• rednos­e
    Äldre 29 Apr 10:15
    59709 visningar
    168 svar
    168
    59709

    14 åring som har sex

    Tycker ni verkar ta det hela lite väl personligt som föräldrar. Fattar att det känns som att ni misslyckats i era försök att få dottern att vänta men nu är det ju som det är och dessutom inte med en kille som är "för gammal" för henne.


    Ni ska absolut INTE polisanmäla killen, däremot kanske det vore på sin plats att ta ett snack med honom och HANS föräldrar för att se hur de tänker kring det som händer?
    Ni kan ju allihopa sätta er ner och prata igenom det. 
    Visst, tonåringarna kommer tycka det är hur pinsamt som helst säkert, men det är ju bättre än att blanda in myndigheter i en kärleksrelation.
  • rednos­e
    Äldre 29 Apr 18:31
    #31

    Men shit vad många som måste hoppa på TS.


    Det är väl ändå inte SÅ svårt att sätta sig in i deras sits som föräldrar?
    Jag väntar själv en dotter och kommer säkerligen ha åsikter om när hon bör eller inte bör bli sexuellt aktiv, oroa mig osv.
    Att man har ett intresse för sin sexualitet är ju inget fel alls och är man mogen att utforska den delen av sigsjälv så är man. 
    Som förälder måste det ju vara en ordentlig utmaning att se när ens barn verkar redo att handskas med de större känslor som sex ju faktiskt innebär. Jag tror inte att bara för att man som tidig tonåring har sex, är redo för det och har själv vänner som nu i efterhand kan säga att de önskar de väntat längre än vad de gjorde så självfallet känner vuxna till tankegångarna kring sex och tidig ålder.
    Men att tycka att man är en dålig förälder för att man vill skydda sin dotter från att för tidigt komma i kontakt med känslor hon eventuellt inte är mogen att hantera, är INTE ett tecken på dåligt föräldraskap. Snarare tvärtom. Det är inte meningen att föräldrar ska vara kompisar, de är föräldrar och förebilder och inget annat.
  • rednos­e
    Äldre 29 Apr 20:08
    #36
    Kastrull skrev 2010-04-29 18:49:49 följande:
    Jävla tjat om döttrar. Hur kommer det sig att tjejers sexualitet är hela familjens lilla angelägenhet i jämställda (nåja) Sverige år 2010? Var är alla förtvivlade mammor ochj pappor som ojar sig över att deras lille son har sex med sin jämnåriga flickvän? Just ja, det är ju bara tjejer som kan få barn...
    Du fattade inte att TS har en dotter eller? Sverige är dessutom långt ifrån jämställt och det är fortfarande tjejer som utnyttjas mest sexuellt i dagens samhälle, i HELA VÄRLDEN.
    Skärp dig och lär dig läsa.
  • rednos­e
    Äldre 29 Apr 20:09
    #38
    Moonis skrev 2010-04-29 20:09:18 följande:
    Sjukt att ni funderar på att anmäla hennes pojkvän. Detta kommer förstöra allt förtroende eran dotter känner för er och hon lär tiga om allt istället. Skulle aldrig göra min dotter så illa och för att inte tala om en oskyldig kille. Vill ni visa hur fel det är så prata med dom och framförallt, prata om skydd!
    vilken tur att du skrev det, ingen annan har ju redan skrivit samma sak om och om igen..
    Suck...
  • rednos­e
    Äldre 29 Apr 20:14
    #42
    Moonis skrev 2010-04-29 20:11:46 följande:
    Sucka du på, stör det dig så skit i att läsa istället...
    awww. :) puss!
  • rednos­e
    Äldre 29 Apr 22:20
    #55
    Hannah76 skrev 2010-04-29 21:20:29 följande:
    Det handlar väl om HUR man löser problemet?
    exakt, vad är din poäng? 
  • rednos­e
    Äldre 29 Apr 22:26
    #57
    Kastrull skrev 2010-04-29 22:03:26 följande:
