• Finis

Invandrare inom sjukvården

Jag antar att jag måste börja med det obligatoriska: Jag är inte rasist eller främlingsfientlig.

På senaste tiden har jag kommit i kontakt med läkare och sjuksköterskor som pratar otroligt dålig svenska. Dom har inte förstått allt jag sagt och jag har inte förstått allt dom sagt. Samtalen avslutades med ett frågetecken och en tanke att jag måste nog tala med någon annan för att vara säker. Det är ju lite känsligt också att säga va?! femtioelva gånger.

Jag antar att dessa läkare är rekryterade utomlands för jag har svårt att tänka mig att dom skulle klara av en läkarutbildning på svenska. Jag är inte så insatt i detta med rekryteringar men har läst att dom pluggar svenska i 6 månader innan dom flyttar hit. Känns inte som det räcker till riktigt.

Jag var med en väninna och hennes dotter på akuten en gång, dom förstod i princip ingenting av vad läkaren sa. Jag fick agera tolk då jag var van vid den "dialekten".

Om jag lägger min hälsa och kanske mitt liv i någons händer så vill jag gärna vara säker på att dom förstår mina symtom när jag förklarar dom. Jag vill också kunna förstå rekommendationerna jag får från läkarna. Missförstånd och språkbarriärer känns inte lockande när det gäller ens hälsa.

Är jätte bra att det finns utländska läkare för behandling av dom patienter som inte kan prata svenska och behöver träffa någon som pratar samma språk. Problemet finns ju åt det hållet också, att invandrarna inte förstår dom svenska läkarna. Kanske dock lättare att ta med en tolk vid såna tillfällen.

Någon annan som stött på det här problemet? Känner ni er trygga i behandlingen ni fått?

Vecka 15
  • Svar på tråden Invandrare inom sjukvården
  • Finis

Ja det är verkligen känsligt. Väldigt svårt just nu vad man kan säga utan att bli utpekad som rasist. Kan tillägga att min man är mulatt så jag ÄR inte rasist .

Antar att det inte finns mycket att göra åt situationen tyvärr. Brist på läkare och då hämtas dom från andra länder.

Personligen så kommer jag antagligen fortsätta söka mig någon annanstans när jag känner mig osäker och om det gäller något allvarligt.

Misstänkte att jag inte var den enda som haft problem med språkbarriären.

Vecka 15
  • Finis
    Umm Elias skrev 2010-04-20 16:47:22 följande:
    Jag håller med! Sist jag var på akuten med ett gallstensanfall kom det en läkare som pratade extrem finlandssvenska(eller bröt på finska)!! Fattade inte ett ord av vad han sa och kände mig som ett frågetecken efter samtalet
    Det är riktigt obehagligt när man inte känner sig trygg med vården man sökt. Man vill ju inte gå därifrån lika orolig som innan liksom.
    Vecka 15
  • Finis

Det är ju riktigt tragiskt att dom svenska läkarna flyttar utomlands och att vi tar in läkare från andra länder. Undrar om dom läkare som flyttar hit vet om att dom kan tjäna mer om dom flyttar någon annanstans istället. Ändå tjänar ju läkarna här rätt bra om man jämför med sjuksystrarna.

Sen kan jag känna att det inte bara är språket som spökar. Jag kontaktade tex en läkare för att få allergimedicin under pollensäsongen. Jag bad även om nässpray. Hon skrev ut 14 tabletter allt som allt. Ska det räcka hela pollensäsongen då eller? Då undrar jag om hon vet hur pollensäsongen funkar i Sverige. Nässpray var bara mot täppa sa hon så då behövdes inget spray, men  det stämmer ju inte, man kan ta nässpray i förebyggande syfte och för att minska nysningar.

Så sånt kan ju också påverka om man får rätt vård eller inte. Nä, jag gillart inte.

Vecka 15
  • Finis
    Fru U skrev 2010-04-20 22:00:41 följande:
    Jag har fått visa på anatomisk bild vad som var fel (dvs bokstavligen rita och berätta) för läkaren förstod inte vad jag sa eller vad som gått snett i min kropp. Sist min man var på samma VC så hade han en regnbågshinneinflammation och trots att han ritade upp en regnbåge och försökte förklara inflammation så förstod läkaren bara att det handlade om ögat och skickade en akutremiss till ögonkliniken. Inte bra. Inte säkert. De är jätteduktiga, det betvivlar jag inte men de måste lära sig bättre svenska, man ska inte behöva ha med sig tolk.
    Gud så tragiskt att behöva rita. SÅ ska det verkligen inte behöva vara. Något bör göras åt det.
    Vecka 15
  • Finis
    parvati skrev 2010-04-20 22:07:57 följande:
    Såg du senaste solsidan?
    Min värsta mardröm, haha
    Vecka 15
  • Finis
    kalin skrev 2010-04-20 22:05:09 följande:
    Har testat att fora konversationen pa engelska, de brukar oftast ga battre.
    Jag inte provat det faktiskt. Men känner egentligen inte att jag ska behöva göra det heller. Dessutom är det nog rätt känsligt, man vill ju inte stöta sig med någon.

