Inlägg från: ComicBookGuy |Visa alla inlägg
  • ComicBookGuy

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej hopp!

Här kommer en som funderar på en GBP. Jag är 23 år, 163 lång o väger runt 115. Sååå, bmi 43-nånting då.

Har testat det mesta, från pulver till LCHF, till lagliga o olagliga piller. Det enda som funkade var när jag låg på 1000-1300 kcal per dag o tränade 5 dar i veckan... O jag känner att jag kommer inte klara av o leva så resten av mitt liv... Så jag tror att min "enda utväg" är en GBP. Har varit överviktig hela livet, o tänkt på min vikt ända sen förskoleåldern. Jag märkte redan då att jag inte såg ut som de andra barnen... O nu har jag försökt gå ner i vikt till o från i 12-13 år...

Känner att om jag skulle få en GBP skulle jag få ett liv. Det är så mkt jag inte vågat göra pga min vikt, för jag tror att jag inte klarar av nått, o att alla andra dömer mig enbart utifrån vikten...

Men jag funderar på om det finns någon chans att jag kan få en operation. O hur lång tid det tar innan man får en, om jag skulle ha sån tur. Bor i Gbg, o har ingen koll alls på vilka sjukhus här i närheten som gör operationen. Har dock bokat in mig på ett informationsmöte på Carlanderska för o få mer "kött på benen" (eller ja, bli av med det :P)

Ville mest skriva av mig lite, har inte vågat säga nått om mina funderingar till min familj öht. Min pappa fick nämligen en GBP, o han tog det inte på allvar så nu är han på väg upp i vikt igen...

Men tror ni att det skulle va svårt för mig o få en operation? Jag känner ju själv att det är dags för mig att börja leva snart, o att få en operation skulle hjälpa mig på min väg.

Har inte läst tråden än, den är ju lite lång :) Men jag ska försöka plöja :)

• ComicBookGuy
    SkinnyNo2 skrev 2010-10-11 11:33:37 följande:
    Hej och välkommen! Glad

Nu kan jag bara svara för Stockholm och Ersta, där jag ska opereras, men där är gränsen för op bmi 40. Man kan få op om man har bmi över 35 och följdsjukdomar pga övervikten, dvs diabetes eller hjärt-kärlsjukdomar eller problem med leder osv.....

Väntetiderna verkar också variera beroende på var i landet man befinner sig och på vilket sjukhus man ska opereras. Jag kommer förhoppningsvis bli opererad innan jul och då är det 6 månader sen jag var hos VC och fick min remiss skriven. 

Hoppas du bestämmer dig för att göra en operation. Det tog många år för mig att komma till beslut, ville prova själv först med alla medel som finns, men när jag väl tog beslutet om att jag behöver hjälp är det det bästa jag gjort i mitt liv!!

Lycka till!
    Då känns det som om jag inte behöver oroa mig för bmigränsen iaf, med tanke på att jag ligger på 43. Det var ju tur det :) O 6 månader är inga problem för mig o vänta om jag säkert får en operation. Men då kanske det är lika bra att jag ringer min vårdcentral så snart som möjligt i vilket fall. För jag känner att jag har bestämt mig till 80% att göra det om jag får. O om jag mot förmodan skulle bestämma mig för o inte göra en kan jag ju alltid tacka nej nån gång under väntetiden :)

Men det jag oroar mig mest över nu är hur mitt skinn kommer reagera. Jag hoppas ju på att det krymper det med, men tänk om jag ser ut som en shar pei i slutändan :S
  • ComicBookGuy

Hoppas allt går bra för dig Fragile Angel!

O för mig går det undan. Jag ska träffa distriktsläkaren den 28e. Så hoppas han tycker jag är "värd" en operation då :)

• ComicBookGuy
    SkinnyNo2 skrev 2010-10-12 11:30:23 följande:
    Jag tror inte att du behöver oroa dig alls, vad jag har förstått här på FL så verkar dom flesta sjukhus ha åtminstone 40 som gräns om inte lägre.

Och visst är det så att du kan tacka nej när du väl blivit godkänd. Frågar du mig så hellre bli godkänd och sen tacka nej om du ångrar dig, än att inte försöka få op alls.

