• LillaJag76

    Tips på innemiljön

    Behöver ideer till vår innemiljö.
    Barnen kommer vara födda 06 och 07. Mest 07:or.  (den älsta blir 4 i augusti och den yngsta blir 3 i augusti) är tre pedagoger och 17 barn.
    Vi har duplo, tågbana, klossar, bilar, djur
    men jag vill göra om helt och hållet eftersom barnen är kvar ett år till pga att inte finns platser på avd för äldre barn. Det känns som om vår avd är anpassad för yngre barn.
    Känns som om vi har fastnat..

    Vi ha TIPS, alla TIPS tas emot...

  • Svar på tråden Tips på innemiljön
  • Ella12

    Hej!
    Mitt tips är väl egentligen att ni bör anpassa innemiljön efter barngruppen, deras intresse osv!
    Har ni rum som är inredda på något särskilt vis, men som inte barnen är intresserade av..var då inte rädda att ändra om! "Läser" de mycket böcker tycker jag även att ni ska inreda en riktigt mysig läshörna med kuddar och filtar, kanske mysig belysning där det också är så lugnt och skönt som möjligt!
    Jag har dessutom varit och besökt en förskola som hade barn mellan 1-3 år och det var den mest inspirerande förskola jag sett! Eller det var mer som en "upptäckarverkstad!" De hade en "ljudhörna" med flera olika instrument (liten gitarr, litet piano, trianglar osv) som barnen fick hålla på och spela på, ett egengjort legobord för att barnen skulle slippa städa undan så fort det var dags för en annan aktivitet, hur som helst så var det olika stationer kan man säga där barnen kunde testa på olika saker! Utmanande!
    De hade även en "hemvrå", men det var en inspirerande hemvrå och inte en tråkig som man kan se på många förskolor....spis och diskbänk förstås, stolar och bord, men det allra viktigaste...de hade "riktiga köksgrejer så som söta små koppar i porslin, köksverktyg osv...för hur tråkigt är det inte med omaka par i plast?!?!??!?!? Dessutom var den riktigt fin och inbjudande, men fina färger osv..När jag besökte den förskolan ville jag själv börja leka och utforska! Det bör också nämnas att förskollärarna själva sa att allt de gjort, allt material osv inte kostat mycket eftersom vissa grejer hade så klart föräldrarna bidragit med, andra saker hade de fått från andra förskolor och koppar osv hade de köpt för en billig peng på second-handaffärer..Man måste hela tiden tänka på och fundera på om man själv skulle vilja vara barn på just den förskolan...om inte, ja då är det dags att börja tänka om...
    Hoppas du/ni fick lite användbara tips åtminstone!

Svar på tråden Tips på innemiljön