• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • BohusM
    MinFamiljj skrev 2011-01-08 20:13:06 följande:
    På Ersta där jag opades hade dom näringsdrycker som jag fick med mig för att klara hemresan. Hör med dom om dom har ngt som du kan få med dig då din resa är lång. Och glöm inte få med dig smärtstillande. Jag mådde oförskämt bra, men skulle inte vilja åka hem dagen efter! Narkossen sitter i...
    Ja det är jag faktiskt skräckslagen inför, fyyyyyyyy
  • Lalalong
    BohusM skrev 2011-01-08 20:06:16 följande:
    Drickyoghurt utgår då jag inte tycker om yoghurt.
    Dom övriga alternativen får funka, men finns der osockrad Nyponsoppa/blåbärssoppa på flaskor? Annars blir det väl för mycket socker, eller??
    Jag tycker inte heller om yoghurt så mycket och har alltid känt avsmak mot just drickyoghurt för det verkar så äckligt att hälla i sig den där smörjan. Men mormor köpte en till mig att ha i bilen hem (Alltså min mamma och mina barn bodde hos min mormor under open och vi var kvar där några dagar efter sen körde "vi" (mamma) hem) så jag kände att jag fick ju testa och det var faktiskt inte så dumt... 
    Men jag förstår dig absolut, yoghurt är inte det godaste i världen!

Nä, osockrad är den nog inte. Det är den vanliga Ekströms. På Ersta sa dom att under flytet efter behövde vi inte direkt tänka på det där. Vi får i oss så lite kalorier ändå och med tanke på att många lessnar snabbt på flytet så ska man äta det man vill och tycker om. Som flyter. Så för den sakens skull var det inga problem i alla fall. Men sen kan det kanske hända att man reagerar och mår dåligt av det då. Jag har aldrig känt det, men det är ju väldigt indivudiellt. Det är väl ganska mycket socker i drickyoghurt också så det är i så fall heller ingen höjdare!  

Säkraste kortet är nog just någon VLCD ready to drink!  
    Klara 060504, Alva 100117
  • Päron1986

På måndag ska jag gå kurs inför operation.

Jag är jätterädd för själva operationen och för komplikationer. Men nu efter två år konstant kbantande, avstå från än det ena än det andra, så känns det som om jag inte har något val. Jag vill gå ned i vikt. Jag vill kunna få barn (kan ej pga övervvikt, väger 113kg til l167cm å får därmed 40 i bmi o ingen ivf-hjälp alls).

Jag vill så gärna vara smal- har trott att jag varit tjock i hela mitt liv men eg är det bara sammanlagt sju år av mitt liv som jag varit det.

Det känns så TUNGT just nu..

• MrsQ
    Päron1986 skrev 2011-01-08 20:59:42 följande:
    På måndag ska jag gå kurs inför operation.

Jag är jätterädd för själva operationen och för komplikationer. Men nu efter två år konstant kbantande, avstå från än det ena än det andra, så känns det som om jag inte har något val. Jag vill gå ned i vikt. Jag vill kunna få barn (kan ej pga övervvikt, väger 113kg til l167cm å får därmed 40 i bmi o ingen ivf-hjälp alls).

Jag vill så gärna vara smal- har trott att jag varit tjock i hela mitt liv men eg är det bara sammanlagt sju år av mitt liv som jag varit det.

Det känns så TUNGT just nu..
    Oj vad tråkigt   Men operationen har fått mig gladare än jag trodde vara möjligt.
    Själv så fick vi hjälp med insem. ävenfast jag var tjock.
    Men de kanske har ändrat...

Skulle vilja säga att jag som väntat med denna operation så länge ...guuud...vad jag ångrat att jag inte gjort den tidigare.
  • Päron1986
    MrsQ skrev 2011-01-08 21:06:47 följande:
    Oj vad tråkigt   Men operationen har fått mig gladare än jag trodde vara möjligt.
    Själv så fick vi hjälp med insem. ävenfast jag var tjock.
    Men de kanske har ändrat...

Skulle vilja säga att jag som väntat med denna operation så länge ...guuud...vad jag ångrat att jag inte gjort den tidigare.
    Då har de ändrat, för jag måste ha bmi under 40 för att få någon som helst hjälp förutom ägglossningshormoner (kommer inte på namnet i skrivandets stund), men hon rekommenderade mig att gå ned i vikt i första hand eftersom jag kommer vara en riskgraviditet om jag väger så här mycket.

Jag har sett på vänner hur det kan riktigt snett med operation. Men även en del som det gått riktigt bra för.
    Men... jag är så rädd! Tänk att må illa konstant... inte kunna ta upp näring... inte kunna äta utan sk dumping... jag är så vansinnigt rädd för det där. Men ändå överväger jag operation. För jag vill ju inte bli barnlös :(
    och jag vill känna mig fin. jag är trött på att gömma mina 113kg så gott jag kan. Vintern känns ändå ok, då är alla påbylsade. Sommaren är hemsk!
  • BohusM
    Lalalong: Yoghurt är inte gott i någon form, punkt slut... haha
    men jag önskar faktiskt att jag kunnat äta det, bra och snabbt mellanmål i farten så att säga.

Men jag trodde man dumpade på sött??

Får prova kan ju köpa någon barnmats fruktpuré och spåda ut också kanske då..

Tack för tipsen i alla fall. :)
  • MrsQ

Första gången jag övervägde operation vägde jag strax över 100 sen har det bara fortsatt uppåt även fast jag intalat mig själv att jag klarar av detta själv...

Men näää...jag känner mig själv...jag kan inte fixa det.
    Så nu var det nog. 38 år och 127 kg.
     Va fasiken...jag vill ju också leva o vara fin...

Så nu är jag så glad. Mår illa för att jag äter för lite dock men sååå mycket bättre än att vilja ha allt samtidigt.
    Är inte sugen på onyttiga ting, något som jag aldrig trodde ske...

vitaminerna är en piss i atlanten...

• PetraD
    Lattjo skrev 2011-01-08 18:08:46 följande:
    Jag och en kompis som också är opad diskuterade det i torsdag, varför kommer dom inte med nationella riktlinjer så alla säger lika? Hade vart betydligt enklare då tycker jag iaf :) Dom borde ju tänka på alla oss som sitter på nätet och pratar Tungan ute
    kan bara hålla med
  • PetraD

är sötsugen "hela tiden" och dålig på vad jag ska välja alltid som bra mellanmål osv
    står still i vikt sen slutet av augusti..
    vill ha alla tips jag kan få (om vad som; inom ämnet)

gjorde min op 2/2

• Lalalong
    BohusM skrev 2011-01-08 21:20:22 följande:
    Lalalong: Yoghurt är inte gott i någon form, punkt slut... haha
    men jag önskar faktiskt att jag kunnat äta det, bra och snabbt mellanmål i farten så att säga.

Men jag trodde man dumpade på sött??

Får prova kan ju köpa någon barnmats fruktpuré och spåda ut också kanske då..

Tack för tipsen i alla fall. :)
    Man kan dumpa på sött. Precis som man kan dumpa på fett, om man äter för snabbt, om man äter för mycket eller om man dricker för snart in på måltiden. Men det är inget som säger att man gör det. 
    Jag har inte dumpat på något (mer än kanske en liiiiten liiiten dump på ett korvbröd). Så det är verkligen väldigt individuellt... Jag tänkte inte ens på att det var så mkt socker i nyponsoppa (det fanns om måltidsförslag under flytet) så jag åt det två dagar efter operationen. Men är man medveten om det så, så är det ju inte konstigt om man inte vill chansa det första man gör
    Klara 060504, Alva 100117
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)