• MrsQ

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej! 
    Jag är på gång att göra en op på ev. Ersta sjukhus. Har tänkt på det länge men det har aldrig blivit av men nu...ska jag .
    Bor i Norge så det är mycket planering kring allt, sjukpengar o tider för op.
    Hur många härinne har opererat sig på Ersta sjukhus ? Skulle vara kul att höra era åsikter om detta sjukhus.
    Har även haft Aleris (sthlm) i tankarna men fick ett mycket bättre bemötande på Ersta.

Har precis nu fyllt i en hälsodeklaration som jag ska skicka till de.Hoppas att jag får svar snabbt om när allt kan ske.
    Jag skulle ju helst velat stått i kö men kötiden är så lång att jag vill nu o ite om 1-4 år.
    Så då får man bara slanta upp. Mannens dröm om en MC försvann (säger han lite på skämt)

Läser allt (nästan) ni skriver o blir mer o mer berikad på de man vill veta som man inte kan få svar på hos läkaren.

Är det fräckt att fråga hur mycket ni vägde när ni fick/ska göra  operationen? Och hur mycket ni gick ner i början.
    Undrar om det har något sammanhang med hur mycket man väger!?

Spelar egentligen ingen roll men som nån sa i ett annat inlägg : Man är ju fixerad på vikten.
    Man har ju hela sitt (läs mitt) liv tänkt på hur man ser ut och kikar med trånande blick in på de smalas avdelning på H&M mm

• MrsQ
    Lalalong skrev 2010-10-01 09:07:00 följande:
    Är inte Op:ad ännu, men ska göra det på Ersta om drygt 1,5 vecka. Är än så länge väldigt nöjd med sjukhuset måste jag säga.
    I onsdags när jag började flyta vägde jag 141.4 kg. Idag väger jag 138 kg. Det ger ett BMI på förskräckliga 51.3 innan flyt. *ryser*.
    Det låter skönt att du är nöjd så långt
    Jag fick ett samtal från Aleris idag och de är inte alls lika trevliga o hjälpsamma som Ersta var!

Så nu är det bestämt det blir Ersta. Jag har ett bmi på 47.

Jag ser inte fram emot dessa veckor med flytande. Jag har prövast ett antal gånger förut å det har oftast slutat med att jag kastar upp...
    Men det ska gå!!!

Lycka till med din op !!!
  • MrsQ

Idag ringde de från Ersta o jag fick tid nästa vecka för bedömmning. Över telefon.

Är det någon här som har varit med om att få bedömmningen på telefon?

• MrsQ
    ingénieux skrev 2010-10-06 01:06:43 följande:
    Oj, det låter skumt.. :S
    Jag bor i Norge så det är mycket resa fram o tillbaka. Men jag kan tycka det låter konstigt !
    Jag vet dock att jag är frisk. Har kollat med doktor här i Norge.

Tror (o hoppas) på att läkaren på Ersta samt andra jag ska prata med vet vad de gör!
  • MrsQ
    MIJV skrev 2010-10-06 21:41:23 följande:

Vill berätta att jag nu har varit på första mötet och träffat kirurgen. Jag kommer nu att gå vidare och inom 3 månader vara med på ett viktmöte och träffa psykolog, dietist och läkare samt andra som skall op och några som har op. Sen blir det en träff med läkaren  igen och om det är grönt ljus så kommer det bli op i maj, juni 2011. Tycker att det känns skönt med god tid. Hinner då smälta allt som händer tror jag.

Tänkte fråga om en grej som stod i en broschyr jag fick. 2-4 veckor innan op skall jag flyta. Men det var upp till mig själv och det stod att det inte är någon som kontrollerar detta. Vad jag trodde innan var att man måste göra detta annars blir det ingen op. Hur har det fungerat för er? Sen undrar jag, nägon här som har op i västernorrland? Tacksam om ni inte skriver öppet i min gästbok, vill inte basunera ut det till alla ännu...