    TS har en dotter, alldeles riktigt uppfattat. En massa inlägg i tråden handlar om döttrar och deras sexualitet, vilken tydligen är en otäck källa till skrämselhicka hos en massa uppskruvade föräldrar. Därav min vinkling om just döttrar. Det stämmer att sexuella övergrepp på tjejer är ett världsomspännande problem, detta innebär dock inte att alla unga tjejer som har sex är sexuellt unyttjade. Ditt fokus på sexuellt utnyttjade flickor i en tråd som handlar om en ung tjej som haft frivilligt sex med en jämnårig kille får mig att befara att ditt tips om ökad läsförståelse handlar om en renodlad projektion. Likaså att du missar den smått ironiska parentesen i meningen du går upp i versalfalsett kring.
    vad svamlar du om nu då?
    har du ens läst mina inlägg? Det verkar inte riktigt som att du fattat min ståndpunkt alls.
    Ingen i den här tråden påstår väl att alla unga tjejer skulle vara sexuellt utnyttjade eller? Och vad menar du med MITT fokus? Mitt fokus berör TS problem, vilket denna tråden handlar om om du missat det. Vill du diskutera sexuellt utnyttjande mer generellt kanske du ska starta en tråd i ämnet? 
  • rednos­e
    Äldre 29 Apr 22:41
    #61
    trolltotten skrev 2010-04-29 22:38:38 följande:
    Även synd om polisen som får lägga massa jobb på en anmälan om våldtäkt som egentligen är en tjurig mamma som vill förstöra sin dotters och sin egen relation!
    synd om kanske inte är riktigt rätt uttryck men iaf onödiga resurser som de kunde använt till bättre ändamål.
  • rednos­e
    Äldre 29 Apr 22:54
    #66
    trolltotten skrev 2010-04-29 22:49:35 följande:
    Det var lite det jag menade, men skrev som hon för jag läste det samtidigt som jag skrev. Tror det betyder läggdags!! Haha, tack för rättningen
    haha, samma här. pregohormonerna börjar leva om lite i korrekturfingret verkar det.
    Gonatt! :)
  • rednos­e
    Äldre 30 Apr 12:54
    #89
    Hannah76 skrev 2010-04-30 10:18:17 följande:
    Du menra att folk hoppar på ts.. Och menar att det inte kan vara så svårt att förstå. Och jag kan inte förstå reaktionen att polisanmäla pojkvännen. Och det är de som folk har reagerat mot, inte hoppat på ts.
    säger man saker som: vad är du för förälder" mm så är det visst det påhopp.
    Folk på FL är så jäkla kvicka att döma utan att tänka sig in i en situation.
  • rednos­e
    Äldre 1 May 00:03
    Anonym skrev 2010-04-30 19:08:26 följande:
    Riskerna med alkohol går ej att jämföra med sex.
    Nej det är svårt att få könssjukdomar av alkohol tex...
  • rednos­e
    Äldre 1 May 00:05
    Familjen Valjus skrev 2010-04-30 19:38:34 följande:
    Vilken tidsålder lever du i? 14 år debuterar väl de flesta i sex, redan när jag var 12 började tjejerna i min klass ligga runt med killarna, det var på 90 talet. Jag själv väntade till 16 för jag ville det skulle vara speciellt. Tycker det är löjligt om du funderar på polisnmälan, vad har du med hennes sexliv att göra?
    Låter ju rent tragiskt om det var så för dig. Jag är otroligt tacksam att mina föräldrar gav mig den självkänsla de gjorde så att jag förstod bättre och väntade.
    Tycker rent synd om de som nu i efterhand inte ens fattar att deras syn på sex blivit skruvad för att de själva debuterade för tidigt.
  • rednos­e
    Äldre 1 May 22:05
    Kastrull skrev 2010-05-01 18:40:21 följande:
