• TantZ

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 21:02:33 följande:
    Jag fick, har jag fått veta i efterhand (av min dr) att jag stod på "snabba listan", då mitt BMI var så himla högt (nästan 50).
    asså.. jag har skithög BMI och funderar på just detta med GBP men är så satans orolig för just skinnet som "blir över". känns nästan som att jag hellre fyller ut det än känner fladdret en blåsig dag.. Förvånad
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 21:13:15 följande:
    Förstår din tanke, men med tanke på hur farligt det är att leva med sjuklig fetma så torde alternativet "fladder" vara att föredra . Hänget kan man faktiskt få bortopererat med tiden.
    :D jo  det är ju jag helt inne på men har med åldern blivit rädd för smärta (löjligt efter 3 barn).. Ska ta kontakt med VC när barnbidraget dimper ner. men hur är det, när man har en så hög BMI som nästan 50.. vad kräver dom av en och blir man satt på en "snabb-lista"? förlåt mina frågor men många som gjort en sån op har inte haft en så hög bmi.. Skäms
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 22:11:49 följande:
    Ingen aning om vad dom kräver, mer än ett högt BMI. Jag har inga sjukdomar i grunden, så jag är frisk, led bara av sjuklig fetma (10 månader senare är jag normalviktig ).
    Nä jag har heller inga sjukdomar i grunden.. förutom möjligvis min gubbe (med honom kom kilona) Drömmer

men jösses!! är det du på korten?? shit!! har mest sett sånna som varit "mindre" överviktiga som blivit jättesmala, aldrig direkt sett en med lika hög BMI som min , som verkligen blivit smal.. usch nu önskar jag att jag tagit tag i detta för länge sen..  men Grattis, du är ju jättesnygg och fått mig mer motiverad...   tack.. {#emotions_dlg.flower}
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 22:28:19 följande:
    Ja, det är jag på korten .

Ta tag i det NU, det är värt det i långa loppet. Just nu mår jag inte så bra p ga operationen (komplikation), men då jag blir frisk så kommer jag att NJUTA av mitt nya, smala liv .
    mmm.. har gått av och till med beslutet nu i 3 mån, har funderat på det i ca 2 år, men så blev jag gravid där emellan så det blev lagt på hyllan. Men nu ska det inte bli fler knoddar för min del, så därav beslutet av att det ska bli av. Tyvärr läser jag lite för mycet på nätet om dessa komplikationer speciellt när man har riktigt hög BMI och fjollig som jag blivit så lägger det sig i bakhuvudet. Lika väl som jag vill finnas kvar för barnen om 10 år, likaväl vill jag inte ha resten av livet med krämpor.. äsch.. tänk om det fanns ett piller som tog bort allt på 1 vecka.. haha
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 22:40:28 följande:
    Ja, piller hade varit great .

Det är vettigt att läsa på, om både positiva och negativa effekter kring, och efter en GBP-operation. Att vara rädd inför en operation är sunt, det har vi nog alla varit.

Jag hoppas, för din egen skull, att du tar steget fullt ut , jag hejar på dig, och finns här, som ett bollplank, om du vill .
    jodå.. jag ska ta tag i det, jag måste.. har ju 3 underbara sessor här som jag vill se växa upp och skaffa barn el kanske inte.. fasen jag kan inte vara en mormor. Jag som fortf är prufärsk själv.. haha

Nä men jag har bestämt mig, "vill man vara fin, får man lida pin".  Och förhoppningvis finns det guld vid regnbågens slut. men kommer att finnas kvar här i tråden och säkert hojta till på dig. Ska faktiskt redan ringa på måndag (vet att "min" läkare på VC inte är tillbaka förään på måndag)
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 09:11:58 följande:

Fan... Får ingen hjälp... En ssk från Ersta ringde upp. Jesper (min läkare) är fullbokad, det går inte att få prata med honom. Jag får vänta tills den 20:e då han har satt upp mig på en telefontid. Eller söka akut..

Jag har kräkts i två dagar nu, p ga magsåret.

Sök akut... kan ju aldrig vara bra för dig att kräkas, varken för hals el magen..Förvånad
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 09:28:16 följande:
    Jag har ringt igen... Fick prata med en annan ssk, mkt hjälsam och trevlig. Jag berättade precis hur jag mår, och hur ont jag har. Hon skulle mejla doktorn, och fick hon inget svar av honom idag, så skulle hon prata med honom imorgonbitti då hon skulle ha möte med honom om andra patienter. Sedan skulle hon, eller han, ringa mig imorgon.

Tack för ert stöd, det betyder mkt när man mår dåligt {#emotions_dlg.flower}.
    *tänk om man kunde rulla hela listan ner någon gång.. men men*

Stå på dig, för sjukvården är som den är (ringde min läkare idag, ingen tid till henne förrän 21.. Skrikandes )
    för så kan du ju inte ha... uscha...

Tänker på dig! {#emotions_dlg.flower}
  • TantZ

Jaha då har även jag tagit steget, vart hos läkare idag på VC. Tisdag ska jag tillbaka för faste-prover och då tar dom alla prover som ska tas, är dessa ok så är allt klart för remiss. Läkaren sa att det är lika bra att alla värden är ok innan remiss för annars skickar dom bara tillbaka remissen med ett blankt nej.

Men hon började prata om nya rön ang GBP (ca 1 vecka gamla nyheter) och att dom kommit fram till att det finns mer risker med en GBP än vad dom trott innan. Har försökt googla detta men hittar inget, någon som vet??

• TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-26 19:46:01 följande:

Jag tuppade av för en stund sedan, läskigt värre...

usch.. hoppas verkligen dom GÖR något snart..  Skrikandes
  • TantZ

puffar på min fråga som jag ställde för några sidor sen (har själv tappat bort vilken det ens va på)

Men.. va hos läkare på VC för en remiss och hon pratade om nya rön ang. GBP och att det har visat sig farligare än man tidigare trott.. har försökt att hitta vad dom nya rönen är men hittar inget, någon som vet här? {#emotions_dlg.flower}

• TantZ
    Hera78 skrev 2011-02-01 09:15:27 följande:
    Om 1,5 timme bär det av till Stockholm och Ersta, imorgon är det äntligen dags! Har nyss skrivit ett jobbigt brev till sambon som han hittar på kudden ikväll, det känns bättre nu efter att ha skrivit det och gråtit ut en del av rädslan och oron... Håll tummarna för oss som ska opas imorgon!
    Lycka till.. {#emotions_dlg.flower}
  • TantZ
    anli00 skrev 2011-02-01 12:01:34 följande:
    Inte hort nat sant....visst man vet ju att det finns risker, men det gor d ju med dom flesta op, sa hon inget o vad det var for nya ron da?
    Nä tänkte inte över det just då men hörde något av grannen (som åxå hört detta) att det va något om att det gick av en massa blodkärl vid operationerna och att dom insett nu att det va farligare än vad dom trott innan. Ville bara veta mer och mer exakt om det..
  • TantZ
    sweety88 skrev 2011-02-01 15:52:29 följande:
    Jag tror jag vet vad du talar om och det var på nyhetern.
    Och dt är en ovanlig komplikation, här har du artikeln som nyheterna grundade sig på

www.lakartidningen.se/engine.php?sectionId=0&...
    ah.. tack...{#emotions_dlg.flower}
    På henne lät det inte som en ovanlig åkomma utan något som hände vid varje operation. Att op inte är riskfritt behöver man ju bara läsa FL för att se sanningen och den är jag medveten om. men har man inget val så har man inget val..
  • TantZ
    sweety88 skrev 2011-02-01 16:00:59 följande:
    Nej, dt är inte vanligt Glad Lyssna inte så mkt på folk eller media, klart man ska vara medvetna om riskerna men dom är långt ifrån så höga som folk får dt och låta. Skulle riskerna att bli svårt skadad/dö vara så höga skulle dom aldrig utföras i denna utsträkning som dom gör. Och många av riskerna som folk pratar om gäller alla operationer, inte endast dessa viktopertioner. Så andas ut Flört Vi lever redan med dom farligaste riskerna
    haha.. ja det va ju läkaren som fick det att låta så allvarligt, hon ville ha mig på piller först men jag frågade om hon va galen. Frågade om hon läst biverkningarna av Alli?? haha njursvikt, blodproppar osv osv.. kan jag ju lika gärna va tjock..
  • TantZ
    sweety88 skrev 2011-02-01 16:21:14 följande:
    Vet du, min läkare på vårdcentralen var inte ett dugg positiv till operationer och han tom nekade mig en remiss. Lyssna istället på dom kunniga uppe på kirurgin Glad
    läkaren på VC va bra på det sättet att hon vill att vi tar alla prover (vilket jag gjorde idag) och är alla värden ok, skickar hon remissen, annars åtgärdas dom så hon kan skicka remiss. Hon sa att det inte va nån idé atts kicka remiss för den skulle komma tillbaka med ett blankt nej annars..
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-01 17:02:05 följande:

Sedan jag blev sjuk i magsåret i oktober-2010, och då jag fick åka ambulans fyra gånger, varav den sista gången då jag var medvetslös, så tror min dotter på 7 år att jag ska dö. Hon frågade mig i lördags på sjukhuset "ska du dö nu mamma?".

Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne, för hon vill inte prata om det med mig, eller med sin pappa...

uscha... ja det är en svår sits.
    Vet inte riktigt hur jag ska förklara hela skiten för min dotter (8 år) så hon förstår (under adhd/add utredning så allt förstås inte riktigt "rätt"). Men tar det som senare projekt när/om dom tillåter detta. Du får gärna ge tips sen hur jag ska gå till väga.

kanske förklara att det är en sjukdom och inget att vara rädd för.. äsch.. jag vet inte.. är så svårt..

hoppas ni hittar något sätt..{#emotions_dlg.flower}
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-01 17:31:19 följande:
    Jag har ringt till hennes skola nu, dom har ingen kurator, så jag ringde till BUP, och dom sa att skolan har skyldighet att hyra in en kurator, så jag ska ringa till rektorn på skolan imorgon.
    ooh va bra! tänkte inte ens så lång...
    hoppas dom fixar en snart, det är ju en rätt akut sak.. barn ska inte vara rädda för att dom tror att mamma ska dö...
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-01 19:30:40 följande:
    Gör lite "reklam" för - för oss som har ngt med GBP att göra, vi finns på Facebook. Där kan man vara lite mer öppen, det är en sluten grupp, så oinvigda kan inte läsa vad som skrivs.

Vill ni vara med så skicka en vänförfrågan till mig www.facebook.com/#!/profile.php?id=619372653 - Anne Bokvist Moijé
    skickar jag med... så fort jag får en hand fri... barn i varje knä.. haha
  • TantZ
    Hera78 skrev 2011-02-02 12:01:16 följande:
    Ligger nu på avdelningen med dropp och väntar på att rullas in på op. Kl 15 är det dags, 3 timmar kvar. Vad 17 skulle man göra utan iphone?!
    ooh.. lycka till och jösses jag tror jag hade krävt lugnande för jag blir nervös bara jag läste det där.. haha
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)