• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Philippa
    Jejja78 skrev 2011-01-07 11:01:56 följande:
    Hur länge efter op törs man prova kolsyra är så vansinnigt sugen på cola zero ! Slänger in frågan igen om jasmin ris oxså brukar det funka som opad ?
    Jag kan dricka kolsyrat i små mängder.... och jasminris funkar kanonbra för mig!
  • Badfantasten

Både kolsyrat och all sorts ris fungerar för mig, äter dock oftast råris.

Dumpar sällan, men är nuförtiden oftast på rena sötsaker som milkskake, glass, godis. Men har då oftast ätit "för mycket"..

• kurilill
    BohusM skrev 2011-01-07 01:03:51 följande:
    Jag har väntat på OP i snart 2 år, väntat och längtat, men nu när det bara är 3 dagar kvar, då är det klart man blir rädd. Man vore ju dum om man inte har respekt för en operation.
    Men med min övervikt och dom riskerna det innebär så förstår jag ju ändå att något måste göras, att jad dessutom är reumatiker och har artros i höfterna gör ju inte det lättare med ett BMI på 43,3 (vid invägning) i dag 39,2...

Med detta i åtanke så resonerar jag som så här...

Jag utsätter mig för risker varje dag, bara genom att inte göra något åt min vikt, jag utsätter mig för risker när jag sätter mig i bilen och åker och handlar, det samma gäller när jag flyger. Min tanke är då, en operation kan väl liknas med en resa Gbg - Stlm tor, och det är jag beredd att ta, alltså är jag beredd att GE LIVET EN CHANS.
    Bonusen som kommer med att man orkar mera blir att kunna leka fullt ut med mina barnbarn, kunna hoppa, springa sparka boll och ORKA mer än 2 minuter....

Så tänker i alla fall jag, hoppas mina funderingar kan hjälpa..

Kram
    Jag hade världens ångest igår kväll, var helt gråtfärdig och kunde inte sova. Idag känns det bättre, men dina ord var verkligen vad jag behövde just nu :)
  • kurilill

Hur ska man äta efter operationen, efter den flytade fasen och puréfasen? Är det så mycket protein som möjligt som gäller, eller ska man äta en viss mängd kolhydrater också?

• Jennick
    Jennick skrev 2011-01-07 07:28:35 följande:

Jag har fått beviljat en GBP och har mitt första möte med kirurgen på Frölunda om ett par veckor. Kommer jag att få en tid för operation vid det första mötet? Det var nämligen inte helt uppenbart i den informationen som jag fick hemskickat. Nån som vet hur det brukar funka?

Jag ställer min fråga igen.
  • Lattjo
    kurilill skrev 2011-01-07 12:06:45 följande:
    Hur ska man äta efter operationen, efter den flytade fasen och puréfasen? Är det så mycket protein som möjligt som gäller, eller ska man äta en viss mängd kolhydrater också?
    Mina råd är 1 dl, kött/fisk/kyckling, 1 dl pasta/potatis/ris och 1 dl grönsaker plus sås (typ ½ dl grönsaker och ½ dl sås). Men det är jätteolika från sjukhus till sjukhus. Jag fick lära mig att man alltid ska prioritera proteinet och låta grönsakerna gå sist. Känns jättekonstigt när man annars alltid ätit mest grönsaker :)
  • kurilill
    Lattjo skrev 2011-01-07 13:18:32 följande:
    Mina råd är 1 dl, kött/fisk/kyckling, 1 dl pasta/potatis/ris och 1 dl grönsaker plus sås (typ ½ dl grönsaker och ½ dl sås). Men det är jätteolika från sjukhus till sjukhus. Jag fick lära mig att man alltid ska prioritera proteinet och låta grönsakerna gå sist. Känns jättekonstigt när man annars alltid ätit mest grönsaker :)
    Ok, man lär ju få tydliga intruktioner, men det känns bra att försöka förbereda sig redan nu, tack för svar!
  • kurilill

Funderar på att göra en garderobsrensning, fast tvärtom - packa upp alla gamla kläder (massvis med prislapparna kvar eftersom jag var expert på att köpa kläder som var liite för små!) jag sparat i tron att de en gång ska passa igen. Om inte annat borde det ju peppa en rejält när man tycker allt är jobbigt. Kan det inte bara bli februari snart =)

• Jennick
    kurilill skrev 2011-01-07 13:34:18 följande:
    Funderar på att göra en garderobsrensning, fast tvärtom - packa upp alla gamla kläder (massvis med prislapparna kvar eftersom jag var expert på att köpa kläder som var liite för små!) jag sparat i tron att de en gång ska passa igen. Om inte annat borde det ju peppa en rejält när man tycker allt är jobbigt. Kan det inte bara bli februari snart =)
    Har du fått tid för operation i februari?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)