• Anonym (Kaffedraken)

    Ersättning eller välling när jag slutar amma vid 6 månader?

    Jag helammade tills dottern var 4 månader och började få lite gröt och pure. Idag är hon 5 månader och äter en portion gröt morgon och kväll och en portion med någon matig pure vid lunch. Resten utav tiden ammar jag henne. 


    Nu till min fråga:
    Jag vill sluta amma när hon blir 6 månader om 1 månad. Ska jag ge ersättning eller välling dom målen som inte är mat? Tex på natten.
    Med sonen så gjorde jag likadant och bvc sa att jag inte skulle ge ersättning utan välling. Så jag blir lite förvirrad när alla säger olika  
  • Svar på tråden Ersättning eller välling när jag slutar amma vid 6 månader?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Som ersättning till bröstmjölk: Ersättning.
    Som alternativ till gröt: välling.


    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Eftersom råden säger att det är bra att amma fram till 6 mån ålder så har jag antagit att man inte behöver ersättning efter 6 månader heller så vi gick över till välling som nattmål (och mellanmål på dagen i början) när hon slutade amma helt (vid 6,5 mån).

    Men det gör ju ingen skada vilket som, så det är väl bara att ta det man känner för. Ersättning är väl mer "matigt" så det kanske är bra om ditt barn är ganska ointresserat av mat just nu så hon får nog med näring, Välling är dock billigare än ersättning och så behöver du inte vänja av dottern vid ersättning vid ett-årsåldern och gå över till välling, för välling kan de ju dricka upp till att de är 2-3 år (eller längre om man som förälder tycker att det är bra/ok).

  • Anonym (Kaffedraken)

    är målet & sluta amma, så skulle jag ge välling.

  • Anonym (Kaffedraken)
    84a med 08a skrev 2010-04-26 10:48:36 följande:
    Eftersom råden säger att det är bra att amma fram till 6 mån ålder så har jag antagit att man inte behöver ersättning efter 6 månader heller så vi gick över till välling som nattmål (och mellanmål på dagen i början) när hon slutade amma helt (vid 6,5 mån). Men det gör ju ingen skada vilket som, så det är väl bara att ta det man känner för. Ersättning är väl mer "matigt" så det kanske är bra om ditt barn är ganska ointresserat av mat just nu så hon får nog med näring, Välling är dock billigare än ersättning och så behöver du inte vänja av dottern vid ersättning vid ett-årsåldern och gå över till välling, för välling kan de ju dricka upp till att de är 2-3 år (eller längre om man som förälder tycker att det är bra/ok).
    De officiella "råden" är att helamma 6 månader men gärna delamma betydligt längre (2 år?). Man kn mycket väl fortsätta med ersättning till ett år eller längre.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Sencha skrev 2010-04-26 10:59:00 följande:
    De officiella "råden" är att helamma 6 månader men gärna delamma betydligt längre (2 år?). Man kn mycket väl fortsätta med ersättning till ett år eller längre.
    De där nya råden är ju också j-ligt konstiga. För samtidigt ger man råden att barnet måste äta annat än bara bröstmjölk från 6 mån ålder för att får tillräckligt med näring för att gå upp i vikt och må bra.