Jag har också varit orolig för hur mitt skinn kommer reagera... Jag hoppas ju också att det kommer krympa det med men man vet ju aldrig. Tränar rätt mycket redan och vill komma igång med det så fort som möjligt efter op, min personliga åsikt är att det lär ju inte skada gällande att få skinnet att hänga med i viktnedgången.
    Ja det verkar ju positivt när det kommer till bmi-gränsen iaf. O jag har ju testat o gå ner i vikt flera gånger innan, så det här är ju inte direkt mitt förstaval. Så man tycker ju att de borde godkänna mig :)

O jag har kommit en liten, liten bit på vägen nu iaf. Ringde min vc idag, o fick tid hos distriktsläkaren 28e. Så då får vi se vad han säger :)

Nä det är ju det, man har ingen aning om hur skinnet kommer reagera. Jag är dålig på o träna nu, men sen när jag börjar bli lättare kommer jag nog komma igång ordentligt med det :) O om det nu skulle behövas en operation för o få bort skinnet så får det väl bli så :)
  • ComicBookGuy
    SkinnyNo2 skrev 2010-10-12 11:40:47 följande:
    Det brukar också vara ett "krav", att man kan påvisa att man försökt andra metoder. Jag har provat både medicinskt, Reductil, som alla sorts dieter som finns och träning. Så om du berättar det, eller ja läkaren frågar alldeles säkert vad du gjort själv innan, bör det heller inte vara något problem.

Åh va bra! Till den 28:e är det ju inte så länge, spännande och se hur det går.

Jag gillar att träna nu men kommer säkert gilla det ännu mer när jag börjar gå ner i vikt och märker skillnad på vad jag orkar och kan. Ja, behövs det operation så är det väl så och inte mycket att göra åt saken...
    Ja jag har testat viktklubb.se, viktväktarna o dietist (när jag var 12-13), piller av både den lagliga o olagliga sorten, pulverdieter, svält, träna som en galning... o det var väl dom jag kunde komma på nu. Så jag har haft fullt upp :P

Ja det kändes skönt när jag fick en tid så snart :)

Så känner jag med. Jag kan tycka det är skojj o träna nu, men jag klarar inte av o göra så mkt som jag vill. Så bara jag börjar komma ner i vikt så blir det nog mkt lättare :) O sen kommer jag antagligen fixa tuttarna när jag är färdig med vikten. Inte roligt o ha tuttar nere vid knäna när man är 23 :P
  • ComicBookGuy
    SkinnyNo2 skrev 2010-10-12 12:02:37 följande:
    Hahahaha... Det är inte ens kul att ha tuttar nere vid knäna när man är 36, så det blir nog till att ta ett banklån och fixa till dom....
    Haha, sant sant. O jag har hittills sparat ihop runt 23000, som egentligen skulle gå till o resa, men jag kan lika gärna lägga dom på nya tuttar :P Sen kan jag ju fortsätta spara som bara den när jag får ett "riktigt" jobb, då jag bara har ett vik nu.
  • ComicBookGuy
    SkinnyNo2 skrev 2010-10-12 12:42:34 följande:
    Åh va du är duktig som sparat så mycket!

Hade jag vetat om att jag skulle bli godkänd hade jag kanske valt att spara pengar till nya bröst istället för att renovera köket som jag precis gjort...

Men men! Kan ju alltid spara ihop nya pengar! Lär ju ha lite tid på mig eftersom jag gissar att man måste gå ner "allt" innan man kan plastikoperera sig... :S
    Ja jag är lite stolt över mig själv faktiskt :) Har aldrig kunnat spara pengar innan, så det här är ju framsteg :)

O jag har ju ingen familj o knappt några utgifter, det är därför jag kunnat spara så mkt. Med barn o hus o allt hade det ju blitt svårare :)
  • ComicBookGuy
    Lattjo skrev 2010-10-12 15:27:36 följande:
    Jag är i samma sits som dig, samma bmi typ och har nästan bestämt mig. Ska träffa läkaren den 19 oktober så det börjar närma sig nu! Jag är inte särskilt nervös att jag inte ska få en op pga mitt höga bmi men någonstans i bakhuvudet finns ju tanken att tänk om jag inte får den. För jag behöver den verkligen...
    Egentligen är jag inte heller speciellt nervös över o inte få en op, men som du säger så finns det negativa tankar i bakhuvudet. Jag tänker mest "tänk om han säger att jag inte försökt tillräckligt, så jag får gå hem o testa nån värdelös diet i ett halvår till...".
  • ComicBookGuy
    Lattjo skrev 2010-10-12 15:35:40 följande:
    Jag är nervös eftersom jag aldrig provat mediciner från VC. Jag var på väg att ringa för att prova Reductil men då hade dom slutat med dom läste jag på nätet så då sket jag i det. Xenical är jag verkligen inte sugen på att prova, en kompis bajsade fett hela tiden och mådde skit så det känns lite sådär...

Jaja, det blir till att vänta och bara se hur det går :) Jag är så trött på allt jojobantande så nu är det fan dags att det sker en förändring! Jag har iaf tagit första steget på vägen, alltid nått!
    Samma här. Ville från början testa Xenical, men man vill ju inte få toaproblem, så att säga. Inte så trevligt...