Men så skön skräckblandad förtjusning, nu är bollen i rullning...

mann ska gå ner i vikt precis innan op på grud av att minska leven
  • MrsQ
    Lattjo skrev 2010-10-07 13:25:40 följande:
    Får man hoppa in här? Jag har på allvar börjat att funderat på att operera mig. Tanken har funnits i många år men jag har alltid tänkt att jag ska klara det själv. Nu sitter jag här med ett bmi på över 43 och nej, jag klarar det nog inte själv. Jag får nog börja att inse det!

Jag börjar lida av övervikten nu då jag har så ont i höfter och rygg att jag knappt kan gå längre, även knäna börjar att kännas av nu...

Jag är mest rädd hur det ska gå efteråt. Jag har ju en dotter som snart blir ett. Min sambo jobbar sent så det finns inte mycket hjälp för mig tyvärr. Jag kan säkert få en del hjälp av vänner och familj men inte hur mycket som helst... Klarar man av att ta hand om ett litet barn som nyopererad? Eller bör jag vänta? Någon annan med små barn här som ändå opat sig och det gått bra?
    jag har precis bestämt mig för att göra en operation. Ska göra det privat i Stockholm där jag har min släkt o mor o far som ska hjälpa mig med sonen. Jag bor annars i Norge.

Man kan tydligen utan problem ta hand om sitt barn med lyft å så men detär väl olika från person till person.

Tror (vet inte) att själva operationen inte är så jobbig som livet efter med vad man ska äta o när.

Jag skulle säkert klara av det själv men jag kände en trygghet i att ha någon nära, för i nOrge har jag bara en sambo som jobbar hela tiden...
  • MrsQ

Ska ha bedömmningssamtal med läkaren på måndag o undrar nu ...vad för frågor hade ni till läkaren o dietisten ?

Sitter o försöker komma på något jag undrar över men det är helt tomt!
    Det kommer väl att dyka upp frågor när man pratar med dem men skulle vara kul att höra vad ni tänkte på innan operation.

• MrsQ
    SkinnyNo2 skrev 2010-10-11 11:33:37 följande:
    Hej och välkommen! Glad

Nu kan jag bara svara för Stockholm och Ersta, där jag ska opereras, men där är gränsen för op bmi 40. Man kan få op om man har bmi över 35 och följdsjukdomar pga övervikten, dvs diabetes eller hjärt-kärlsjukdomar eller problem med leder osv.....

Väntetiderna verkar också variera beroende på var i landet man befinner sig och på vilket sjukhus man ska opereras. Jag kommer förhoppningsvis bli opererad innan jul och då är det 6 månader sen jag var hos VC och fick min remiss skriven. 

Hoppas du bestämmer dig för att göra en operation. Det tog många år för mig att komma till beslut, ville prova själv först med alla medel som finns, men när jag väl tog beslutet om att jag behöver hjälp är det det bästa jag gjort i mitt liv!!

Lycka till!
    Ersta har væl en græns på 35??
  • MrsQ
    Full av förhoppning skrev 2010-10-14 07:54:34 följande:
    Igår var det ett halvår sedan min operation och med flytet sen den 31/3 har jag gått ner 36,8 kg och förlorat 209,5cm fett på ställena jag mätt

Livet leker och jag mår jättebra. Har 10 kg kvar jag vill gå ner och jag har nu ett BMI på 27,1
    I vinter ska jag slänga mig i pulkabacken med barnen och inte bara stå bredvid för att jag är stor och klumpig och inte har några passande termobyxor.

Kram på er!!!
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad fin du är!!!!  
    Det är sånt här som är så kul att se    

Tack för att du delade med dig av dig själv.
  • MrsQ

Nu har jag pratat med sköterskan och dietisten på Ersta. Nu väntar jag bara på att kirurgen ska ringa.
    Få ha alla möten på telefon då jag bor i Norge!

Jag vill o hoppas på att få en op-tid bokad idag!

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)