• LenaL

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

gurkazz skrev 2010-05-07 17:52:44 följande:
    Ja de hoppas jag verkligen.. Ja har ju varit överviktig i flera år och nästan idiotförklarat mig själv för ja inte gått ner i vikt.. Men för ett årsen fick ja reda på att jag har PCOS och ja fick svar på många av mina problem då...
    Visst är det härligt på ett vis (tråkigt på ett annat) med beskedet PCOS. Denna diagnos gav mig också väldigt många svar, helt plötsligt förstod jag min kropp. Hyperfertil efter p-piller, annars nästan infertil. Kan inte gå ner i vikt. Mår superbra av p-piller, blir då av med alla finnar mm. 
  • LenaL

Ok!
    Jag har nu varit på bedömning (igår) ocg fick min op-tid till 14 Juni. Blev hel skraj, drygt 3 veckor till. Ska (bara) gå ner 5 kilo, så nu börjar jag flyta på måndag. De sa att om jag äter modifats är det 4 påsar / dag, om jag äter cambridge är det 5 påsar / dag. Jag kan inte priserna på dessa men vad blir billigast, vad kostar respektive märke / påse? Vilka tycker ni är godast?

• LenaL
    Anna 73a skrev 2010-05-21 15:43:53 följande:
    Grattis!!!Ja det e 4 påsar/dagJag tycker bara om kaffe och choklad,Cambridge är 3 påsar/dagOch där tyckte jag bara om kaffe och chokladen också =)Jag ska också gå ner 5 kiloJag börjar  att flyta på Måndag och min op e den 15 Juni..Lycka till !!
    Jag har gått på cambridge innan och åt då 3 påsar/dag. Men i norrtälje sa de att det blir för få kalorier då (VLCD-diet) så därför ska det vara 5 påsar. Modifast är menad som en LCD-diet från början och innehåller mer kalorier /påse så därför blir det 4 påsar/dag. Tyckte det var tufft att dricka 3 påsar /dag av cambridge, hur ska det då bli med 5......?

Nån som vet pris /påse för modifast resp. Cambridge ?
  • LenaL

Är inte beroende eller något sådant men älskar vin och öl. Hur länge har ni som blivit opererade väntat innan ni började dricka vin och öl? Hur mycket drack ni då?

• LenaL

Opas på Måndag. Lite nervös. Har drömt att jag blev kändis efter op för att jag var den enda i hela världen som INTE GICK NER I VIKT!!!!  Så nu känns det så, fast jag vet att det är löjligt.

FULL AV FÖRHOPPNING: Underbart att höra att man kan leva rätt normalt även efter op, att alla inte helt plötslligt blir hispiga och super hurtiga. Gillar dig och din inställning! Tack!

Har förstått att alla olika sjukhus har sina "matregler" efter op. Vad har ni hört är det tidigaste man får börja äta vanlig mat men då tugga väl? 

• LenaL

Ok. Låter löjlig nu men finns det någon som knappt gått ner något efter en op. Känns som om jag inte ska gå ner ett dyft. Alla verkar så upprymda inför op, men inte jag. Verkar som om allla nästan kan se sig själva som smala, men det kan inte jag.

Op. På måndag. Blir inlagd på Norrtälje på Söndag.

• LenaL
    Då blir väl jag den första ;) Men det finns alltså de som inte gått ner? Trodde inte det.
    frökenKAJO skrev 2010-06-10 21:43:01 följande:
    Eller tvärtom. Jag har varit fet mestadels men också lyckats med några smala perioder mellan graviditeter och för mig är det tvärtom. Jag känner mig som en smal människa i själ och hjärta och kan nästan rygga till när jag ser mig på kort eller film. "What the f...", liksom.
    Jag är på ett sätt så, känner mig inte så här tjock. Men samtidigt har jag varit JAG så länge att jag förlikat mig med det och kan inte förstå att jag ska ändras.
    Jag har aldrig gått och gömt mig på stranden och så, eller smygit omkring hemma i mjukisbyxor. Jag gillar fina kläder. De som inte vill titta slipper hahahaha. Ingen offerkofta här inte. Dock är jag en pessimist. Tror inte på nåt förrän jag ser det.
  • LenaL

Har nyss fått veta att Triobe också ska tas bort från högkostnadsskyddet. Vet någon om det finns något liknande. Behepan är väl inte samma, inte lika många B-vitaminer eller?

• LenaL

Förresten, tack alla ni som förklarat för mig varför vissa inte går ner i vikt. Känns bättre nu. Gillar varken grädde eller sirap ;) Nej skämt o sido.

• LenaL

Verkar inte vara många som har opererats i Norrtälje här. Är nu 2 dagar kvar till inskrivning, jag bröt mitt flyt idag med kött och sallad samt popcorn nu ikväll. Ska väga 109,5 vid op enligt dem. Vägde i morse (nyvaken och naken) 108,8. Har ändå lite ångest, jag ligger ju på gränsen, men ville fira min stora flickas avslutning. Vissa av er skriver att de aldrig vägde in er, är det någon som har annan erfarenhet. Kan man bli nekad op om man väger 0,5-1 kg mer än vad de satt som målvikt?

• LenaL

Ni verkade inte ha sett det sist så jag skriver igen:

Verkar inte vara många som har opererats i Norrtälje här. Är nu 1 dag kvar till inskrivning, jag bröt mitt flyt igår med kött och sallad samt popcorn nu ikväll. Ska väga 109,5 vid op enligt dem. Vägde i morse (nyvaken och naken) 109,8. Har ändå lite ångest, jag ligger ju på gränsen, men ville fira min stora flickas avslutning. Vissa av er skriver att de aldrig vägde in er, är det någon som har annan erfarenhet. Kan man bli nekad op om man väger 0,5-1 kg mer än vad de satt som målvikt?
  • LenaL

Hej!
    Har skrivit här tidigare, dock har jag mest läst och fått massor av stöd i många inlägg. Vill nu dela med mig av min blogg där jag fotat och skrivit lite om min GBP. Leta inte under Kategorier då jag är dålig på att dela upp mina inlägg under dem. Rekommenderar er att hitta rubriken bilder igen samt några av bilderna i Juni jämför med de från detta nyåret. Hoppas någon kan finna lite av det stödet, jag fått här, även i min blogg. Kramar http://lenaprocessen.blogg.se/

• LenaL
    RadarQueen skrev 2011-01-14 22:05:12 följande:
    Tack!!  Måste fråga, hur har du fått huden attt hänga med för du såg så snygg ut på kortet vid nyår =)
    Har iofs sånna där shape up strumpebyxor. Men magen, som jag trodde skulle skulle hänga mycket har överraskat mig med att dra ihop huden bra. Brösten HÄNGER, precis som jag trodde, en bra bh gäller som kan trolla bort det. Däremot så har jag mycket mer gäddhäng än vad jag trodde det skulle bli. V.6 ska jag till vårdcentralen för att få remiss till plastik, varpå det är dom som bedömmer om jag får någon plastik  gratis. Har pratat med många som tidigare gjort GBP och det är mycket individuellt vad de godkänner. Vanligast att bli berättigad till gratis är buk och bröst plastik meeeen, några stycken har fått gäddhäng och lår då det varit medicinska bekymmer. Jag kommer naturligtvis skriva om allt i min blogg när det blir aktuellt.
    Lajsa82 skrev 2011-01-14 22:04:44 följande:
    LenaL: jag tror jag dööör av skratt....hajenmusik till gubbens matlagning....du skriver så himla bra och roligt....
    Tack!!! Roligt att du tycker det! Min make är lätt att skriva roliga saker om..........
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)