• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • salsajenny
    MinFamiljj skrev 2011-01-05 19:00:29 följande:
    Salsajenny det bästa är att ringa till dietisten och höra vad dom har för riktlinjer. Sjukhusen har så olika. Bara så att du inte äter och sedan inte får din op!
    ja, jag ska ju ändå prata med henne den 2 februari, antar att jag inte kommer kunna ringa henne och fråga det innan dess, eftersom den första telefontiden som fanns ledig var just då.....=)

och det är ju ca 4 v tills den 2 feb, så jag får ta det då, helt enkelt. =) i absolut värsta fall får jag ju flyta hela tiden, =)
  • trollbottom
    lisalove skrev 2011-01-05 08:45:57 följande:
    Jag opades på en ons och åkte hem fre em. Tre dagar och två nätter på Ersta blev det.
    MinFamiljj skrev 2011-01-05 08:55:19 följande:
    opades på tisdagen åkte hem torsdagen...
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-05 10:40:13 följande:
    Jag opererades på en måndag, åkte hem lunchtid på onsdagen.
    Hm, måste nog ringa till dom och kolla så jag vet hur jag ska boka hembiljetten
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • MinFamiljj

Om du ska flyga så boka en full flex. Den kostar inget att boka om. Jag op 21 och boka hemresa 23 dec.

• trollbottom
    MinFamiljj skrev 2011-01-05 19:21:17 följande:
    Om du ska flyga så boka en full flex. Den kostar inget att boka om. Jag op 21 och boka hemresa 23 dec.
    Funderar på om det är bättre att åka tåg men samtidigt vet man ju aldrig när man kommer hem med tågen eftersom de står still hela tiden.

Har tänkt att reseservice skulle få stå för biljetterna på en gång för ekonomin är kärv nog
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • tru

Är det någon som varit opererad nåt år och som vet om det är ok att köra modifast när man är opererad? Skulle vilja köra två veckor bara som en omstart. Men vet inte om det är så smart egentligen.

• Full av förhoppning
    bzzzz skrev 2011-01-05 19:34:15 följande:
    Är det någon som varit opererad nåt år och som vet om det är ok att köra modifast när man är opererad? Skulle vilja köra två veckor bara som en omstart. Men vet inte om det är så smart egentligen.
    min kompis har varit opad i 1 år och 1 månad och hennes vikt har stått still jättelänge och hon har 15 kg kvar.... hon fick som råd av dietisten igår att chocka sin kropp med två veckors flyt för att få igång viktminskningen igen.
    becoming me
  • kurilill
    Salsajenny, jag pratade med kirurgen idag och han sa att vissa har något som kallas fettlever och om man har det minskar man fettet runt levern med en snabb viktnedgång. Antar att kroppen först och främst tar fettet kring organen när den tvingas förbränna fett snabbt på det viset..
  • kurilill
    salsajenny skrev 2011-01-05 18:45:20 följande:
    okej, då var det som jag hoppades då alltså. =) 4 veckors strikt flyt kan jag nog stå ut med om jag vet att jag får börja äta en måltid om dagen sen fram till open. =)

(min morbror har gjort en gbp och mamma dillade igår nåt om att han sagt att man skulle förstöra flytet om man åt riskakor med smak, istället för naturella riskakor när man absolut bara måste ha nåt att tugga på. det skulle tydligen ha nåt med magsyrorna att göra då, att kryddorna skulle sabba" den effekten....? Det är inget ni hört om alltså?) "
    Riskakor måste väl vara ett himla dåligt alternativ, är det inte jättemycket kolhydrater i dom? Jag har kört VLC-dieter mååånga gånger och gått ner en hel del varje gång och om man absolut måste fuska ska man äta protein som inte bryter ketosen. Det är mest för ens egna skull, man blir ruskigt hungrig och hjärnan börjar skrika¨'maaat, maaat' och risken att man fortsätter stoppa i sig mat är då stor..

Det bästa är tonfisk, kyckling, keso, omelett eller annat kött och lite sallad om du nu får äta mat, kanske bäst att rådfråga sjukhuset först?
  • Jejja78

Någon som har några bra tips på gott kvälls snacks ?
    Är så sugen på fredagsmys och snart får jag börja äta normalkost

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)