• Johan0­1
    Äldre 23 Apr 06:50
    41548 visningar
    716 svar
    716
    41548

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Varför måste man alltid övertolka allting. Om Victoria tycker det är viktigt att ha hennes pappa vid sin sida nör hon går in, varför inte? Måste man automatiskt anta att detta förfarande som symbol automatiskt tolkas som att myndighetsutövandet över victoria lämnas från kungen till en ny man.

  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 08:30
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 08:02:54 följande:
    Nix. Se bl a Tjohalia29s inlägg (#98). Kungahuset säger sig vara symboler och representanter för folket - "för Sverige i tiden" - och därför ha rätt att bekosta sina liv med allmänna medel. Man kan inte både ha kakan och äta den. Vill Vickan snöa in på anglosaxiskt romantikfjoll kan hon vackert tjäna lite egna pengar och gifta sig borgerligt. UTAN att via TV-skärmarna förmedla till tusentals småflickor (och kvinnor) världen över att ett "riktigt princessbröllop" [sic!] innebör att man böjer sig för förtryckande könsmaktstrukturer. Ja, eftersom det ÄR precis vad som symboliseras. Oavsett vad man själv tycker kan man inte ändra symbolvärdet med ett "JAG tycker faktiskt inte att...". Jaså, när gick den överstyr då? På medeltiden, när de svenska lagarna som dagens kyrkoceremoni tar avstamp i gav svenska kvinnor större rättigheter än vad t. ex engelska kvinnor hade? Mig veterligt brukar vi inte vara så snabba på att införa nya traditioner som stinker patriarkat och förtryck, faktiskt.
    Det är klart det går att ändra symbolvärdet. Det är inte 1800-talets sverige idag. Hur man levde sitt liv då har inte så mycket med hur man lever sitt liv idag. Det hela har att göra med din egen syn på handlingen.

    Kyrkligt giftemål i stort är ju att vigas i kyrkans och herrens namn, hur många idag gifter sig mer av orsaken att det är fint och inte för att vigas i herrens namn? Kyrkligt giftemål är väl i såfall en mycket stor symbolhandling i sig, hur många icke-troende gifter sig i kyrkan? Många.
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 08:44
    Denebola skrev 2010-04-23 08:42:02 följande:
    Vad har 1800-talet med saken att göra? Det skulle vara snällt om du kunde vara mer specifik, för jag förstår inte hur du menar.
    Vad jag menar är att samhället och symbolvärdet i denna sagda handling betydde en sak för länge sedan, exempelvis på 1800-talet. Vad säger att denna symbolhandling måste ha samma betydlese idag? Eftersom det är det som denna debatt huruvida kungen ska följa victoria i kyrkan handlar om. Är du med?
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 08:55
    Denebola skrev 2010-04-23 08:49:53 följande:
    Tack för att du förtydligade vad du menade.Denna symbolhandling har inte funnits i Sverige. Den är plockad "utifrån", och där traditionen kommer ifrån står den för att kvinnan lämnas över som en mans ägodel till en annan man. Rent praktiskt kanske det inte är så längre, men det står fortfarande för att en kvinna är en ägodel.
    Men vad är det som hindrar att man ändrar betydelsen utav en symbolhandling? Det är ju vi som bestämmer vad en specifik sak står för. ANser man att detta betyder att kvinnan är en ägodel, ja då förblir betydelsen av denna handling densamma. Varför ska man leva kvar i samma gamla hjulspår bara för att en viss sak "alltid stått för någontint"? Då händer inget i förändringsväg.
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 09:38
    sasssyy skrev 2010-04-23 09:30:13 följande:
    fast tolkningen ligger ju hos dig.. jag tolkar det inte alls som ni gör.. att det finns något ägande i det hela.. utan att man som jag skrev lämnar sin födelsefamilj för att starta en ny primärfamilj...Ni är ju så fast i gamla seder och tankar och kan inte se att vi skapar våra egna traditioner genom att ge dem nya innebörder.Då skulle ju inte vigselringen vara okej heller eftersom den visar att du hör ihop med din man och inte är en fri kvinna.Förlovningsringen är en symbol för att du inte bara är TROlovad med någon utan även BORTlovad...finns tiotusentals traditioner som vi använder "felaktigt" och som då skulle sorteras bort.Herregud slappna av och sluta läsa in innebörder som inte finns. Jag är 110% säker på att prinsessan inte alls har detta i tanken och att det bara är en liten liten klick av samhället som ser denna innebörd, jag tycker att det är en fin tanke att involvera pappa i sin vigsel för brudens mor har ofta naturligt en framträdande roll på annat vis.Slappna av och lägg er energi på riktiga problem i stället.
    Exakt det jag säger också. Vi skapar ju själva våra traditioner. Jag tycjker att ni som stenhårt hävdar att denna symbolhandling är hemsk och förnedrande i själva verket BEFÄSTER den innebörden, genom att föra den vidare. Inget är hugget i sten. och
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 10:21
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 09:45:22 följande:
    Rom byggdes inte på en dag, vet du. Det spelar ngen roll om du personligen förkastar en hävdvunnen betydelse, när majoriteten av befolkningen tycker annorlunda. De allra flesta som vet något om historiken kring brudöverlämningen är emot den. De enda som tycker att det är något fint och gulligt verkar vara ffa kvinnor vars enda erfarenhet av bröllopsceremonier är Hollywoodfilmer. Jag anser att en kronprinsessa som säger sig ha stort symbolvärde för folket har ett stort ansvar att ta reda på bakgrunden till de traditioner hon väljer att stödja. Faktum är att hennes val kommer att få stor betydelse för trenderna i bröllopsvärlden, och det är synd och skam om ännu fler hakar på överlämningstrenden utan att reflektera över den ursprungliga innebörden. Förresten, om man tycker att pappa skall överlämna bruden när hon gifter sig första gången - borde det då inte vara hennes exmake som överlämnar henne vid ett andra äktenskap?
    Så saker och ting kan aldrig få ändra betydelse menar du? Det finns många saker, symbolvärden, som ändrat betydelse under årens lopp. Vissa till det bättre, och andra till det sämre. Nej rom byggdes absolut inte på en dag, men det brinner ner på en natt. Så bara för att saker och ting HAR sett ut på ett visst sätt, är inte det en anledning till att det ska se ut på samma sett till tidernas slut.
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 10:27