    Är det då meningen att barnet bara "poff" ska gå från att helamma en dag till att nästa dag äta vanlig mat ordentligt utan smakportioner och vänjande innan. Ibland är BVC bra roliga:)
  • Anonym (Kaffedraken)
    84a med 08a skrev 2010-04-26 11:12:13 följande:
    De där nya råden är ju också j-ligt konstiga. För samtidigt ger man råden att barnet måste äta annat än bara bröstmjölk från 6 mån ålder för att får tillräckligt med näring för att gå upp i vikt och må bra. Är det då meningen att barnet bara "poff" ska gå från att helamma en dag till att nästa dag äta vanlig mat ordentligt utan smakportioner och vänjande innan. Ibland är BVC bra roliga:)
    Nu fattade jag inte alls?
    Rådet är att helamma fram till 6 månader, och från 6 månader börja med smakportioner etc, d.v.s. introducera mat från 6 månader men samtidigt fortsätta amma, i upp till 2 år (eller vad nu den bortre åldern är).
    Vad är det du menar är märkligt?
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Sencha skrev 2010-04-26 11:16:24 följande:
    Nu fattade jag inte alls? Rådet är att helamma fram till 6 månader, och från 6 månader börja med smakportioner etc, d.v.s. introducera mat från 6 månader men samtidigt fortsätta amma, i upp till 2 år (eller vad nu den bortre åldern är). Vad är det du menar är märkligt?
    Vad jag har fått höra är att de MÅSTE äta något annat än bara amma från 6 månader. Då antar man ju att maten ska börja fungera med en gång från att man börjar med smakportioner och det har jag hört ytterst få redogörelser som styrker. för vissa tar det 2 veckor, för andra tar det 2 månader eller ännu mer inna deras barn helt har börjat tycka om och äta bra av vanlig mat.

    Skit samma, jag orkar inte prata med dig något mer, jag har sagt vad jag tycker. Jag lägger mig inte i hur du tar hand om dina barn. Jag gav TS tips och råd utifrån vad jag själv hade/har gjort för att hon BAD om det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    84a med 08a skrev 2010-04-26 11:27:11 följande:
    Vad jag har fått höra är att de MÅSTE äta något annat än bara amma från 6 månader. Då antar man ju att maten ska börja fungera med en gång från att man börjar med smakportioner och det har jag hört ytterst få redogörelser som styrker. för vissa tar det 2 veckor, för andra tar det 2 månader eller ännu mer inna deras barn helt har börjat tycka om och äta bra av vanlig mat. Skit samma, jag orkar inte prata med dig något mer, jag har sagt vad jag tycker. Jag lägger mig inte i hur du tar hand om dina barn. Jag gav TS tips och råd utifrån vad jag själv hade/har gjort för att hon BAD om det.

    Nej, det verkar ju rimligt att du inte lägger dig i hur jag tar hand om mina barn, eftersom jag inte tagit upp detta i den här tråden. Jag har bara tagit upp de officiella rekommendationerna.

    Här finns SLV:s info: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/Bara-brostmjolk-till-sex-manaders-alder/

    Du behöver inte prata med mig mer om du inte vill det. Självklart får du säga vad du tycker. Precis som jag. Men du verkar av någon anledning upprörd över det jag skrivit, och jag förstår inte alls varför.


    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Sencha skrev 2010-04-26 11:33:53 följande:
    Nej, det verkar ju rimligt att du inte lägger dig i hur jag tar hand om mina barn, eftersom jag inte tagit upp detta i den här tråden. Jag har bara tagit upp de officiella rekommendationerna. Här finns SLV:s info: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../ Du behöver inte prata med mig mer om du inte vill det. Självklart får du säga vad du tycker. Precis som jag. Men du verkar av någon anledning upprörd över det jag skrivit, och jag förstår inte alls varför.
    det är inte så jävla lätt när man har ett barn på 4 månader som inte vill ta bröstet och inte går upp i vikt säger jag bara. hejdå!
  • Anonym (Kaffedraken)
    84a med 08a skrev 2010-04-26 11:38:27 följande:
    det är inte så jävla lätt när man har ett barn på 4 månader som inte vill ta bröstet och inte går upp i vikt säger jag bara. hejdå!
    Men snälla nån!
    Jag har inte sagt NÅGOT om din specifika situation. Jag har BARA pratat om den generella officiella rekommendationen. Den är självklart inte tillämplig i alla situationer, för alla personer etc. Precis som med allting annat. Och det finns många olika åsikter i detta.

    För övrigt har båda mina barn från smakportioner från ca 4 månaders ålder. Jag har sett fördelar med det, utifrån mina barns behov och personligheter bland annat.

    Jag har väldigt svårt att förstå att du uppfattar mina generella sakliga uttalanden som personlig kritik mot dig... och det är absolut inte min avsikt. Jag förstår inte ens varföt tråden kom att handla om dig. ´

    TS: förlåt att vi hamnat så OT.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du inte vill amma och barnet inte äter mat (då räknar jag inte gröt och välling som mat) då ger man ersättning resten.

