Vad äter ni på Valborg?
Vad ska ni äta på Valborg?Förrätt?Efterrätt och mat?Eller buffé?Dricka?Snacks?Alla tips tas tacksamt emot:)
Vad ska ni äta på Valborg?Förrätt?Efterrätt och mat?Eller buffé?Dricka?Snacks?Alla tips tas tacksamt emot:)
inga som vet vad dem ska äta på Valborg?Och vill dela med sig av sina ideér?
Brukar man äta något särskilt? Det har jag/vi nog aldrig gjort. Korv med bröd vid brasan brukar det väl bli.
Jag kanske skulle ändra på gamla vanor och styra upp Valborgsmenyn. Jag vill också ha tips!
vi ska grilla (ngt kött) och ha rotsaker i ugn till, efterrätt vet jag inte än
tips så här i sista minuten?
Maken jobbar till nio, så jag tänkte ge lillbarnet middag innan vi går till elden, och sen göra en räksallad till oss vuxna.
Färska räkor, isbergssallad, ruccola, babyspenat, färsklök, ägg, avocado och färsk vit sparris. Till det vitlöksbaguette, smör & ostar. Kanske jag ska göra en egen rhode island-dressing, hmm?
Vi ska käka grillkorv o strips....det är väl inget särskilt på sista april?
Jag har aldrig ätit något "extra" den dan iaf....
Här blir det thaibuffé med en fransk chokladkaka till efterrätt
Vi brukade alltid grilla förr på valborgs men ikväll blir det älgentrecote, zucchinigratäng och en smarrig sås :-P
Vi brukar äta något som är lite godare och ibland tre-rätters (alltid 3-rätters om vi firar med några av våra föräldrar eller några andra). Men ikväll är vi själva Vi ska fira lite lite också så det kommer att bli 2-rätters och goda chokladpraliner till kaffet senare ikväll.
Förrätt kommer bli en variant på en liten rätt jag såg i coop-bladet förra nummret. Cremè fraiche blandat med philadelphiaost toppad med löjrom, hackad rödlök och gräslök. Tunnbröd och skumpa till detta.
Varmrätt blir grillad fläskytterfilé som marinerats sedan igår. Till detta blir det en hasselnötspesto och tagliatelle som jag kommer svänga i lite grädde och parmesan samt blanda ner lite lättkokt broccoli i.
Förrätt :
räk cocktial på färska räkor sockerättor isbergsallad rhode islandsås citron, och grillad sparris på toppen
Huvudrätt:
helstekt fläskfile med hemma gjord rödvinsås och klyftmotatis serveas med en sallad vid sidan
Efterrätt:
exotiska frikter met champange(alkoholfritt för mig)
varit förlovade i 8 år nu
vi käkade pizza... hehe
Vi var bortbjudna o fick trerätters
Papayasallad ala Thai
Grillad lax m färskpotatis sallad o kall cr.fraiche-sås
Kladdkaka m grädde o jordgubbar
Jättegott!
Vi hade gäster och åt potatisgratäng och tjälknul, sallad till det.
Efterrätt var citronpaj och grädde till de vuxna och typ marängswiss till barnen.
Efteråt skulle vi äta chips och dip men det blev inte mycket för alla var så mätta...