    Du fattade inte att TS har en dotter eller? Sverige är dessutom långt ifrån jämställt och det är fortfarande tjejer som utnyttjas mest sexuellt i dagens samhälle, i HELA VÄRLDEN. Skärp dig och lär dig läsa. vad svamlar du om nu då? har du ens läst mina inlägg? Det verkar inte riktigt som att du fattat min ståndpunkt alls. Ingen i den här tråden påstår väl att alla unga tjejer skulle vara sexuellt utnyttjade eller? Och vad menar du med MITT fokus? Mitt fokus berör TS problem, vilket denna tråden handlar om om du missat det. Vill du diskutera sexuellt utnyttjande mer generellt kanske du ska starta en tråd i ämnet? citat rednose Svar: Om du upplever att jag missar din ståndpunkt är du välkommen att förtydliga den. Sexuellt utnyttjande av unga tjejer är ett tema du själv lyft i tråden (se ovan).   Vad jag vill lägga fokus på är att det är besynnerligt att det alltid är unga tjejers föräldrar som går i taket om deras avkomma har sex - jag har aldrig sett en enda tråd som startats av en bekymrad och upprörd förälder för att deras son har sex. Därav mitt sarkastiska tillägg om jämställt samhälle samt att killar inte kan få barn.
    fel, om du läser igenom tråden, och mina inlägg från början ska du se att det inte var jag som föreslog det.
    För övrigt tycker jag, som vanligt, att den här tråden spårat ur för länge sen. Saker upprepas så många gånger och folk vrider på allt så till den milda grad att man till slut står där anklagad för en åsikt som är tvärtemot den man har utan att folk fattat det...
    trött blir man.
  • rednos­e
    Äldre 1 May 22:09
    Hannah76 skrev 2010-05-01 07:50:38 följande:
    Då är jag gärna dömande i just den här tråden.. För jag undrar faktiskt vad man är för person när man ens tänker tanken att anmäla denna kille för våldtäkt. Då tycker jag att man tar ut sin een känsla av misslyckande på någon oskyldig.
    Det finns väl ingen anledning för dig att döma en person du inte känner bara för att detta är internet och du sitter där bakom din skärm?
    Det handlar ju faktiskt om en förälder som tagit sig tiden att skriva och fråga om råd i ett forum, som nu spårat ur en aning. I mina ögon är det inte en dålig förälder. En dålig förälder skulle nog ge fullstädigt fan i att ungen har sex i så tidig ålder tänker jag.
    Sen är det nog inte någon mer än TS som tyckt att själva anmälandet vore en god idé heller... Inte vad jag sett i alla fall.
  • rednos­e
    Äldre 2 May 10:42
    Anonym (Orolig mor) skrev 2010-05-02 10:39:14 följande:
    Hej på er alla! Tack för alla åsikter! Att det skulle bli ett hett ämne det förstod jag och det är ju bra för det visar ju att vi föräldrar är engagerade (stavas det så?) i våra barn. Sen att våra meningar går isär är ju förståeligt. Det gäller ju bara att vi respekterar andras åsikter fast dom går isär ordentligt. Jag kan ju berätta för er hur det har gått här hemma så här långt. Vi har haft både givande och icke givande samtal med dottern som förstår hur vi tycker och tänker i vissa fall. Killen ligger hon lite lågt med just nu, pratar bara på telefon. Dom träffas på skolan. Vi kommer INTE att polisanmäla! Sex kommer dom inte att ha, iallafall inte före hon fyller 15. Sen har vi pratat om att börja för tidigt med sex, om man inte är mogen, kan bli fel när man blir äldre även om det inte känns så nu. Man kan vänta lite det är inte det viktigaste när man fortfarande är så pass ung. Det finns mycket annat trevligt  som man kan hålla på med också. Ungefär så ligger det till här nu. Ha det så gott alla!
    Låter ju jättebra! Skönt att ni fått prata och att hon verkar lyssna på er. :)
    Lycka till i framtiden! 
Svar på tråden 14 åring som har sex