• Julias mamma07

hur mycket solskydd behöver en 3-åring utomlands?

Ska åka till grekland i juni och det kommer då vara kring 30 grader varmt där. Hur pass mycket solskydd behöver min 3-åring? Räcker det med solskyddskräm med högsta faktorn eller behövs det UV-kläder t.o.m??

• Svar på tråden hur mycket solskydd behöver en 3-åring utomlands?
  • Mjäll

Finns väl sun-block kräm? Har för mig det. Jag hade inte tagit uv-kläder, men en t-shirt kan ju vara bra att ha.

• Julias mamma07

Vad är sun-block kräm? Är det som vanlig solkräm fast bättre eller? Var finns det att köpa i så fall?

• Mjäll

Vet faktiskt inte var det går att köpa. Min sambo har dock berättat att hans förra flickvän som var väldigt ljus i skinnet använde det(tyvärr är han inte hemma så jag kan fråga). Så det finns ju, kolla med apoteket eller kanske större kedjor som åhlens. Ja det ska vara bättre än solcreme.

• Linn02

Jag rekommenderar UV-badkläder (finns på apoteket o Polarn o pyret bla) och hööög solskyddsfaktor, gärna 50. T-shirt är inte det ultimata solskyddsmedlet, solen är stark.

• Jagsjälv

När sonen var så gammal använde jag Bamse spf 30. Den var bra, men tydligen varnade dem för något ämne i den. Vet ej om de gjorde om den eller plockade bort den. Annars brukar jag köra med Niveas (barn) spf 25.
    Mitt på dagen när solen är som starkast brukar man ju gå och äta lunch inne el i skuggan och kanske vila lite.

• Amine

Solskydd 30, inte vara bar i solen (tshirt är inte i st'ället för utan ett komplement och skugga när det fungerar!

• Kodia

Jag rekommenderar helt klart solskyddskläder! Enligt min erfarenhet räcker det inte riktigt att smörja, hur noggrann man än är, särskilt i början av sommaren, om man skall vara på en badort vid Medelhavet en hel vecka. Dessutom är kläderna snabba att ta av och på, och barnen föredrar helt klart att ta på sig sina cola "surfardräkter" framför att stå stilla för att bli inkletade flera gånger/dag. Det pris som en dräkt kostar tjänar du nog in i minskat behov av solkräm... Glöm inte solhatt också! (funkar lika bra med en/två vanliga, tycker jag.)

• tezz840
    Kodia skrev 2010-04-25 21:46:08 följande:
    Jag rekommenderar helt klart solskyddskläder! Enligt min erfarenhet räcker det inte riktigt att smörja, hur noggrann man än är, särskilt i början av sommaren, om man skall vara på en badort vid Medelhavet en hel vecka. Dessutom är kläderna snabba att ta av och på, och barnen föredrar helt klart att ta på sig sina cola "surfardräkter" framför att stå stilla för att bli inkletade flera gånger/dag. Det pris som en dräkt kostar tjänar du nog in i minskat behov av solkräm... Glöm inte solhatt också! (funkar lika bra med en/två vanliga, tycker jag.)
    En fråga om dom här solskyddskläderna som ni rekommenderar...
    Menar ni att dom har på sig dom hela tiden eller enbart på stranden?
    Vi ska nämligen ner till italien i juli och kommer inte att bo vid stranden så vi kanske bara kommer att bada ett fåtal gånger..
    Han kan ju inte springa omkring inne i centrum med den här dräkten? Det ser väl helskumt ut?
  • Jagsjälv

Är ni inte på stranden ska han ju inte ha dräkten!
    På stan gäller vanliga sommarkläder och smörj med solcreme!

• tezz840
    Jagsjälv skrev 2010-05-01 13:30:39 följande:
    Är ni inte på stranden ska han ju inte ha dräkten!På stan gäller vanliga sommarkläder och smörj med solcreme!
    ja, det var väl det jag tänkte.. =)
    Man hade nog fått rätt konstiga blickar annars... hehe..
  • Jagsjälv

Ja, somliga hade nog undrat {#lang_emotions_wink}...

• Kodia
    tezz840 skrev 2010-05-01 13:23:13 följande:
    En fråga om dom här solskyddskläderna som ni rekommenderar...Menar ni att dom har på sig dom hela tiden eller enbart på stranden?Vi ska nämligen ner till italien i juli och kommer inte att bo vid stranden så vi kanske bara kommer att bada ett fåtal gånger..Han kan ju inte springa omkring inne i centrum med den här dräkten? Det ser väl helskumt ut?
    Nej, barnen har dem bara på stranden (samt vid kajakpaddling).
    Tänk bara på att packa vanliga kläder som skyddar axlarna (inte bara linnen) och ordentliga solhattar som skyddar både ansikte och nacke.
  • Litenbebbe08

Hej!

Vi har bott i Brasilien nu i vinter med vår 5 åring som är riktigt ljus, en typisk svensk liten kille. Där har det varit hett, hett och hett och mkt sol....
    Vi hade hela tiden Ambre Solaire med faktor 35 till honom, den var perfekt! Hittade vi inte den köpte vi ngn gång Nivea med samma faktor. Alla dem är riktade till just barn, dem blir liksom lite tjockare på huden, som ett lager som stannar på huden, det är ultimat! Tänk på att smörja efter ngn timme igen om dem badar mkt.
    Sen ett måste som många skrivit är ju ngt på huvudet, hatt kan blli varmt, vi hade ofta en bandana som dem även kan bada med och blöta ner, smidigt!
    Bara att ta på även om den är blöt.

Solglasögon är skönt åxå för de små! När ni inte är vid stranden ha då alltid en tunnare t-shirt på. Vi har inte haft solskyddskläder till vår kille utan klarat oss bra med solkrämer och tshirts, men det är säkert en smaksak!

Ha en härlig resa!!!!

• Litenbebbe08

Glömde skriva en sak.....

HÄLL I BARNEN VÄTSKA......!!! Men det gör ni ju säkert!!!
    Skit samma om de inte dricker vatten hela tiden, låt dem dricka det dem vill.

Svar på tråden hur mycket solskydd behöver en 3-åring utomlands?