Inlägg från: Ulf Harrys Farsa |Visa alla inlägg
  • Ulf Harrys Farsa

Köra automat

Tips, som du kanske snabbt får lära dig ändå.
    Gasa och bromsa med HÖGERFOTEN som vanligt, tryck upp vänsterfoten i inredningen upp till vänster, eller sitt på foten.
    Har du kört manuell länge och hanar i en sits där du måste bromsa snabbt, kanske "koppla ur reflexen" sitter kvar, du kommer då att med vänsterfoten "koppla ur" MEN det finns ingen kopplingspedal så du kommer att bromsa med vänsterfoten = tvärnit & ont i pannan :)

testa och se hur mjuuuukt du kan bromsa med din vänsterfot ;) skrämmande har man noll bromsa mjukt känsla i den.

annars är det lätt att ÅKA automat :)

• Ulf Harrys Farsa
    fyrtorn skrev 2010-04-29 18:56:04 följande:
    Tack för tipsen jo jag har kollat runt lite om trafikregler och sådant men att trafikljusen hänger över korsningarna hade jag inte koll på, har du kört mycket i florida vet du hur trafiken är runt Orlando och St petes, vi åker inte förräns i oktober så jag försöker luska lite innan
    När jag var i Florida (Fort Lauderdale) så var trafiken som i en sömnig förort till Stockholm, lugnt och fin.
  • Ulf Harrys Farsa
    Längtar Igen skrev 2010-05-26 14:52:51 följande:
    Kom ihåg att ha foten på bromsen (vänstra pedalen) när du växlar från P (parkeringsläge) till D (drive = körningsläge) eller R (backen). N betyder neutral, friläge. I min bil (jag vet inte om alla har samma) måste du lämna växeln på P vid parkering före du kan dra ut nyckeln. Lätt att glömma bort om man har kört med manuell låda och vant sig vid att lämna växeln i och bara stanna motorn och kliva ur bilen Man vill nog inte ha en manuell låda efter att ha kört automat
    Precis, det finns inga skäl att ha en manuell idag (om man ska köpa ny bil)
  • Ulf Harrys Farsa
    Alces skrev 2010-07-21 11:16:05 följande:
    VARNING!!!
    Extremt vanebildande med automat!!
    Äsch...

om 10 år kommer det inte finnas "nya" manuella
  • Ulf Harrys Farsa
    Alces skrev 2010-07-23 09:31:02 följande:
    Det trodde farsans kusin också när han kom från USA på 50-talet på besök...

Jag kör bla taxi till vardags och tyckte Stockholm,Göteborg och Oslo var otrevligt att köra bil i när man inte varit där på länge. Paris och Madrid var värre så när jag första gången åkte till USA så stålsatte jag mig för storstadstempot... Kört bil och MC i bla NY Chicago och Miami och insåg att det var betydligt lugnare... Min bekant som då bodde i NY förklarade det med bilar gjorda för att glida med glider man med, europeerna kör små stressbilar med apväxel...
    Jo förr har ju manuella också varit "snålare" med en modern automatlåda växlar fan så mycket bättre än en människa, och kör man som man ska, drar en automat mindre bränsle (alltås moderna lådor, inte nån trött volvo från 83...)
Svar på tråden Köra automat