• Eleni

    Montessori, Reggio Emilia, Waldorf, varför?

    Ni som har barn på sådana förskolor, varför har ni valt det och tycker ni att det är så bra som ni väntat er, har ni fått vad ni väntat er? Funderar på det men nu går sonen på kommunal som är bra, men barngruppen är stor. Vore jättekul om någon kunde berätta om sina barns förskola då ni valt ett sådant alternativ, har läst om dom men aldrig sett dom i verkligheten..

  • Svar på tråden Montessori, Reggio Emilia, Waldorf, varför?
  • varmchoklad

    Min dotter började i en Waldorf-grupp när hon var 1 år och 1 månad gammal. Jag valde Waldorf eftersom dels är det ett naturligt tänkande som stämmer väl överens med mina egna värderingar- de flesta leksakerna är handgjorda dockor, nallar, träklossar, träbilar/flygplan. Till och med puzzel är handgjorda och målade.
    Alla tvålar och rengöringsmedel är rena naturprodukter. All mat som serveras är ekologisk, närproducerad och tillagas på förskolans /skolans kök. Det doftar alltid nybakat bröd där. Man är rädd om sina saker och lagar det som går sönder. Man ärver kläder och leksaker från varandra om de fortfarande är hela annars sys de om till dockor, påsar och annat. Personalen gör väldigt mycket av detta handarbete, men även föräldrar som vill kan hjälpa till.

    En annan anledning var att gruppen var förhållandevis liten, bara 5 barn varav 2 st var 15-timmarsbarn. De två fröknarna har verkligen fått vara med när barnen vuxit upp och de har en fantastisk kontakt!

    Waldorf-pedagogiken tillämpas inte direkt i de lägre åldrarna, man ser mest till att barnen har mat i magen, vila mitt på dagen och där emellan leka, leka, leka. Waldorf menar att leken stärker och utvecklar människan och att människan bör leka genom hela livet.

  • 071001

    Siri går på R E-inspirerad fsk och det fanns inte så mycket att välja på då nästan alla (åtminstone bland kommunala) fsk i vår stadsdel är det.

  • tjejmamma79

    min äldsta dotter nu 7 år gick på en reggio emila fsk när hon var 18-24 månaedr och jag var mycket nöjd. där hade man en avdelning för varje årskull och på avd var det uppdelat så att en fröken och typ 4 barn lekte med lera en fröken och 4 barn läste saga och i om med detta tyckte jag att dom såg min dotter och hennes framsteg på ett helt annat sätt än vad dom sedan gjorde på den kommunala förskolan. vi bytte kommun vid husköp så vi var därför tvungna att byta fsk tyvärr

Svar på tråden Montessori, Reggio Emilia, Waldorf, varför?