• Soffiloffan

Till er som skriver pga av...

Jag har sett det allt för många gånger nu, och nu kan jag inte låta bli längre...

Ni som skriver "pga av", vet ni inte vad pga betyder?
    Då kan jag upplysa om att det betyder på grund av, så det där extra "av" som ni lägger till behövs inte.

Så nu var det sagt. Tack för mig

• Svar på tråden Till er som skriver pga av...
  • Jordgubbssmak

Hahaha! Har bara läst det första 4 sidorna till hon den roliga tjejen logga ur, men snacka om att TS fick napp direkt!! Måste vara pga av den intressanta rubriken mm mera :)

• MysMärta

Är det ORDPOLISERNAS dag idag eller?!
    Man får inte skriva bäbis,pga av eller skaffa barn!
    Morsorna på krigsstigen,haha!

• Amira

Jag irriterar mig på folk som skriver förstog och lungt.

• Fru U
    MysMärta skrev 2010-04-22 15:00:26 följande:
    Är det ORDPOLISERNAS dag idag eller?! Man får inte skriva bäbis,pga av eller skaffa barn!Morsorna på krigsstigen,haha!
    bäbis är fjortis

Varför antar du att det är mammor. Fl är större än så.
    Svaren bor i hjärtat
  • sasssyy
    mammapersson skrev 2010-04-22 14:43:14 följande:
    När vi ändå håller på: vårt heter det väl, inte vårat.
    nope

vardaglig stavningsvariant av vårt; possessivt pronomen som indikerar ägande av eller tillhörighet till de talande om de ägda eller tillhörande är i ental och har t-genus; possessivt pronomen i första person plural med huvudordet i singular neutrum  klippt rakt ur min grammatikbok som av någon orsak också var citerad på härliga underbara (sic!) wikipedia
  • sasssyy

alltså.. ska man vara pettimeterviktig och skriva tex en akademisk rapport bör man skriva "vårt" men i vardagligt tal och skrift, även i skoluppsatser av "icke akademisk art" är det godkänt att skriva vårat, precis som det blivit godkänt att skriva "dom" istället för "dem"

Se det som en modernisering av svenska språket.
    En bra sådan anser jag då som är lingvist i botten, det ska vara språkligt korrekt men det behöver inte vara högtravande och akademiskt när man skriver vardagligt och utanför akademiska sammanhang, finns ingen orsak att trava så högt. Min personliga åsikt iofs sig (sic!)

• mammapersson
    sasssyy skrev 2010-04-22 15:15:28 följande:
    alltså.. ska man vara pettimeterviktig och skriva tex en akademisk rapport bör man skriva "vårt" men i vardagligt tal och skrift, även i skoluppsatser av "icke akademisk art" är det godkänt att skriva vårat, precis som det blivit godkänt att skriva "dom" istället för "dem"Se det som en modernisering av svenska språket.En bra sådan anser jag då som är lingvist i botten, det ska vara språkligt korrekt men det behöver inte vara högtravande och akademiskt när man skriver vardagligt och utanför akademiska sammanhang, finns ingen orsak att trava så högt. Min personliga åsikt iofs sig (sic!)

Där fick jag lära mig något nytt. Men jag gick ju i skolan på stenåldern och då fick man varken använda vårat eller dom...
  • sasssyy
    mammapersson skrev 2010-04-22 15:30:52 följande:
      Där fick jag lära mig något nytt. Men jag gick ju i skolan på stenåldern och då fick man varken använda vårat eller dom...
    ha ha.. jag gick tydligen också i skolan på stenåldern för vi fick heller inte använda dom eller vårat, iaf inte i låg- och mellanstadiet, sen vet jag att det kom en slags språkreforn i slutet av 80-talet då dessa former av orden började godkännas, minns det för att när vi skrev CP i nian.. det som idag kallas för nationella provet, så var det en tjej som skrev vårat vårat vårat och en masa dom, och läraren slet sitt hår för hon ville verkligen inte godkäna det men var tvungen *S*

Det är dock inget man ska uppmuntra tycker jag, man ska lära ut traditionellt och ställs frågan så kan man ju svara att det är okej. Jag har svårt att tro att man inte blir ifrågasatt om man skriver "dom" i ett ex-arbete på högskolenivå till exempel. Där får man ju inte ens använda förkortningar.
  • Denebola
    MysMärta skrev 2010-04-22 15:00:26 följande:
    Är det ORDPOLISERNAS dag idag eller?! Man får inte skriva bäbis,pga av eller skaffa barn! Morsorna på krigsstigen,haha!
    Våga bara skaffa dig en bäbis pga av att dem runtomkring kan störa sig så mycket då!! {#lang_emotions_yell}

(Det gör lite ont i mig att posta det här, men jag gör det ändå)
  • Jesspa80
    Denebola skrev 2010-04-22 16:18:52 följande:
    Våga bara skaffa dig en bäbis pga av att dem runtomkring kan störa sig så mycket då!! (Det gör lite ont i mig att posta det här, men jag gör det ändå)
    Du kanske har pms om det gör ont?
Svar på tråden Till er som skriver pga av...