Inlägg från: sarsparis |Visa alla inlägg
  • sarsparis

Ni som har barn som har mycket hemsk hosta, har ni några bra råd?

Min 2 åring har en fruktansvärd hemsk hosta, han har haft det sen han var förskyld första gången som liten. så fort förskylningen dyker upp kommer den. nu har han varit förskyld från och till sen i oktober vilket innebär att han hostat hemskt mycket. Vi har varit hos läkare flera gånger och fått både cociliana och lepehton som enligt läkaren är de bästa hostmedicinerna som finns. När de inte hjälp ett skvatt började vi fundera på om det är förskylningsastma och har fått en inhalator med både pulmicort och airomir. första gångerna hjälpte de bra,, hostan blev märkbart mindre snabbt. Men så förra veckan började hosta igen. Och inget hjälper, han hostade i ca 3 dar dygnet runt vilket innebar dåligt sömn. I förrgår kom hostan tillbaka, han har hostat sig igenom 2 nätter och varje gång han försöker sova på dagen. Han får ingen ordentlig sömn och er som ett monster.....Har ni några bra tips på andra mediciner som ni provat som ni tycker har funkat eller är det bara att härda ut? 

• Svar på tråden Ni som har barn som har mycket hemsk hosta, har ni några bra råd?
  • sarsparis

Högläge har vi, i natt lyckade vi få honom sovades nästan i sittande ställning, men han hostar fruktansvärt ändå. Röd saft? Varför är det bra? Ska testas iallafall.....

• sarsparis

Jo, vi tänker ju att det är förskylningsastma, och ger pulimicort och airomir, men det hjälper ju inte.....blir det ingen bättring i helgen får vi åka till läkare. andingen är ju normal, inget pip eller så.

Varför ger man betapred? Det tar ju jag själv mot min allergi jag har.....

• sarsparis

Peppar peppar......nu har han faktiskt inte hostat så mycket sen han somnade.......

En fråga, i vilket läga ska man åka in akut egentligen alltså typ mitt i natten? Är det typ när man hör att de har svårt med andingen?

• sarsparis
    Birgitta L skrev 2010-04-23 21:53:44 följande:
    Svar till Sarisparis:Det behöver inte pipa i bröstet för att vara astma, eller framför allt krupp. Det finns något som kallas tyst astma och det är utan pip. Betapred ger man inte specifikt mot just allergi utan för att bryta det akuta tillståndet när inget annat hjälper.
    Tack för info. Tycker det är så konstigt att inte läkare berättar om sånt här, vi har ju varit där med hans hosta säkert 5 ggr de senaste månaderna.....de har aldrig någonsin informerat om att man bör åka in tex vilket man kan tycka att de borde.
  • sarsparis

Verkar som att han blivit bättre, i natt vaknade en han gång och hostade till lite, men det var så lite hosta att han snabbt somnade om igen. Så förhoppningsvis är han bättre.

Hur länge brukar ni ge pulmicort? Läkare sa att man ska sluta när förskyliningen är över. men jag har även hört de som inte har uppehåll.

• sarsparis

Tack för alla råd åter igen! Hostan har bara försvunnit, så där lika snabbt som den kom....Nästa gång åker vi till läkaren direkt när det börjar, ska redan nu ta reda på hur man kommer till en barnläkare så vi kanske slipper ta en jourtid på VC. de verkar ju inte helt intresserade av att hjälpa till känns det som.

Svar på tråden Ni som har barn som har mycket hemsk hosta, har ni några bra råd?