. Det är så också att hon har god ekonomi (hennes sambo tjänar bra) medan jag har en usel ekonomi.

Är jag orättvis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 20:34
    Jag har snackat med min väninna precis och bjudit in mig själv till henne som nu på Lördag. Jag har inte nämt att jag ska ha med mig något och det ska jag inte ha heller, utan nu förväntar jag mig att hon står för maten. Så får vi se hur det går.
    Jag ska hädan efter köra med raka rör i alla fall, det har jag lärt mig av denna här tråden. Om inte annat ska jag prata med henne om det här på Lördag.
    Tack alla för era svar!!!

• Svar på tråden Ohyfsad väninna
  • Anonym (788)

Köp en vett och etikett bok till henne.

• Anonym

Jag och sambon har en likadan vän.

Ofta när vi hade filmkväll, ville han att vi skulle laga mat och ha det trevligt.
    Vi handlade innan vi kom dit, lagade maten och alla åt. Men han erbjöd sig inte att betala för det (runt 400:- kostade varje måltid). Detta har vi gjort 7-8 gånger nu, och han erbjuder sig aldrig.
    Om han lägger ut ex. 40:- på någonting, vill han ha det direkt av oss.

En gång bjöd han och hans tjejkompis över oss på julknyt, och vi blev ombedda att ta med vår del.
    Det enda de stod för var tomater och paprika, vi fick lotten att köpa gravad lax, köttbullar, prinskorv, ägg osv osv.

Honom bjuder vi inte på mat fler gånger.
    Det är synd, för jag älskar verkligen att bjuda på mat. Men snåla människor kan glömma det.

• emilou77

Har bara läst TS.

Men 11 på fm till 19 på kvällen! Hos mina bästa vänner rör jag mig i deras kylskåp när jag är hungrig eller sugen, sitter inte och väntar på att bli bjuden :)
    Men trist att inte ens få ett tack vid bjudningar eller ens erbjudan om betalning för hämtmat...
  • Anonym

Du måste absolut berätta det för henne på något sätt. Hon kanske är helt omedveten om sitt beteende och ni gör henne en björntjänst genom att inte påtala det. Somliga tänker sig inte för.

Om hon är medveten om sitt beteende måste ni ju såklart tala om att ni ogillar det, annars kommer det garanterat att fortsätta.

Det där om att hon inte tackar för maten borde hon ha lärt sig hemifrån kan man tycka. Alla har dock inte hyfsade föräldrar...tja, det finns säkert skäl till varför hon är som hon är (omedvetenhet eller helt enkelt ohyfs är två tänkbara skäl).

Bjud hem er på middag till HENNE någon gång och se vad som händer då om ni inte redan provat.

Eftersom hon är din bästa vän tycker du förhoppningsvis att det är värt att ha henne kvar och då måste du påtala problemet. Lycka till!

• Jagvetmest

Jag blir galen på alla snåljåpar som utnyttjar andra och sedan kallar sig för "ekonomiska!" Skäms på er!!!!!!!!!!! Har man inte råd så säger man det när någon ringer och frågar om h*n ska ta med sig hämtmat etc.

• straw2008

Jaghar haft två sånnaväninnor :O) lika roliga båda två.... kom ALLTID tomhänta till födelsedagskalas osv, den ena envisades även alltid med att ta med andra till våre bjudningar.

VI slutade bjuda dom, blev så himla tråkigt till slut.

Tror def att din väninna är omedveten om detta, finns det något sätt du kan tala om det för henne? I sista fall skulle jag faktiskt skriva ett anonymt brev.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Jagvetmest
    Jagvetmest skrev 2010-04-19 14:00:52 följande:
    Jag blir galen på alla snåljåpar som utnyttjar andra och sedan kallar sig för "ekonomiska!" Skäms på er!!!!!!!!!!! Har man inte råd så säger man det när någon ringer och frågar om h*n ska ta med sig hämtmat etc.
    Hade en väninna förut som alltid såg till att hon själv inte behövde betala något. Vi kunde sitta på förfest tex i utkanten av stan och sedan när vi skulle dra in till stan så sa hon alltid: Om vi ska åka taxi så får DU betala den för JAG har inte råd. Eftersom jag tycker att en timmes promenad i täckoverall till krogen är en stämningsdödare så bjöd jag alltid.
     Sen så hade jag bil och inte hon. Då kunde hon fråga om jag skulle åka till en viss plats (7 mil bort) och sedan åka med utan att någonsin erbjuda bensinpengar. En klassiker var: "Jag kan väl få bjuda på en öl nästa gång vi är på krogen istället"! -Guess what? Jag har aldrig fått en öl på krogen av den snåla subban!!
  • Jagvetmest
    straw2008 skrev 2010-04-19 14:05:02 följande:
    Jaghar haft två sånnaväninnor :O) lika roliga båda två.... kom ALLTID tomhänta till födelsedagskalas osv, den ena envisades även alltid med att ta med andra till våre bjudningar. VI slutade bjuda dom, blev så himla tråkigt till slut. Tror def att din väninna är omedveten om detta, finns det något sätt du kan tala om det för henne? I sista fall skulle jag faktiskt skriva ett anonymt brev.
    Men allvarligt: Har folk ingen skam i kroppen?? Tror de att det går obemärkt förbi att de inte ens tar med present till födelsedagar?
    Ni som är såna här, ni vet själva vilka ni är- och det ni gör är INTE uppskattat. Tänk på den snåle fan till granne i "Solsidan". Vill ni verkligen vara såna?
  • BabyBlue75

Jag tycker absolut inte att du är orättvis!

• straw2008
    Jagvetmest skrev 2010-04-19 14:11:46 följande:
    Men allvarligt: Har folk ingen skam i kroppen?? Tror de att det går obemärkt förbi att de inte ens tar med present till födelsedagar?Ni som är såna här, ni vet själva vilka ni är- och det ni gör är INTE uppskattat. Tänk på den snåle fan till granne i "Solsidan". Vill ni verkligen vara såna?

Ha ha alltså hon kom även till båda våra dop helt tomhänt... o hade mage på att påpeka att HON minsann tycker mer om cheesecake än prisnesstårta (bjöd på DYRA skaldjurstårtor med handskalade räkor o prinsess efteråt o dricka givetvis).

Där satt hon tomhänt o åt skaldjuren o lämnade resten av tårtan...

Nää tror inte de snåla fattar faktiskt, seriöst.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Ohyfsad väninna