    Rekommendationen är att helamma 6 månader och därefter delamma i minst ett år och man kan ge ersättning i ett år också, man måste inte sluta med det när barnet blir 6 månader.

    Tänk själv hur många gröt och välling (gröt och välling är samma sak bara olika konstistenser) skulle du själv vilja äta per dag, ungefär så många gröt och välling mål per dag är det lämpligt att ge sitt barn?

  • Anonym (Kaffedraken)

    hm, lite olika råd. Jag ska till bvc imorgon, så jag kan återkomma med vad dom sa.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Så då har jag varit på BVC och dom säger att jag inte ska ge någon ersättning nu när hon blir 6 månader. Utan det är välling som gäller. Så då vet vi det :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Miu skrev 2010-04-27 12:26:22 följande:
    Så då har jag varit på BVC och dom säger att jag inte ska ge någon ersättning nu när hon blir 6 månader. Utan det är välling som gäller. Så då vet vi det :)
    Fast jag hade inte gett välling, nånstans har jag hört att man ska ge max 3 mål med gröt eller välling per dag och om då barnet inte äter så mycket mat kommer man ju ganska snabbt upp i det.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag lyssnar nog ändå på mitt bvc. Med sonen så sa dom samma fast det var ett annat bvc. Så det är nog ganska sant. Men bvc råder ju bara, så alla gör som dom vill i slutändan :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina pojkar är födda två månader förtidigt. De har ätit välling sedan de var ca fyra månader, de blev inte mätta på ersättning och kräktes ganska så mycket. De är nu sex månader och är så pigga och friska så. Anledningen till att man ska vänta lite längre med välling är att de säger att det innehåller gluten, men jämför med vad gröten innehåller så är det mer i gröten. Neo på min hemort anser att det viktiga är att barnen är mätta och växer som de ska. Prova dig fram och gör som du vill. Man behöver kanske inte ge 200 ml första gången utan börja lite försiktigt?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Miu skrev 2010-04-27 13:07:50 följande:
    Jag lyssnar nog ändå på mitt bvc. Med sonen så sa dom samma fast det var ett annat bvc. Så det är nog ganska sant. Men bvc råder ju bara, så alla gör som dom vill i slutändan :)
    BVC är oftat extremt dåligt pålästa. Ammar man inte ska man helst ge ersättning hela första året. Välling är inte samma sak som ersättning och ska heller inte användas istället för ersättning eller amning.

    Men men du gör ju som du vill, hoppas du inte triggar igång gluteintolerans med många vällingmål.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ge ersättning om du vill ge det som är mest näringsrikt. Det är mest likt bröstmjölk.
    När barnet äter vanlig mat kan du blanda ersättning och välling för en smidig övergång till välling om du vill fortsätta med det. Jag har pratat med en dietist på barnkliniken om detta.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Katarina76 skrev 2010-04-28 10:47:01 följande:
    Ge ersättning om du vill ge det som är mest näringsrikt. Det är mest likt bröstmjölk. När barnet äter vanlig mat kan du blanda ersättning och välling för en smidig övergång till välling om du vill fortsätta med det. Jag har pratat med en dietist på barnkliniken om detta.
    Ja jag håller med, när barnet äter mestadels mat kan man ge lite välling tex som ett mellanmål eller frukost alt kvällsfika. Men jag tycker att det säger sig självt att man äter inte flera mål välling/gröt per dag och lite mat. Det skulle aldrig en vuxen göra så varför ska man ge det till barn?

    Jag har för nått år sen pratat med en nutritionist och hon tyckte att det var helt befängt att tro att det är bra att ge barn en massa välling och gröt och höll med om att man ger ersättning alt ammar tills barnet äter mat.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker du ska prova dig fram!

    Alla gör olika så du kommer få olika svar beroende på vem du frågar{#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Ersättning eller välling när jag slutar amma vid 6 månader?