• Nataliesliv

    Berätta för blivande morfar -HUR??

    Vissa vet redan att vi är gravida. Min svägerska frågade rakt ut och då kunde jag inte ljuga. Min chef vet då jag är sjukskriven pga illamåendet. Vissa andra har också fått veta pga vissa omständigheter, men hur gör man med dem man ska BERÄTTA för? Jag vill tex berätta för min pappa och hans fru snart. Men jag träffar demsällan, och när vi väl gör det är det i sällskap av andra, som födelsedagsfirande etc. Bjuda dem på middag, jo visst, men det är många helger kvar tills vi kommer lyckas klämma in det i allas scheman. Så HUR SKA VI BERÄTTA FÖR DEM?

    Jag ska försöka få dem på en snabb fika innan ett annat event så att vi får några minuter för oss själva, men HUR säger man det? "Pappa jag är gravid" "Du ska bli morfar"? Hur får man in det i samanhanget? Jag vet många som gett presenter, tex en tröja med trycket "Världens bästa morfar" osv. Vad är egentligen uppskattat? Och när är rätt samanhang/tidpunkt?

    HELP! {#lang_emotions_smile}


  • Svar på tråden Berätta för blivande morfar -HUR??
  • mormor56

    Jag tycker du ska berätta det snarast!
    Jag ska snart bli mormor o min dotter o man kom hem med en liten tårta " för vi har något vi ska berätta" , ganska tidigt i graviditeten - det kändes lite extra för mej att få reda på det så.
    Min man ska bli morfar för andra gången men vi "vet inget" men "hela världen vet" genom FB -där jag faktiskt också läser - har träffat blivande mamman flera gånger och har bra kontakt annars - finns ju redan en liten - men det är INTE kul att inte få reda på det personligen. Tycker detär lite synd om min man men han vill inte ta upp det. Hade förstått om dom ville vänta att berätta - men vi är dom sista somfår reda på det.

  • Nataliesliv

    Jag har självklart inte skrivit det på facebook eller sagt det till någon direkt, som jag inte vart "tvungen" att säga till. Ingen av mina vänner vet tex. Vi har valt att vänta lite extra då vi nyligen fick ett missfall. Nu är vi i vecka 11 och det känns som att vi kan berätta nu.
    Känner verkligen att jag vill berätta för min pappa innan jag berättar för andra som kan "råka" säga det eller ryktet spridas till honom.
    Jag är lite nervös över deras reaktion då jag "bara" är 21 år. Därför känns det extra viktigt att göra det på rätt sätt.
    Då vi nyligen förlovade oss så känns en tårta med "vi har något att berätta" lite för uppenbart då fattar de nog lite för tidigt
    Så ATT vi ska berätta för dem snart och innan ryktet kan spridas till dom är vi överens om, frågan är bara HUR man säger/berättar det.
    (oj, va rörigt detta inlägg blev)

  • mormor56

    Ja, då förstår jag lite bättre.
    Har nog inga bra eller kluriga sätt att berätta det på.
    Tror nog att det löser sig - han blir nog jätteglad över att bli morfar och ni verkar ju leva i en bra relation och vill ha barn.
    Min man man var bara strax över 40 när han blev morfar så hans dotter var yngre än du är när hon blev mamma - visst han blev väl lite tagen på sängen men barnbarnet ligger honom varmt om hjärtat ( sen kommer jag )
    Du får säker många bra ideer här! Lycka till och grattis till bebisen!

  • Nataliesliv

    tack! hoppas jag får lite fler tips här... många sitter ju på en massa klurigheter. Var med i en tråd förut med tips på hur man kunde berätta för killen, men min var ju med och tog testet, så det fick jag ingen användning för ..men som sagt, finns nog många bra, beprövade ideer här på familjeliv!

  • Nataliesliv

    Nån som har fler tips? ...det kommer nog att ske på lördag!

  • Väntan på en liten

    Jag ska göra ett eget kort och klistra fast en VUL-bild och skriva nåt passande, lägga i ett kuvert och räcka över till honom.


    Längtar...248 dagar kvar
  • Nataliesliv
    Väntan på en liten skrev 2010-05-03 13:03:52 följande:
    Jag ska göra ett eget kort och klistra fast en VUL-bild och skriva nåt passande, lägga i ett kuvert och räcka över till honom.
    aaa det är gullit, men det passar inte riktigt min far

    .............får panik, kommer verkligen inte på något som passar honom heller han är så svår, och pga att de inte förväntar sig det alls (tror jag) så är det svårt att tänka sig in i situationen som faktiskt är här nu :-S

    tror jag kommer få säga det "bara" men vad säger man? "Du ska bli morfar" "Vi är graivda" eller hur säger man, och hur i h*lsike får man in det i ett samanhang??
  • Nataliesliv
    NorrVimpel skrev 2010-05-03 16:19:25 följande:
    Tror du krånglar till det, det löser sig nog när ni ses.
    hehe så är det nog, men man vill ju gärna ha en plan
  • Väntan på en liten
    Nataliesliv skrev 2010-05-03 16:16:09 följande:
    aaa det är gullit, men det passar inte riktigt min far .............får panik, kommer verkligen inte på något som passar honom heller han är så svår, och pga att de inte förväntar sig det alls (tror jag) så är det svårt att tänka sig in i situationen som faktiskt är här nu :-Stror jag kommer få säga det "bara" men vad säger man? "Du ska bli morfar" "Vi är graivda" eller hur säger man, och hur i h*lsike får man in det i ett samanhang??
    Passar inte riktigt? hur vet du det? Du slipper också fundera på hur du ska säga det också eftersom det framgår av kortet. Ska ju inte bara klistra på en vul bild på en bit papper utan scrappa ett fint kort.

    Annars köp en gravid tröja där det står gravid på eller en vanlig t-shirt med ett valfritt tryck från galda grodan eller vad det heter.
    Längtar...248 dagar kvar
  • Nataliesliv
    Väntan på en liten skrev 2010-05-03 17:01:53 följande:
    Passar inte riktigt? hur vet du det? Du slipper också fundera på hur du ska säga det också eftersom det framgår av kortet. Ska ju inte bara klistra på en vul bild på en bit papper utan scrappa ett fint kort.Annars köp en gravid tröja där det står gravid på eller en vanlig t-shirt med ett valfritt tryck från galda grodan eller vad det heter.
    "passar" kanske är fel ord, det känns inte rätt helt enkelt.
    Jo, har tänkt på nån tröja av något slag... kanske en där det står "Världens bästa morfar" på.
Svar på tråden Berätta för blivande morfar -HUR??