• amsim

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Eksjö ska om allt går som planerat börja operera i september-oktober.

• amsim

Nej, vi är fler som råkar ut för kommentarer om vikten. Har några standardsvar jag brukar köra med.

Till vuxna: Jag är fet, du är dum, men jag kan banta, det är värre för dig!

Till barn: Min mage har blivit så tjock för att jag har ätit så många retliga små barn.

Ni får en till på köpet:

Till pensionärer som har bråttom och tränger sig före: Gå före du, inga problem, jag har ju hela livet på mig!

• amsim
    Mli79 skrev 2010-06-14 14:00:46 följande:
    Jag tror inte att det spelar någon roll vilken blodgrupp man tillhör, det har jag aldrig hört. Proverna som tas är levervärden, blodfetter och ett basprov. Riktigt vad som ingår i basprovet vet jag inte. Om proverna visar att du inte är en medicinskt lämplig OPkandidat så kan det ju stoppa OP, men det borde de ju redan ha upptäckt på bedömningen när de tar proverna då. Vad jag har förstått så är proverna dagen innan OP bara startvärden inför uppföljningarna.
    Tror du menar BAS-test dvs ett blodprov som går till blodcentralen där man kontrollerar vilket blod som passar just dig om det skulle uppstå en blödning under op. Förväxla inte med blodgruppering som bara görs 1 gång för att ta reda på vilken blodgrupp du tillhör, ett BAS-test är giltigt i 5 dygn och man tittar tex efter antikroppar för att matcha rätt blodpåse.
  • amsim
    monixxx skrev 2010-09-16 19:09:32 följande:
    Varit på världens mest onödigaste möte idag efter min op. som gjordes i slutet på juni. Min första kontakt med vården efter open.. Kört 17 mil som det blir tur och retur för att träffa en läkare i 3 minuter!!! Fick väga mig.
    Typ, du ser ut att må bra, något du undrar över, syns om ett år!!! ,,och detta har jag jag åkt alla dessa mil för när det finns telefon! Helt otroligt..... Var i Värnamo. Opade mig på Sophiahemmet i Stockholm, men gick genom Värnamo.

Ja helt onödig resa, när det finns telefon!!!!Rynkar på näsan
    Ja, likadant för mig. Det var sååå viktigt att jag fick tid för både läkare och dietist. Jag var tvungen att ändra min tid och fick då veta hur svårt och krångligt det blev. När jag kom dit blev det vägning, träffa läkaren typ 2 minuter och dietisten var INTE där! Tagit ledigt från jobbet, kört 15 mil ToR och betalat 300 kr för ingenting. TACK för den!
  • amsim
    Sweetie skrev 2010-09-21 22:57:43 följande:
    Nån från Jönköping här?!
    JA!
  • amsim
    PetraD skrev 2010-11-21 17:24:54 följande:
    jag gjorde min op på sophiahemmet genom värnamo sjukhus, tillhör ju jönköpings län och numera finns ju i eksjö också..
    vet ni om det "ingår" bukplastik sedan? ev lårplastik??
    Buk och bröstplastik kan beviljas. Osäkert med lår och rumpa, men det kanske beror på graden av besvär. Plastik kan bli aktuellt tidigast vid 2-årsbesöket förutsatt att du nått målvikt och är viktstabil. Har för mig att det är 4 cm häng som gäller för bukplastik samt minst 28 cm från nyckelben till bröstvårta för bröstplastik.
  • amsim
    Tinzi skrev 2010-11-21 21:07:55 följande:
    Okey, skall detta gälla hela landet? isf får jag nog lätt båda när det är dax :)
    Tror att det är upp till varje landsting att sätta sina egna gränser.
  • amsim
    PetraD skrev 2010-11-21 23:04:32 följande:
    vet ni om man kan ansöka om bukplastik innan de 2åren gått eller om man inte får söka innan?
    I Värnamo var de mycket tydliga med det redan på infomötet innan op att de inte överhuvudtaget diskuterar ev bukplastik förrän på 2-årsåterbesöket. Men som med allt annat, det skiljer säkert mellan olika landsting. Fungerar säkert annorlunda om du betalar och gör det privat.
  • amsim
    Jejja78 skrev 2010-12-18 09:19:28 följande:
    Ska äta flytande två veckor är det från op datum eller utskrivnings datum ? Någon som vet ?
    Från op datum. Det skulle ju kunna bli väldigt olika flytlängd annars beroende på hur länge du stannar på sjukhus.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)