• siriius

    Sytråd för nybörjare.

    Tänkte kolla om det var någon mer än jag som är intresserad av att starta en tråd för oss som ännu inte blivit experter på att sy.


    Jag kikar ofta in i den lite mer etablerade sytråden här på FL, men tycker det är svårt att hänga med i diskusionerna. Men har fått massor av bra råd och tips av dessa snälla männsikor.
     
    Tänkte vi här kunde prata, ge råd och tips till varandra.
    Jag har själv precis sytt mitt första par muddbyxor. Det blev ett par knickers i stretchfrotté från mjukatyger. Väldigt nöjd med resultatet faktiskt.
    Naturligtvis är även mer erfarna sömmerskor välkommna :)
    *~ Loke 070721 ~*~ Lithea 090517~*
  • Svar på tråden Sytråd för nybörjare.
  • siriius

    Kanon fin ju! 


    Jag funderar på att åka till Ikea och köpa lite tyg, så jag kan sy sånna där dagiskassar som det pratas om lite överallt. Tror vanligt bomullstyg är billigast där, sen brukar tyget vara lite kraftigare också.
    *~ Loke 070721 ~*~ Lithea 090517~*
  • Heleri

    En dagiskasse har jag sytt också siriius, jag letade efter en bild på den men hittade tyvärr inte...

    Floria, kläder har jag knappt sytt några (bara overall och hatt) men är sugen på att göra det nu! Jag har flera nummer av tidningen Ottobre där det finns massor med mönster!

    I mitt bildgalleri finns bilder på några saker jag sytt förutom blöjautomaten (hatt, haklappar, overall, vagnsdyna och blöjfodral)
    http://www.familjeliv.se/Hem/heleri/galleri.php?cur_album=Blandat+pyssel


  • Nelah

    Hej!
    Vilken bra tråd, förstår mig inte på allt som skrivs i den andra sytråden.

    Har nyligen blivit väldigt sugen på att sy, men maskinen gick i sönder.
    Hann dock med att påbörja ett lapptäcke och sy två dregglisar.

    Men på lördag ska jag hämta hem mormors maskin :)


    Floria skrev 2010-04-27 13:28:44 följande:
    Hoppar in. Har tänkt börja sy lite mer, men är fullt upptagen av att sticka o virka också. Var hittar ni mönster på kläderna ni syr? 
    Antingen kan man beställa mönster från nätet eller köpa olika tidningar. Jag har köpt hem en äldre Ottobre tidning, samt Burda.

    Finns även gratis mönster att hitta på nätet :)
    Eller så får du rita själv.
  • siriius

    Idag har jag sytt mitt andra par muddbyxor, normal långa, i velour till sonen ca strl 104. Är supernöjd med resultatet, förutom att sömmarna inte är riktigt hundra, dom är raka men  själva stygnen är inte riktigt jämna om ni förstår vad jag menar.


    Mönstret till muddbyxorna har jag knepat ihop själv.
    Ska hem till min svärmor i morgon och kolla igenom alla hennes handarbetstidningar, hon använder bara stickmönsterna, så jag tänkte ta lite av symönsterna om det finns några bra. :)
    *~ Loke 070721 ~*~ Lithea 090517~*
  • Floria

    tack! har ett par gamla böcker från min mamma, ska börja med dem. Jag kastar mig alltid in i projekt hals över huvud, och var nära att beställa en prenumeration på Ottobre för ett tag sen men besinnade mig. Kanske bra att komma igång lite först innan jag börja kasta bort pengar


  • siriius
    Floria skrev 2010-04-27 20:57:32 följande:
    tack! har ett par gamla böcker från min mamma, ska börja med dem. Jag kastar mig alltid in i projekt hals över huvud, och var nära att beställa en prenumeration på Ottobre för ett tag sen men besinnade mig. Kanske bra att komma igång lite först innan jag börja kasta bort pengar
    Ja lite så känner jag med, vill handla massor med tyger finns ju så mycket fint, men än så länge har det mesta bara hamnat i varukorgen och inte längre.
    Är ju ingen idée att handla en massa om man inte vet att man kommer att anävnda det sen. Försöker börja i liten skala :)
    *~ Loke 070721 ~*~ Lithea 090517~*
Svar på tråden Sytråd för nybörjare.