• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sweety88

Imorgon börjar mitt flyt, fick op tid den 8:e februari!! Synd det inte verkar finnas så många från norrbotten här inne

• erajka
    BohusM skrev 2011-01-06 14:44:19 följande:
    Hej på er Solig

Tänkte hör en sak. Jag har läst massa bloggar av folk som har OP:ats och fått den känslan att man ändrar sin smak efteråt. Är det så, fler som känner detta?
    Låter ju i och för sig lite lustigt, men skulle vara roligt att veta..
    min smak har också ändrats faktiskt...
  • Philippa
    pluvdo skrev 2011-01-06 09:10:25 följande:
    Tack för era svar. :)

Måste man sövas under operationen eller fungerar det med någon form av lokalbedövning? Och hur lång väntetid var det för er?
    Jag fick vänta 1 år och 10 månader...

Man sövs och man får andingshjälp under narkosen, likande respirator...
  • MrsQ
    BohusM skrev 2011-01-06 14:44:19 följande:
    Hej på er Solig

Tänkte hör en sak. Jag har läst massa bloggar av folk som har OP:ats och fått den känslan att man ändrar sin smak efteråt. Är det så, fler som känner detta?
    Låter ju i och för sig lite lustigt, men skulle vara roligt att veta..
    Jag vet inte om jag ändrat smak men jag är väldigt sällan om aldrig sugen på feta o söta saker.
    Som saft, tårta, fet potatisgratäng, bearneisesås mm.

Men mycket beror nog på att jag mår illa väldigt mycket. Har inte riktigt hittat en bra balans.
  • capobranco

Hej, är på min fjärde dag med flytande inför operation den 25 jan ( nervöst som sjutton) och fryser även jag och springer och kissar som om jag inkontinent lr nåt. Fler som gör? Läste i Jönköpings posten att det inte är många som klarar av att hålla sin nya vikt. Hur länge har ni hållt vikten lr runt den vikt ni vill ha? Läser och läser inför operationen men hur kan man förbereda sig på nåt så för hoppningsvis livsomvälvande??  Jag hade nog extrem tur och ska göra operationen efter bara 3 mån sen remissen skickades kanske därför jag inte känner mig helt förberdd om än redo eller hur är det för er som  har fått vänta längre på datum och op?

• frökenKAJO

En fråga till er som genomgått op och som är så gott som klara med er viktminskning- hur ser era kroppar ut?

Om jag jämför min "nya" kropp med hur jag sett ut tidigare som smal så är jag ju helt klart slappare och hängigare trots att jag tränat en hel del det senaste halvåret. Det är dock svårt att avgöra om jag har häng i klass med bukplastik-kriterierna- ingen aning alls faktiskt.

Om jag står upp ser kroppen helt okej ut. Däremot om jag ligger i "plankan" eller står på alla fyra hänger det bedrövligt om skinnet runt bålen.

Hur är det för er andra?

• Elwi
    kurilill skrev 2011-01-05 22:54:05 följande:
    Grattis! Vad hade du för bmi innan? Räknar du med flytet i de kilona? Och 102-84 blir btw 18kg ;)
    Just det.... 18!! Shit... tack! Matte är inte min starka sida =)
    Ja flytet är inräknat, flöt i 6 dagar och tappade 4 kg på den tiden.
  • zookie

jag försöker bli förflyttad från kristianstad till calenderska hemma i götet jag får dock vänta längre men med tanke på att jag faktist inte har råd att resa så känns det bättre.  folk runt mig blev lite sura när jag sa det men det är inte deras problem...

• Maddisen80
    sabinaa skrev 2011-01-06 11:41:13 följande:
    Idag är det kalasdags för min store son som blir 4 år nästa vecka. Kommer bli en väldans prövning. Det känner jag redan. Han fick själv välja kakor och det är mammas kille för han tog sånt som jag älskar. Tungan ute

Men det ska väl gå vägen. Jag har börjat njuta av dofterna iaf.

Igår träffade vi morsa när vi handlade och då stod jag vid godiset och plockade. Jag hör mamma säga att, titta där står mamma och plockar, och jag vet vad hon menade att jag inte ska äta sånt osv... Men jag bryr mig inte om att svara. Men hör min man säga att det är till kalaset . Aha, säger hon och förmodligen känner hon sig dum Glad Söta lilla mamma. Hon som slutat röka och gått ner 15 kilo med att leva på GI metoden och ibland låter det gå många många timmar mellan måltiderna. Jag säger till henne att hon inte går ner i vikt genom att inte äta. Ja, säger hon. Jag vet....Ja, lilla lilla mamma! Solig

Och när vi kom hem sa gubben att han faktiskt hade sagt till sin svärmor att jag var väldigt duktig.

Varje gång jag blir arg eller sur så fråga gubben om jag är trött, hungrig eller ätit nåt. Alltså annat än det jag ska! Hahaha, han märkte nämligen direkt på mitt humör på nyårsafton att jag hade ätit lite lite. Men man kan faktiskt bli arg fast man inte äter godis!

Nej, gästerna kommer om 1,5 timme och ingenting är klart! Måste skynda mig.
    Vad duktig du är som klara dig utan godis
  • Maddisen80
    lilla agnis skrev 2011-01-06 13:13:11 följande:
    Jag håller ju på och flyter inför op nu (sjätte dagen idag) och jag tycker jag fryser som tusan hela tiden. Jag antar att det har med flytet att göra men så började jag tänka att även efter op får man ju inte i sig så himla många kalorier per dag. Ni som är opererade; upplever ni att ni är mer frusna än ni var innan?
    När man äter dietpulver så fryser man oftast så de är inte ovanligt
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)