Inlägg från: Jennick |Visa alla inlägg
  • Jennick

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Jag har fått beviljat en GBP och har mitt första möte med kirurgen på Frölunda om ett par veckor. Kommer jag att få en tid för operation vid det första mötet? Det var nämligen inte helt uppenbart i den informationen som jag fick hemskickat. Nån som vet hur det brukar funka?

• Jennick
    zookie skrev 2011-01-07 09:40:51 följande:
    Tack:O) då är jag inte galen....Hoppas att allt går bra för dig..själv har jag nu inga ursäkter kvar fixat bra billigt boende och folk hjälper med med det mesta.
    Nu kör vi hela vägen :O)
    Vart ska du opereras nånstans, eftersom du har fixat boende? Får man inte ligga kvar tills man är redo att åka hem?
  • Jennick
    Jennick skrev 2011-01-07 07:28:35 följande:

Jag har fått beviljat en GBP och har mitt första möte med kirurgen på Frölunda om ett par veckor. Kommer jag att få en tid för operation vid det första mötet? Det var nämligen inte helt uppenbart i den informationen som jag fick hemskickat. Nån som vet hur det brukar funka?

Jag ställer min fråga igen.
  • Jennick
    kurilill skrev 2011-01-07 13:34:18 följande:
    Funderar på att göra en garderobsrensning, fast tvärtom - packa upp alla gamla kläder (massvis med prislapparna kvar eftersom jag var expert på att köpa kläder som var liite för små!) jag sparat i tron att de en gång ska passa igen. Om inte annat borde det ju peppa en rejält när man tycker allt är jobbigt. Kan det inte bara bli februari snart =)
    Har du fått tid för operation i februari?
  • Jennick

Det är lite olika bud om hur mycket man måste gå ner på flytande innan operationen. Har det att göra med hur mycket övervikt man har, eller är det bara olika på olika ställen? 

• Jennick
    CeciliaB skrev 2011-01-11 11:33:53 följande:
    Vi hade ingen siffra alls, bara att flyta 2 veckor!
    Det känns lite märkligt att en del måste gå ner ett visst antal kilon. En kompis till mig fick höra att hon måste gå ner minst 5 kg på två veckor, annars fick hon inte göra operationen. Tror dom att man fuskar med flytningen annars kanske?
  • Jennick

Jag är så ivrig på att få detta gjort nu. Det känns som jag knappt kan vänta två dagar till... Jag ska träffa kirurgen första gången om två veckor och jag hoppas verkligen att jag får en tid för operation då. Dom har redan skjutit fram den tiden en gång.

Det känns ungefär som sista tiden i en graviditet, man bara vill att bäbisen (operationen) ska komma ut NUUU!

• Jennick

Mår man verkligen så bra precis efter operationen? Jag hade nog förväntat mig att man skulle ha ont ett tag.

• Jennick
    blyg viol skrev 2011-01-11 15:22:03 följande:
    Jag mådde kalas på sjukhuset helt ärligt, sedan kass ett par dagar hemma men var rätt kry hela tiden. Klart det kändes att det var en stor operation och allt så där men jag var så mentalt förberedd att jag var beredd på vartenda känsla att jag kunde möta den som en konsekvens av operationen. Att jag hade mitt sk Erstafynd som kom och promenerade med mig och som jag åt flytet ihop med underlättade ju. Det sa' klick först efter tre veckor men på den vägen är det fortfarande drygt tio månader senare.
    Jag har funderat mycket på det där, hur mycket ont ska man förvänta sig är normalt? Jag känner att jag kanske står ut med för mycket. Precis som du säger att man är så mentalt förberedd att man räknar med att "vill man bli fin får man lida pin". Men man kanske känner när det blir för ont, jag tänkte om det skulle bli nån infektion eller nån annan komplikation som behöver åtgärdas.

Vad är ditt "Erstafynd"?
  • Jennick

Jag har inte berättat för alla hejvilt, men det är absolut inget som är hemligt. Men jag försöker att inte prata om det för jag tycker att det är jobbigt att så många börjar tala om för mig att det finns en massa risker och biverkningar. Ni vet "ska du verkligen göra detta, jag känner en som känner en som gjorde det och bla bla bla hände". Därför har jag tänkt att det är nog bättre att berätta för alla efter operationen är gjord.

