• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Lattjo
    AlexiaGiulia skrev 2011-01-06 19:06:41 följande:
    hej Hej ! Började mitt flyt i går har jag har en sååååååån sjuk huvudvärk... jag dricker ca 3 liter vatten så de borde inte vara vätska jag behöver.... Sen e jag sjukt sugen på nåt....
    Jag hade också huvudvärk lite då och då, det gick över efter 3 dagar. Det är jättevanligt tyvärr :( Suget försvann också efter några dagar! Lycka till!
  • PetraD
    pluvdo skrev 2011-01-06 09:10:25 följande:
    Tack för era svar. :)

Måste man sövas under operationen eller fungerar det med någon form av lokalbedövning? Och hur lång väntetid var det för er?
    tror man alltid sövs då det är en så stor op
    jag fick vänta ca 3½ månad från jag var på vc för remiss tills jag gjorde min op
  • zookie
    BohusM skrev 2011-01-06 18:48:23 följande:
    Men du behöver inte betala det själv. Du får tillbaka pengarna via sjukresekontoret, du behöver bara lägga ut dom så länge. Sen skickar du in biljetterna och en reseräkning, du får även tillbaka för hotell om du har en tidig tid. Det får jag i alla fall.
    det vet jag men eftersom jag är arbetslös så finns inte dom pengarna, jag måste ju bli godkänd av calanderska med så det lär ju ta tid det med förstås..ska försöka fixa det hela på nåt vis.
  • PetraD
    BohusM skrev 2011-01-06 14:44:19 följande:
    Hej på er Solig

Tänkte hör en sak. Jag har läst massa bloggar av folk som har OP:ats och fått den känslan att man ändrar sin smak efteråt. Är det så, fler som känner detta?
    Låter ju i och för sig lite lustigt, men skulle vara roligt att veta..
    jag har ungefär samma smak som innan
  • PetraD
    frökenKAJO skrev 2011-01-06 17:37:01 följande:
    En fråga till er som genomgått op och som är så gott som klara med er viktminskning- hur ser era kroppar ut?

Om jag jämför min "nya" kropp med hur jag sett ut tidigare som smal så är jag ju helt klart slappare och hängigare trots att jag tränat en hel del det senaste halvåret. Det är dock svårt att avgöra om jag har häng i klass med bukplastik-kriterierna- ingen aning alls faktiskt.

Om jag står upp ser kroppen helt okej ut. Däremot om jag ligger i "plankan" eller står på alla fyra hänger det bedrövligt om skinnet runt bålen.

Hur är det för er andra?
    jag är inte riktigt klar, men har gått ner nästan 35kg. har ca 10-15 kvar att gå ner...
    hänget på magen har blivit mindre än vad det var innan.. men fortfarande en del, låren är hemska...som du; i plankan hänger skinnet på magen massor... men tror inte är tillräckligt för op, när står upp...

jag kan (konstigt nog) ha byxor nu som jag hade för ca 4år sen när vägde 10kg mindre än vad jag gör nu. så helt annorlunda i kroppen nu.
    skinnet på låren gör att mina ben är några strl större än vad de skulle vara utan allt det skinnet...
  • stora storken
    Full av förhoppning skrev 2011-01-06 13:29:21 följande:
    Oj där jag opererades var det jätteviktigt att vi enbart åt flytande första två veckorna och sen puré ytterligare några veckor då det var större risk för läckage annars. Sömmen måste ju få chans att läka där de sytt ihop tarmarna... alla skarvarna är så känsliga och svullna så saker kan fastna.

Ris var BIG NONO de första veckorna för det var stor risk att det skulle fastna i sömmarna.

Konstigt att de har så olika på ollika sjukhus
    Ja det är konstigt att det är så olika från sjukhus till sjukhusFörvånad - här har dom gjort någon studie som visar att man kommer tillbaka bättre/mår bättre med att äta i från början...men man måste tugga och tugga...så det är som puré.
    Ris blir  enbart socker då det kommer ut i tarmen därför är det lätt att tok dumpa på det...och eftersom det inte bryts ner så mycket i magen utan går vidare ut i tarmen så blir det oftast en reaktion men det brukar kunna gå över efter några månader.
    Jag mår i alla fall prima och får mer och mer kraft tillbaka - inte haft problem direkt med ätandet - inte mått illa mer en då jag gjorde en smothie av banan/naturell youghurt och ägg - det blev en mindre dumping.
    ♥♥♥Att vara en smula barn det är att vara verkligt vuxen♥♥♥
  • zookie

Nu har jag hittat ett boende för 200 spänn per natt helat perfekt hoppas verkligen dom har rum:O)

• Mli79
    frökenKAJO skrev 2011-01-06 17:37:01 följande:
    En fråga till er som genomgått op och som är så gott som klara med er viktminskning- hur ser era kroppar ut?

Om jag jämför min "nya" kropp med hur jag sett ut tidigare som smal så är jag ju helt klart slappare och hängigare trots att jag tränat en hel del det senaste halvåret. Det är dock svårt att avgöra om jag har häng i klass med bukplastik-kriterierna- ingen aning alls faktiskt.

Om jag står upp ser kroppen helt okej ut. Däremot om jag ligger i "plankan" eller står på alla fyra hänger det bedrövligt om skinnet runt bålen.

Hur är det för er andra?
    Nu är jag ju inte riktigt klar än, 37 kg är borta men har typ 15 kg kvar tills normalvikt. Mitt skinn på armar och ben är helt OK, men min mage är inte snygg. Jag mätte hänget nyligen och som det verkar skulle jag nog kunna få till en OP. Ska höra med läkaren om det till sommaren. Och som du säger hänger skinnet riktigt mycket när man lutar sig framåt, eller i mitt fall så är det som en deg. Har nog ganska mycket fett kvar på magen som sitter "löst". När jag står upp så börjar mitt häng från höftbenet typ. Tack vare min degmage så kan jag inte ha vanliga byxor utan bara jeggings/leggings. Jag har typ 42 runt ben och rumpa och 46/48 runt magen. Detta stör mig verkligen, jag får se vad som händer med kroppen nu när jag äntligen ska börja träna, och så kanske platån ger sig snart då också så jag kan tappa de sista kilona.
  • Jejja78

Har ni någon erfarenhet hur jasmin ris brukar funka som opad ?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)