• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sarahl

ser att ni diskuterqar kläder ovan, jag kommer så fort jag fått beviljat en OP o varit hos kirurgen, börja shoppa lite kläder i olika strl, på rea o second hand för jag vill verkligen inte gå runt i för stora kläder när jag väl går ner i vikt efter op.

på vårat röda korset har de ofta halva priset på kläder o 22.50 för ett par jeans är ju helt ok!

• Mli79
    Lalalong skrev 2011-01-07 15:01:36 följande:
    Alltså jag trodde att min hjärna ändå hängt med rätt så bra, för jag tycker ju att jag är skitsnygg trots att jag fortfarande är fet. Trots att jag ändå är helt överlycklig att jag kan ha XL nu lixom och handla på många vanliga avdelningar och tycker att det är bra att jag "insett" det om ni förstår vad jag menar... Många har ju svårt att se förändringen själv, men jag tycker verkligen jag hängt med i skallen... 

Ändå så inser jag att jag inte har det... Jag trodde jag hade strl 50 nu eller XL i överdelar (typ... 48/50?) och är helt överlycklig!!! Så var jag in på Lindex när jag var i Oslo i helgen. Dom hade lite annan rea där och jag provade en klänning i strl 50.
    För stor!!! Förvånad. Fanns ingen i 48 så jag kunde inte prova.. 

Gick in på Vero Moda för att min kompis ville kolla där. Visst att jag kan ha XL på H&M och ibland på Gina Tricot... Men dom är väl stora i sina storlekar förmodligen. Kläder från Vero Moda (Only heter väl märket) kan jag ju inte ha ännu kände jag. Inte en chans. Min kompis tar fram en snygg top och frågar om jag inte ska prova, den är i XL. Som vanligt svarar jag "Näää gud... det kommer ALDRIG att gå!". Hon tvingade in mig i provrummet och resultat: För stor!!!! Så jag kom hem med en top från Vero Moda i strl L.
    Nu har jag överhuvudtaget inga tankar på att jag drar storlek L. Det vet jag att jag inte gör. Den måste varit stor i storlek. Men alltså jag måste börja vakna till och inse vad som händer!!!  
    Skitkul att det går så bra för dig!
    Alltså, jag kan bara ha vissa plagg i XL/46 på HM, men hos Lindex har jag 44. Jag vet fler som tycker att HM är små i storlekarna.
  • zookie

Jag känner det är svårt att uppskatta hur mycket man verkligen hinner gå ner till sommaren och vilken storlek man kommer ha. Op den 3 Feb till juni är det sen 4 månader någon som kan uppskatta på ett ungefär??

• METAMORPHOSIS

Jag orkar inte mer nu... Mitt jävla magsår tar knäcken på mig. När f*n ska jag bli kvitt skiten?!

Jag ska börja arbetsträna på tisdag, efter 9 år som sjukskriven. Hur tusan ska det gå, då jag inte får behålla ngn mat, jag är så orkeslös. Den 1:a mars ska jag börja jobba på riktigt...

• Philippa
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-07 17:19:05 följande:

Jag orkar inte mer nu... Mitt jävla magsår tar knäcken på mig. När f*n ska jag bli kvitt skiten?!

Jag ska börja arbetsträna på tisdag, efter 9 år som sjukskriven. Hur tusan ska det gå, då jag inte får behålla ngn mat, jag är så orkeslös. Den 1:a mars ska jag börja jobba på riktigt...

Men varför operar dom dig inte? Vad väntar dom på?
  • BohusM
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-07 17:19:05 följande:

Jag undrar också varför dom inte gör något åt ditt magsår.... Vad säger din läkare som opererade dig om detta??

Hur svårt kan det va??? Det är väl bara att ätgärda det, du skall fan inte acceptera att gå och ha så ont.  När jag fick magsår för 3 år sedan så fick jag penicilin och blev bra och har inte haft ont av det sedan dess. Magsår kommer av en bakterie. hahaha Jag trodde dom drev med mig, men det gjorde dom inte... Man hänger inte med, hihi

Stä på dig, och få det fixat NUUUUU
    Krya på dig, kram
  • METAMORPHOSIS

Jag har ätit antibiotika i två olika omgångar, men det biter inte. Två olika sorter samtidigt.

Dom pratar ju om en operation, men jag vet inte vad dom väntar på. Ska KRÄVA att få prata med en dr på måndag.

• Jejja78

Hur länge efter op började ni äta färska grönsaker typ sallad och tomat ?

• trollbottom
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-07 20:19:18 följande:
    Jag har ätit antibiotika i två olika omgångar, men det biter inte. Två olika sorter samtidigt.

Dom pratar ju om en operation, men jag vet inte vad dom väntar på. Ska KRÄVA att få prata med en dr på måndag.
    Fy tusan att det ska vara så segt. Om det inte biter borde de ju begripa att något annat måste till.

Här väntar jag på "sista" måltiden
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Tinzi
    MrsQ skrev 2011-01-06 21:48:38 följande:
    Jag har inte vågat testat hur mycket jag tål...Jag har drukickt två glas vin (små) och jag kände att jag inte ville fortsätta.
    Tyckte att det inte var så gott. Smakade konstigt o brände...

Men ska väl pröva med en drink snart så man vet 
    Jag dricker i normala fall väldigt sällan o lite. Så jag är lite mesig när det gäller alkohol.

Men jag har mött de som kan dricka vanligt o de som nästan inte kan dricka alls så det verkar vara väldigt olika...
    Jo också hört extrema skillnader så antar att jag bara får prova mig fram helt enkelt :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)