    "borde det då inte vara hennes exmake som överlämnar henne vid ett andra äktenskap?"

    Det vore något det. Lite action på bröloppet kanske{#lang_emotions_laughing}

  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 12:29
    Pejgan skrev 2010-04-23 10:28:08 följande:
    Klart symboler kan ändras. Jag kan ta på mig en hakkorströja och säga att den symboliserar kärlek till Saturnus. Jag lär dock få ganska mycket spö och inte speciellt många kommer tro på mitt budskap.
    Det exemplet tycker jag absolut inte är jämförbart med denna diskussion.
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 15:54
    Pejgan skrev 2010-04-23 10:28:08 följande:
    Klart symboler kan ändras. Jag kan ta på mig en hakkorströja och säga att den symboliserar kärlek till Saturnus. Jag lär dock få ganska mycket spö och inte speciellt många kommer tro på mitt budskap.
    Ok inget hindrar dig från att göra det. Jag kan t.o.m vara din första supporter i denna aktion. Jag tycker det är dags att ta ifrån destruktiva krafter symboler som från början inte tillhör dom.{#lang_emotions_smile}
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 17:57
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 17:47:42 följande:
    Var i all världen har jag skrivit att jag skulle göra allt för att förhindra hennes önskning? Jag har skrivit att jag skulle fråga henne om hon har funderat på vad handligen symboliserar, för jag tycker inte att man skall göra viktiga saker utan att reflektera över dem. Jag tycker att du läser in väldigt mycket konstigheter i mina inlägg. Jag har inte utnämnt mig till taleskvinna för alla kvinnor. Jag är väl däremot i min fulla rätt att uttrycka mina åsikter, precis som du är? Eller gäller åsiktsfriheten bara de som tycker precis som du? Okej, jämförelsen med brudrov var kanske lite för hårddragen för att poängen skulle gåfram. Ponera då istället att min bästa väninna skulle komma och säga "Åh, jag skulle vilja ha såna där söta svastikor på inbjudningarna och vigselprogrammen. De är ju en så fin gammal symbol för solen och passar så bra på ett sommarbröllop!"Tyccker du att jag i det läget också skall nicka och hålla käften och tänka att hon har rätt att göra precis vilka oreflekterade dumheter som helst på sin stora dag? Nu missar du symboliken i att man tillsammans har valt att ingå äktenskapet och därför går fram till vigselförrättaren gemensamt. Hur i all världen kan det förminska betydelsen av en vigsel?Och - som någon annan skrev - hur kan det vara mindre fint att gå sida vid sida med sin blivande make än att ha med sig en helt annan karl in?
    Alltså, jag tycker den här jämförelsen med hakkors är lite skev alltså. Jag kan inte låta bli att tycka det. Så du tycker på allvar att om din vän önskar att hennes pappa följer med henne in på bröloppet på det sättet kungen ska göra, utan att det är tvång eller något sådant med i bilden så är det jämdförbart med att gå runt med hakkors på brölloppet för att man tycker dom är fina?