• Jennick

Jag ska träffa kirurgen första gången på onsdag och efter det har jag en tid hos dietisten. Jag ska vara fastande på morgonen . Låter det som att jag kommer att få en tid för operation på onsdag, eller är det nån annan procedur som ska gås igenom först. Nån som tror/vet hur det brukar gå till? 

• Jennick
    Maddisen80 skrev 2011-01-20 16:00:09 följande:
    hej hoppas att du får en operationstid du borde få en operationtid tycker jag de låter som iaf.
    Min man tycker att jag ska förbereda mig mentalt på att jag inte ska få nån tid på onsdag. Men fasen, jag kommer att bli så besviken om jag inte får nån operationstid. Jag har ju gjort alla undersökningar och tagit alla prover och allt på Obesitas på Sahlgrenska. Vad kan det vara mer?
  • Jennick
    Angeliqan skrev 2011-01-20 16:37:06 följande:
    Jag ar oxå gjort alla undersökningar och tagit alla tester på obesitasmottagningen på Sahlgrenska.

Har du gjort en DEXA och haft hem en sån där "snarkapparat"?

Det jag gjorde var provtagning, "snarkapparat" (vet inte vad den heter), pratade med en dietist, DEXA och sedan möte med läkaren som gick igenom alla prover/undersökningar som sedan godkände operation. Han i sin tur skickar sedan papprena så att de även godkäns på högre instans.
    Jag har sovit med "snarkapparat", gjort DEXA och pratat med läkaren på Sahlgrenska, blivit godkänd för operation, fått reda på att jag ska bli opererad på Frölunda Sjukhus (eller vad det heter), fått brev om att jag ska träffa kirurgen på onsdag och även dietist samma dag, för att få veta om kost före och efter operation.

Kan det då vara något annat än att jag på onsdag får en tid för operation?
  • Jennick
    kurilill skrev 2011-01-21 12:45:29 följande:
    Med Cambridge brukar jag vara i ketos den tredje dagen. Då är glukogenlagrena i kroppen tömda, man stinker skit i munnen och får en kick så man nästan känner sig hög :) Jag har stickor som man kissar på som visar om man har ketoner i urinen och de har inte gett utslag fast jag är på 5:e dagen. Antar att det är lite för mycket kolhydrater i Modifast. Å andra sidan mår man såpass bra på Modifast ändå, så jag antar att det inte behövs.

Åh, önskar att jag också hade op'en om två veckor, vad nervöst det måste vara :) Jag sitter redan och försöker räkna ut vad jag borde kunna räkna med att väga det och det datumet. Försöker få folk att skjuta på händelser och tänker skjuta på min egna 30-årsfest, för då har jag hunnit gå ner lite till osv, haha. Det här är första gången på länge som jag ser fram emot våren och sommaren =)

Lycka till nu!
    Jag sitter också här och längtar ihjäl mig efter att det ska bli min tur nån gång. Jag tänker också på att det kommer förhoppningsvis att bli en lättare och roligare sommar än det har varit på många år. Jag hoppas så att jag får ett datum nu på onsdag. Vad har du fått för datum?
  • Jennick
    kurilill skrev 2011-01-21 13:28:28 följande:
    16:e februari ska jag opereras i Tyskland. Har börjat flyta lite smått redan nu, men har planerat in två kvällar med mat under de första två veckorna och den 2:a februari börjar jag flyta på riktigt.

Lycka till på onsdag :)
    Tack! Jag gjorde alla prover och allt i somras, så jag tycker verkligen att det måste vara min tur nu!
  • Jennick
    MiScHoOo skrev 2011-01-21 15:37:47 följande:
    jag har en fråga, måste  BMI ligga runt 38-40 för att få operationen?
    Minst 40 är det i Västra Götaland ialla fall. Jag låg så på gränsen så jag var "tvungen" att gå upp 5 kg innan jag träffade läkaren som skulle godkänna min operation. Hade jag legat på 39 så hade jag blivit nekad. Men jag tror det är lite olika på olika ställen.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)