Även om vi pratar rätt bra engelska i Sverige så kanske många har svårt att beskriva sina besvär på engelska.
    Vecka 15
  • Finis
    BlommyNess12 skrev 2010-04-20 22:17:43 följande:
    För att inte tala om alla äldre människor som bara gått i skolan tills de var 12 år, helt utan engelskaundervisning...
    Nej, det känns som det skulle vara svårt för dom flesta att ta det på engelska.
    Vecka 15
  • Finis
    kalin skrev 2010-04-20 22:31:30 följande:
    Behova ska man abslout inte. Har hant att jag gjort det for det underlattar for mig sjalv. Om lakern blir lite stott ser jag inte som natt problem, tvatom kankse det far han att inse att han maste forbattra sitt sprak.
    Får prova det nästa gång, men tvivlar tyvärr på att det kommer göra någon skillnad.
    Vecka 15
  • Finis
    maddlyn skrev 2010-04-20 23:17:33 följande:
    Jag bryr mig inte om vart min läkare kommer i från bara han/hon kan göra sig förstådd på svenska. När jag var gravid i vecka 22 med första barnet fick jag blödningar och åkte in till gynakuten. Killen jag fick undersökte mig och försökte sen förklara på sitt språk vad som var fel. Jag förstod inte ett ord och då försökte han rita en bild på en mage med massor av pilar. Jag frågade vad det var som var på gång på både engelska och svenska men han sa bara va och ryckte på axlarna. Lämnade undersökningsrummet med tårar i ögonen och gick till receptionen och frågade om jag kunde få någon annan som undersökte mig då jag inte förstod vad han menade, fick ett surt nej och en uppläxning om att "man får ta vad man kan när man kommer akut". Jag åkte iallafall hem och avvaktade, blödningarna slutade så jag tänkte inte mer på det förens drygt 2½ vecka senare då min dotter föddes nästan 14 veckor förtidigt. Nu vet jag ju inte om detta hade haft en anna utgång även om vi förstått varandra men man kan ju inte låta bli att undra.
    Gud vad hemskt! Jag hoppas din dotter klarade sig bra! Han pratade alltså inte ens svenska utan sitt eget språk? Fruktansvärt!
    Vecka 15
  • Finis
    Houdini skrev 2010-04-20 23:29:59 följande:
    De bästa läkarna jag har träffat när jag har varit inne akut har varit en kinesiska och en fransyska. Hur många av er har varit med om att en läkare du träffar på akuten på lördag ringer upp dig torsdag i veckan efter för att fråga hur du mår och för att fråga om hon ska jaga på läkarna lite på den kliniken du tillhör. Och den franska ortopeden jag träffade på akuten var precis lika engagerad som kinesikskan, och jag har ärligt aldrig varit med om det från en svensk läkare. Sen vet jag inte om det är för jag bor i skåne men danska läkare är jag van vid. Och jag skiter ärligt talat var i från läkaren är bara jag får hjälp, och jag har banne mig alltid lyckats göra mig förstådd och förstått de läkare jag har träffat. Och de är många då jag är kroniskt sjuk och har varit i 20 år
    Nu handlar det ju inte riktigt om ursprunget i sig utan att dom pratar så dålig svenska så det blir missförstånd. Det är ju bra att du lyckats göra dig förstådd och att du träffat så bra läkare, men tyvärr är det nog rätt ovanligt. Har nog inte med ursprunget att göra utan kanske mer hur dom är som personer?

Många som inte haft sån tur som du haft tyvärr.
    Vecka 15
  • Finis
    maddlyn skrev 2010-04-20 23:31:00 följande:
    Och det är helt rätt han pratade inte ens svenska. Han kunde säga hej och va ungefär.
    Helt sjukt. Vad skönt att det gick så bra för din dotter!!
    Vecka 15
  • Finis
    sirisdotter skrev 2010-04-21 09:40:14 följande:
    Har du lösningen?
    Lösning och lösning. Kanske bör läkarna genomgå ett utförligt språktest i svenska innan dom får börja praktisera. Utbilda fler svenska läkare. Se till att dom rekryterade läkarna pluggar svenska längre.

Sen vet jag inte om man kan skylla allt på SFI då jag läst att läkare i Tyskland utbildas DÄR i svenska språket under 6 månader.
    Vecka 15
  • Finis
    Fru U skrev 2010-04-21 12:46:48 följande:
    Det är sant. Svensk sjukvård är medicinskt sett oftast minst tio år efter övriga världen. Tyvärr
    Vad bygger du det utlåtandet på? Skulle vara väldigt intressant att läsa.
    Vecka 15
  • Finis
    Baby D skrev 2010-04-21 12:01:59 följande:
    TS Var glad att du FÅR läkarvård öht! Och jo de hade klarat en svensk utbildning. För att få lov att jobba som läkare i sverige måste man genomgå den svenska examinationen. Så onekligen har de klarat den.
    Får å får. Jag betalar väl ändå för min läkarvård?

Jag har fortfarande svårt att tänka mig det med tanke på det dåliga språket hos vissa man har träffat. Men dom kanske "pratar" lysande svenska i skrivspråket, är bara i talet det spricker?
    Vecka 15
  • Finis
    MrsAssault skrev 2010-04-21 17:15:35 följande:
    jag tycker också det är förfärligt, jag hade en skånsk läkare en gång. Var helt omöjlig att förstå.
    Vecka 15
  • Finis
    sirisdotter skrev 2010-04-21 17:40:32 följande:
    Jag föreställer mig knappast att det blir bättre när den stora 40-talskullen blir skröpliga - oavsett vad du betalar...
    Nej tyvärr kan vi nog förvänta oss att det blir ännu värre.
    Vecka 15
Svar på tråden Invandrare inom sjukvården