    Jag köper bara inte det. Kalla mig ologisk om du vill eller inkonsikvent eller hellt dum i huvudet.
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 18:22
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 18:11:30 följande:
    Det som gör jämförelsen lite skev är väl i så fall att svastikan egentligen är ett utmärkt exempel på en symbol vars innebörd har förändrats från ursprunget. Hur menar du att den skevar annars? Ja, jag tycker att det är jämförbart. Om man plockar en företeelse utan att reflektera över dess hävdvunna symbolik bara för att man personligen tycker att man kan tillskriva den andra egenskaper, då spelar det egentligen ingen roll om företeelsen symboliserar kvinnoförtryck eller folkmord. Det är lika dumt i alla fall. 
    Ja jag håller med om att det är ett utmärkt exempel på en symbol vars innebörd har förändrats från ursprunget. Till det negativa.

    Det verkar också som att detta med att pappa följer med sin dotter på bröloppet  för en stor grupp människor också ha förändrats från ursprunget. Från att innebära en förnedring med hemsk innebörd till något som var och en får bestämma själv, om jag har förstått och sammanfattat de inläggen tidigare som röstat "ja".  Förutom för en annan grupp, som röstat "nej", som är 1% större (iallafall på fl, vilket alla vet representerar den genomsnittlige svensken på ett galant sätt).
  • Johan0­1
    Äldre 23 Apr 18:31

    Vem bestämmer om en symbolhandling har tvättats fri från befäckelse? Kommer svastikan aldrig någonsin bli fri från smuts? antagligen inte. Kommer svenska flaggan och nationalsången aldrig mer kunna förknippas enbart med sverige och inte rasism och främslingsfientlighet? Kommer fäder eller mödrar aldrig kunna följa sin son eller dotter med in på bröloppet utan att förknipas med förtryck?

  • Johan0­1
    Äldre 24 Apr 09:56
    jaghopparhögt skrev 2010-04-24 00:22:28 följande:
    Egentligen kan man ju säga att när Viktoria gifter så är hon jobbet. Hon arbetar för Sverige. Och på jobbet kan man nog inte kräva att få göra exakt som man vill själv.Viktoria har många extra rättigheter som Kronprinsessa som vanliga människor inte har, därför bör hon rimligtvis också ha skyldigheter som andra människor inte har. Som att man inte får bestämma till 100% hur ens bröllop ska vara.
    Nämen det var ju passande. Att en av hennes ansvarsuppgifter bör vara att hon inte får bestämma hur sitt eget bröllop ska se ut{#lang_emotions_laughing} Det argumentet kan man dra hur långt som helst. Stackars Victoria, hon får inget liv överhuvudtaget.
  • Johan0­1
    Äldre 24 Apr 16:33
    jaghopparhögt skrev 2010-04-24 14:05:31 följande:
    Hon har gott om fritid där hon kan vara sig själv. Men i offentliga sammanhang börhon vara kronprinsessan Viktoria som representerar Sverige, och det är en yrkesroll.Vill hon inte göra detta så är det ju bara att dra sig undan.Jag är inte så intresserad av monarki så jag skulle inte gråta då men nu när vi har monarki så ska iv väl utnyttja det så mycket vi kan som reklam för Sverige. Och då tycker jag inte det passar sig att kronprinsessan skrotar gamla svenska traditioner till förmån för saker ur amerikanska filmer.
    Ett giftemål anser jag vara en privat sak iof och inte en del i hennes yrkesroll. Men iochmed att hon är en offentlig person blåses detta upp till absurda proportioner. Jag ser ingen riktig mening med monarki i dagens sverige, förutom att det kan anses exotiskt för andra länder, men det tycker inte jag berättigar den stora kostnaden som kungahuset kostar idag.

    Så summa summarum. jag skiter egentligen i allt detta och tycker det är sak samma. Dock skulle jag vilja att bröllopets prislapp inte till stor del låg på våra axlar.

    Jag tycker att en ännu intressantare diskussion än denna, skulle vara huruvida sverige bör vara monarki eller inte. Meddela mig om någon sådan finns eller dyker upp.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?