• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • METAMORPHOSIS
    TantZ skrev 2011-01-06 22:23:31 följande:
    Nä jag har heller inga sjukdomar i grunden.. förutom möjligvis min gubbe (med honom kom kilona) Drömmer

men jösses!! är det du på korten?? shit!! har mest sett sånna som varit "mindre" överviktiga som blivit jättesmala, aldrig direkt sett en med lika hög BMI som min , som verkligen blivit smal.. usch nu önskar jag att jag tagit tag i detta för länge sen..  men Grattis, du är ju jättesnygg och fått mig mer motiverad...   tack.. {#emotions_dlg.flower}
    Ja, det är jag på korten .

Ta tag i det NU, det är värt det i långa loppet. Just nu mår jag inte så bra p ga operationen (komplikation), men då jag blir frisk så kommer jag att NJUTA av mitt nya, smala liv .
  • Von Ellsen

Hej.
    Detta kanske är lite ot, men jag måste fråga.
    Jag har hört mycket om att man inte kan kräkas när man gjort gbp-operation. Någon som vet? Vad händer isåfall om ni blir magsjuka, eller äter något dåligt?

tacksam för svar

• METAMORPHOSIS
    Von Ellsen skrev 2011-01-06 22:29:33 följande:
    Hej.
    Detta kanske är lite ot, men jag måste fråga.
    Jag har hört mycket om att man inte kan kräkas när man gjort gbp-operation. Någon som vet? Vad händer isåfall om ni blir magsjuka, eller äter något dåligt?

tacksam för svar
    Många kan inte kräkas, hulkar bara, en del kan kräkas, men det kommer mest galla. Jag kan tyvärr kräkas.

Vid magsjuka så får man ist oftast diarré.
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2011-01-06 17:37:01 följande:
    En fråga till er som genomgått op och som är så gott som klara med er viktminskning- hur ser era kroppar ut?

Om jag jämför min "nya" kropp med hur jag sett ut tidigare som smal så är jag ju helt klart slappare och hängigare trots att jag tränat en hel del det senaste halvåret. Det är dock svårt att avgöra om jag har häng i klass med bukplastik-kriterierna- ingen aning alls faktiskt.

Om jag står upp ser kroppen helt okej ut. Däremot om jag ligger i "plankan" eller står på alla fyra hänger det bedrövligt om skinnet runt bålen.

Hur är det för er andra?
    Samma här.....jag har inte mycket häng men är ... ja typ slapp här och där :) Magen ser ok ut när jag står upp men när jag böjer mig framåt är den ju inte snygg...Jag uppfyller inte kriterierna för bukplastik, frågade när jag var på återbesök på Sophia......tuttarna har säckat ihop också :(
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 22:28:19 följande:
    Ja, det är jag på korten .

Ta tag i det NU, det är värt det i långa loppet. Just nu mår jag inte så bra p ga operationen (komplikation), men då jag blir frisk så kommer jag att NJUTA av mitt nya, smala liv .
    mmm.. har gått av och till med beslutet nu i 3 mån, har funderat på det i ca 2 år, men så blev jag gravid där emellan så det blev lagt på hyllan. Men nu ska det inte bli fler knoddar för min del, så därav beslutet av att det ska bli av. Tyvärr läser jag lite för mycet på nätet om dessa komplikationer speciellt när man har riktigt hög BMI och fjollig som jag blivit så lägger det sig i bakhuvudet. Lika väl som jag vill finnas kvar för barnen om 10 år, likaväl vill jag inte ha resten av livet med krämpor.. äsch.. tänk om det fanns ett piller som tog bort allt på 1 vecka.. haha
  • METAMORPHOSIS
    TantZ skrev 2011-01-06 22:37:03 följande:
    mmm.. har gått av och till med beslutet nu i 3 mån, har funderat på det i ca 2 år, men så blev jag gravid där emellan så det blev lagt på hyllan. Men nu ska det inte bli fler knoddar för min del, så därav beslutet av att det ska bli av. Tyvärr läser jag lite för mycet på nätet om dessa komplikationer speciellt när man har riktigt hög BMI och fjollig som jag blivit så lägger det sig i bakhuvudet. Lika väl som jag vill finnas kvar för barnen om 10 år, likaväl vill jag inte ha resten av livet med krämpor.. äsch.. tänk om det fanns ett piller som tog bort allt på 1 vecka.. haha
    Ja, piller hade varit great .

Det är vettigt att läsa på, om både positiva och negativa effekter kring, och efter en GBP-operation. Att vara rädd inför en operation är sunt, det har vi nog alla varit.

Jag hoppas, för din egen skull, att du tar steget fullt ut , jag hejar på dig, och finns här, som ett bollplank, om du vill .
  • Nala
    Tinzi skrev 2011-01-06 21:28:41 följande:
    En fråga...hur gjorde ni första gången ni drack alkohol? Och när efter er OP testade ni? Hur gick det?

Jag fyller 30 i Mars och då blir det 5 månader efter min OP , men jag kanske skall se hur jag tål lite vin hemma innan ifall jag blir kass?!?!
    Jag drack ett glas vin en månad efter min operation, drack supersakta så det gick bra.

Testa hemma först i lugn och ro för man vet aldrig hur man reagarar. Jag kan dricka typ som innan operationen, vissa kan inte dricka alls så det vet man ju aldrig.
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-06 22:40:28 följande:
    Ja, piller hade varit great .

Det är vettigt att läsa på, om både positiva och negativa effekter kring, och efter en GBP-operation. Att vara rädd inför en operation är sunt, det har vi nog alla varit.

Jag hoppas, för din egen skull, att du tar steget fullt ut , jag hejar på dig, och finns här, som ett bollplank, om du vill .
    jodå.. jag ska ta tag i det, jag måste.. har ju 3 underbara sessor här som jag vill se växa upp och skaffa barn el kanske inte.. fasen jag kan inte vara en mormor. Jag som fortf är prufärsk själv.. haha

Nä men jag har bestämt mig, "vill man vara fin, får man lida pin".  Och förhoppningvis finns det guld vid regnbågens slut. men kommer att finnas kvar här i tråden och säkert hojta till på dig. Ska faktiskt redan ringa på måndag (vet att "min" läkare på VC inte är tillbaka förään på måndag)
  • Jejja78

Pluvdo: är normalt att vara rädd för sövningen har vi nog alla varit men jag hoppas att inte det ska hindra dig. Vet du varför du är då rädd ? Prata med läkaren om din oro . Själv fick jag lugnande innan op hjälpte mig väldigt mkt

• METAMORPHOSIS
    TantZ skrev 2011-01-06 22:47:20 följande:
    jodå.. jag ska ta tag i det, jag måste.. har ju 3 underbara sessor här som jag vill se växa upp och skaffa barn el kanske inte.. fasen jag kan inte vara en mormor. Jag som fortf är prufärsk själv.. haha

Nä men jag har bestämt mig, "vill man vara fin, får man lida pin".  Och förhoppningvis finns det guld vid regnbågens slut. men kommer att finnas kvar här i tråden och säkert hojta till på dig. Ska faktiskt redan ringa på måndag (vet att "min" läkare på VC inte är tillbaka förään på måndag)
    Yey! Så ska det låta .
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)