• V P E

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Jag ska opereras i augusti och funderar lite över detta med resultaten... jag vet ju att jag mest sannolikt kommer att gå ner mina 25 kilo under första året, men sen?

Läkarna höjer ju operationen till skyarna och jag tror också att det är det bästa sättet för långvarig viktkontroll... men det vore ändå intressant att veta hur många som är nöjda och behåller sin vikt efter 1, 2, 5, 10 år...

Jag är väl medveten om och försöker ha i tanken hela tiden att detta inte är någon quickfix.
    Det kommer att krävas en del av mig och min sockerbesatta hjärna blir ju inte opererad
    Och hur funkar det i längden...

Som sagt, svara gärna i omröstningen: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m53274184.html

• V P E
    Full av förhoppning skrev 2010-06-30 09:38:55 följande:
    Det är att fettet runt alla organ och tarmar försvinner så tarmarna får helt plötsligt mer spelrum att röra sig och då kan det hända. Inget slarv från hennes sida. Man vet när man opereras att tarmvred är nåt som kan hända.
    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
    Tarmvred kan uppstå efter alla bukoperationer, eftersom det alltid uppstår sammanväxningar i buken. Risken vid GBP ska inte vara större än vid andra bukoperationer och risken sägs minska vid titthålskirurgi.

Hej förresten Jag hakar på tråden om det är ok.
    Ska opereras av Göran Lundegårdh på Sophiahemmet, 10 aug.
    Nuvarande mått: 160 cm, 92 kilo, BMI 36.
  • V P E

Kanske ska tillägga lite mer fakta...

32 år, norrlänning, gift, två barn, jobbar som personlig assistent, men är deltidstjänstledig medan jag läser sjuksköterskeprogrammet i Luleå.
    Har läst halva utbildningen nu och njuter av semester och ledighet

Har varit överviktig hela mitt vuxna liv, gick ner till 60 kilo år 2005, då jag deltog i en läkemedelsstudie (Reductil) för kvinnor med PCOS och övervikt.
    De kilon jag gjorde mig av med har jag tagit igen med råge och GBP gör jag ffa för att öka mina chanser till ett längre, hälsosammare liv. Utseende kommer senare på önskelistan...

• V P E

En fråga så där i största allmänhet, inför flytperioden (som jag gör frivilligt, jag måste bara gå ner tre kilo, men vill ändå flyta ett tag för att... ja... jag vet inte varför egentligen. Det känns som en bra idé helt enkelt:

-Naturdiet Caffe Latte. Går det att dricka?
    Försöker hitta sorter som jag kan stå ut med i tio dar

Några andra fabrikat/smaker som kan rekommenderas?

• V P E
    Maddisen80 skrev 2010-07-01 16:35:45 följande:
    Hej vad roligt att många  får göra magsäckoperationer, jag själv får inte ,men jag har 40 kg för mycket ,jag får kämpa själv.
    Får inte för att?
  • V P E

Minus tre kilo med VLCD... hur lång tid tar det??

• V P E

Ok, ja det är förstås individuellt... men nog borde väl tio dar räcka för tre kilo... tänkte promenera bort lite innan också, så det kanske bara handlar om två kilo sen...

En snabb fråga till: Vad kostar Descutanpaketet man behöver innan op?

(det är tuuusen frågor nu )

• V P E

Ajajaj...

Cilla71a skrev 2010-07-04 18:20:11 följande:
    Tack för svaret, tänkte mest på att de reagerar kanske på att man inte försökt att gå ner i vikt innan OP eller försökt att hålla den vikt som manhade när remissen skrevs. Tror inte att den studien finns på Aleris i Kristianstad men det hade varit toppen om det varit så.

Skickade efter ett Modifast provpaket & testade en vanilj häromdagen & den höllt på att komma upp igen, fy vad vidrigt. Undras hur det ska gå när jag ska flyta?
    Ajajaj... jag tänkte också testköra några nu innan jag ska flyta... men kommer mig inte riktigt därhän, jag tänker att jag kanske tycker det är så äckligt att jag ger upp... och i så fall måste jag springa och svälta av mig tre kilo... men vanilj provar jag då inte ens... det får bli nåt fruktigare.
  • V P E
    Mli79 skrev 2010-07-06 11:49:42 följande:
    Det är lite olika beroende på vilket sjukhus man ska OP på. Vissa har bara krav på att gå ned i vikt, vissa vill att man äter flytande två veckor innan, då Modifast. Har inte hört något sjukhus som rekommenderar annat än Modifast, Allevo och Naturdiet mm är det för lite kcal/näring i, iallafall enligt Ersta.
    Nog är det lite märkligt det där... vissa kräver att man äter VLCD i två veckor... Sophiahemmet vill att jag ska gå ner tre kilo, på vilket sätt jag vill...

Varför inga nationella riktlinjer??
  • V P E
    Tinzi skrev 2010-07-09 21:31:43 följande:
    Ah! Smart m. tradera där :) Jo han sa just att han vill göra så :) Han kan ta vandrar hem dagen innan där, sen ta billigatse biljetten ever :)

Men sen undrar jag...när man skickar in sina kvitton tinn sjukresor, hur sjutton vet dom att man har en betalningsförbindelse där resor ingår lr ej?

Jag bodde i annat län ett tag & visade bara upp kvitton från vård i Göteborg, och det blev inga frågor...kanske annorlunda när det gäller OP?
    Jag ska opereras på Sophiahemmet 10 aug, men bor i andra änden av landet. Jag flyger ner kvällen innan, betalade runt en femhundring per flygbiljett, övernattar på Rest&Fly (645 och tar Arlanda Express och tunnelbanan sen...  det blir enklare och billigare än att bo i stan, vardagar är ju dyra. Enklare eftersom det är raka spåret till sjukhuset sen. Jag vet inte om man kan få ersättning för resorna, men det är ju en överkomlig summa pengar det handlar om...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)