Ja så sant så, det är inte mkt mer o göra :)
  • ComicBookGuy

Jag funderar på en sak. Ni säger att ni får ta blodförtunnande med spruta. Hur kommer det sig att det inte är tabletter man får ta? Jag hade ju själv mkt hellre tatt piller än satt en spruta i mig själv...

• ComicBookGuy
    1638 skrev 2010-10-13 13:44:23 följande:

Tabletter är mera för artärer men sprutor för vener. Då det främst är i vener man kan få proppar efter op.

Sprutorna är oftast FRAGMIN eller HEPARIN (INOHEP)

Tabletterna är vanligtvis Trombyl eller till o med ibland Waran

Jaha, okej. Då förstår jag :)
  • ComicBookGuy

Jag har tänkt en heeel massa på operationen nu de senaste dagarna. O jag har nästan helt bestämt mig för att om får operationen så ska jag göra det. Speciellt efter att jag har knarkat före o efter-bilder :P

Så jag hoppas hoppas hoppas de tycker att jag får göra den :)

• ComicBookGuy

Nu har jag träffat läkaren på vårdcentralen. Himla trevlig ung man. O han sa att det ser bra ut, men dom ska kolla på proverna så ska jag få komma in o prata med honom en gång till.

Dock är jag lite ledsen, för tydligen har jag krympt. Jag trodde jag va 163 lång, men jag va bara 162. Dåligt :P

• ComicBookGuy

Fick ett brev häromdan.

"Bästa VeraDoo

Har fått tillbaka blodproverna som vi tog på dig som visar bra resultat. Skickar en remiss till Varberg för bedömning om Du kan vara en operationskandidat. Hör av mig efter svar.

Med vänlig hälsning

Hemskt snygg läkare"

Skrattande

• ComicBookGuy

Nu har jag fått en läkartid, woh! Så på tisdag beger jag mig mot Varberg, så får vi se vad dom säger :)

Sen funderar jag lite, har hört några säga att aaalla går minsann upp igen efter en sånhär operation o sådär. Är det nån som har erfarenhet av det? Visst kan jag ta att man går upp några få kilo, men för att gå upp till sin ursprungliga vikt måste väl ändå va svårt om man inte anstränger sig (varför man nu skulle göra det..)?

• ComicBookGuy
    SilverEmma skrev 2011-02-05 22:01:09 följande:
    Här är lite fakta från Carlanderskas hemsida:

"En ny studie har fastställt att en magsäcksoperation anses som framgångsrik när den lyckas uppnå och bibehålla minst 50 % av viktminskningen utan betydande biverkningar. Patienterna tappar i genomsnitt 61,2 % av sin övervikt efter en operation. Hur snabbt du når detta beror på de faktorer som angetts ovan. Efter operationen minskar de flesta patienterna snabbt i vikt och fortsätter att göra så 18 till 24 månader efter operationen. En genomförd långsiktig studie under 14 år visade varaktig viktkontroll."

Jag har en ingift släkting som gjort den här operationen TVÅ gånger. Hon är lika stor idag som hon var från början...det sorgligaste är att hon just nu försöker få den betald ännu en gång. Jag förstår inte varför hon riskerar sin hälsa så.
    Tack för svaret :) Det låter ju hemskt bra iaf, så då ska jag inte oroa mig mer för det :) Blev lite orolig när jag läste det, plus att min pappa har gått igenom en GBP men är på väg upp i vikt nu igen. Iofs är det för att han lever på godis, smörgåsar o annan onyttig mat. Han har inte alls tatt detta seriöst...

Två gånger? O jisses... Det måste ju slita nått så fruktansvärt på kroppen.
  • ComicBookGuy

Nu börjar jag bli nervös för mitt läkarbesök. Är så rädd för o säga nått "fel" eller att inte få med nått viktigt som jag vill säga. Åh vad jobbigt...

• ComicBookGuy

Det va inte mkt o tala om hos läkaren inte. O jag som hade förberett mig med så många argument till varför jag skulle få göra den :P

I mars kommer jag få gå på gruppinformationen, o (om jag nu fattade rätt) i maj ska jag på nått mer möte så då får se att jag gått ner i vikt själv. 8 kilo ska jag gå ner (det känns lite lite, men det kanske bara är jag som tycker). O efter sommaren kommer det bli operation, om jag nu gått ner de kilona. Han sa att de gör inga sånna operationer under sommaren, vilket är fullt förståeligt.

Så det känns nice detta :)

• ComicBookGuy
    SilverEmma skrev 2011-02-08 17:11:13 följande:
    Grattis!! Var ska du opereras någonstans?
    Tackar :) Det blir i Varberg för mig. O kirurgen känns hur bra som helst, så än så länge är jag väldigt nöjd :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)