• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • hanide

Så fina dom är frökenmumin! Tänk så fort det går. Vi var på två årskalas idag. Tänk vilken skillnad det var mot ettårskalaset. Alla kunde sitta på vanliga stolar och de lekte utan att vi behövde passa dem hela tiden.

Hur länge sover era barn middag? På dagis sover de inte alls länge, ca en halvtimme. Det är alldeles för lite för dem. De behöver sova ca 1,5 timme för att orka en hel dag. Men de är väl så uppe i varv på dagis så att de inte kan sova så länge. De har börjat sära på dem när de sover. Simon sover i vagn och Lukas inne. Det har blivit lite bättre.

När somnar era på kvällen? Här lägger vi dem oftast innan kl 19 och de somnar inom en halvtimme, oftast, och de somnar själva numera. Vi har haft det väldigt jobbigt med nattningarna. Men vi har inte behövt använda någon metod för att de ska somna själva. Helt plötsligt bara det gick!   

• glasvas

Länge sen nu. Här har vi dragits med dagissnuva i nästan fem veckor nu. Är rätt less, och när Viktor började hosta igen igår kände jag mig rätt förtvivlad. Annars går det hyfsat, de första tre veckorna var de ledsna när jag lämnade, men det har blivit bättre nu. Märker att Viktor tycker att det är jobbigt när det är mycket barn och rörigt i kapprummet när jag lämnar, och David tycker det är jobbigt när inte favoritfröken är där. Men på det stora hela, hyfsat bra.

David har börjat få enorma humörutbrott om något inte går fort nog, eller funkar exakt som han vill. Han retar även Viktor en del har jag märkt för att få honom att gå på honom. Viktor är ju lite mer fysisk, han river en del och brottar lite. Och älskar att kramas, David med. De är mysiga för det mesta. Sen ska det ju klättras på allt! Jag blir galen. Bytte på lillebror idag och hörde en duns från köket, VIktor har klättrat upp på en av stolarna, halkat av och slagit i munnen. Som tur är så klarade sig tänderna, kände inte för att ringa tandläkaren för andra gången i år för att han skadat sig. Känner mig som en genomusel mamma som inte har den kollen hela tiden.

Här lägger de sig runt 19 och somnar nästan direkt, helt själva. De får välling, vi lägger dem, säger godnatt och går ut. Ibland ligger de och tjötar lite, men oftast så somnar de direkt. Nåt uppvak under natten, särskilt nu under förkylningarna och sen vaknar de runt 06, ibland somnar Viktor om till 7 han är lite mer morgontrött. Är vi hemma så kan de sova ett par timmar på eftermiddagen, på dagis sover de 1 och en kvart till en och en halv timma.

Jag börjar jobba i januari efter två år borta, tre dagar i veckan, sambon ska också jobba tre dagar i veckan, lillebror får vara hos farmor eller morfar beroende på vad som funkar den veckan sen blir det dagis för hans del också i april...

• bananflugan82

Här går det också undan. Humör har dom båda två.. skriker och gapar om något inte blir som dom vill. Ludvig är en riktig diva och slänger saker och springer iväg när han blir arg.

Ska börja dagis i januari/februari. Ska bli så SKÖNT! Dom kommer att gå ca 50% då jag ska börja plugga 100%, men enligt schema blir det ju inte mer än 2-3 dagar i veckan, några timmar. Dom ska gå på ett litet privat dagis, och ha en egen resursperson som ser till dom, och är där för dom, vilket känns oerhört skönt! Vi hoppas det blir en bra person som dom ska känna sig trygg med.

Dm lägger sig runt 18-18.30, får välling, sen napp, vi säger god natt och stänger dörren. Båda har nattlampa och då sover dom mycket bättre, hela nätter nästan varje natt! Men jag vaknar ändå för dom drömmer mycket ibland, och skriker till fast dom sover o så.   

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • nillan82

Hej!

Här har vi också börjat jobba heltid båda två nu. Killarna började förskolan för två veckor sedan nu, och det går bra. De är ledsna när jag lämnar, men det går över inom fem minuter. De har sovit middag varje dag sedan de började (förutom de två första dagarna då jag var med...) Runt en timma sover de där. Här hemma sover de mellan 1,5 timma och 2 timmar. De första veckorna nu går de 09-15, sedan är tanken att de skall gå 08.15-15.45.

Gällande natten så sover de runt 20-06.30. Nu när de har börjat förskolan har de varit tröttare än vanligt och velat lägga sig runt 19 vissa kvällar. De springer till sängen och försöker klättra i den självmant :) De har ingen napp eller så, men varsitt favoritgosedjur som de gärna vill ha då de sover. Det senaste är också att de vill ligga och hålla i varsin pingisboll då de somnar! Hahah... Om man "glömmer" att ge dem bollen så står de och ropar "booooll"... Det har gått så långt att de har med varsin pingisboll till förskolan som de får ha då de sover, hehe.

Frökenmumin, vad fina stora killar!

• Mammat3

Haha nej vad roligt med pingisboll :D våra har nog hela sängen full saker det ska vara napp, snutte och en speciell katt som pappa köpte ibland fler grejer. Ibland undrar man om de verkligen får plats i sängen ;) men annars sover dom riktigt bra måste jag säga dom lägger sig vid 18.30 och sen sover dom så länge dom vill (pluggar hemma) oftast till 06.30 'men man kan ju inte klaga på det. Ska bli intressant nu när man ska börja jobba om 5 veckor då blir det tidig morgon uppstigning som gäller.. Usch bävar nästan lite för det men jobba måste man ju :/

• Fröken Fajans

Ok. Nu ska vi testa att åka till badhuset med två vildingar. Livrädd, men man måste ju testa.

• Fröken Fajans

Det går jättebra att bada i badhuset! Men läggningen går inte alls bra. De senaste två veckorna har det tagit ca 1,5 h att få dem att somna. (oavsett om vi lägger dem 19 eller 21). Så fort de kommer in i sovrummet blir de jättepigga och busar i stället. Antar att problemet är att de kan kliva ur sängarna hur de vill. Det blev till slut ohållbart så nu låter vi dem vara uppe tills de förhoppningsvis somnar i någons knä. Tror inte att de sover för mycket på dagen (45 min).

En annan sak jag är nervös över är nu när det snart blir kallare och jag måste få i två motsträviga snart-tvååringar i vinteroveraller i tid till förskolan. Kan aldrig planera hur lång tid det kommer att ta att få på kläder (både inne- och utekläder) och komma i väg.

• frökenmumin

Det där med påklädning till dagis kan ju vara en match utan dess like. Jag tycker iofs att det kan vara så även nu, trots att det "bara" handlar om höstkläder (dvs allvädersytterkläder, fleecekläder, mössor, vantar och skor). Barnen och jag badade i svett vissa dagar innan vi kom iväg. Så jag har börjat göra så att vi inte tar på alla kläder när vi bara ska åka bil till dagis.  Men det förutsätter ju att man kör bil .

Jag gjorde även  så när jag bara hade storasyster. Jag hade ju oftast köpt ett extra sett vintekläder bestående av jacka och termobyxor och då brukade jag slänga på henne bara jacka, mössa och skor när vi skulle till dagis. Jag brukade bära ut henne i bilen för att undvika något bus

Det enda tips jag har är att man ska vara ute i GOD tid innan man ska iväg, heller att man får sitta i bilen och småprata några minuter eller gå en extra sväng med vagnen än tvärtom .

• bananflugan82

Faktiskt, ta i trä, så går påklädning av alla kläder bra hittills. Visst, det är motsträvigt ibland och gnäll men oftast går det bra. Dom vet ju att dom ska få gå ut och det hjälper. Oftast brukar jag klä på den ena alla kläder, och sätter ohnom sen i vagnen för att vänta där, då kan jag ha ytterdörren öppen samtidigt också, så vi alla inte avlider av värmen

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Euphoria85

ittar bara in och säger hej :)

Har 2 vilda 2åringar här hemma
    som bara tjatar "taktor" hela dagen,
    som vinkar "hejå" till både pappa och "fikkarna"
    på morgonen när vi ska åka "bien" till dagis :)
    Och som älskars sin morgon "ling"
    Som spenderade sitt 2års kalas ropandes WOOW
    och som stog parkerade vi ytterdörren när de förstod att man fick paket av dom som kom!

som ropar -"wewin kom"-  till varandra om den andra saknas
    och som direkt efter middagsvila
    vill ha "dicka"

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010