• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • trollbottom

Är det någon här som har restlessleg syndrom och där det blivit bättre efter operation?

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Tommy69

Som många sagt är det tydligen väldigt olika om hur länge man blir kvar på sjukhuset, beroende på var man gör det, Jag ska in imorgon för att träffa narkosläkaren och sköterskan samt avdelningsläkaren, för en sista pratstund innan op. Tror det är inskrivning, och där dom går igenom svaren på blodproverna de tog före op.
    Ska in på op den 17, alltså bara 1 vecka kvar, börjar bli hypernervös, ionte för open men det som kommer efteråt, vad man ska äta, I falun ska man tydligen äta flytande ca 1 vecka efter för att sedan börja med pure ytterligare 1 vecka, sen blir det "vanlig" mat, vältuggat då.
    Men är det någon som har konkreta tips/råd om vad i flytväg man kan äta första veckan??.

Jag läggs in på söndag, dagen före och får åka hem på torsdag, 4 dagar efteråt. 
    Enligt läkaren är det för att de vill verkligen kolla om allt gått bra och att man kan dricka som man ska efteråt  

• BohusM
    Mikaela B skrev 2011-01-09 02:03:23 följande:
    Hej, jag ska opereras på tisdag nu den 11 på Södersjukhuset i Stockholm. Nu innan har jag ätit nutrilett i 3 veckor för att krympa levern. Har gått ner 11 kilo. Jag är jättenervös nu när det börjar närma sig dagen d. Är det någon som opererat sig på Sös? Hur var det i så fall? Och hur mycket har ni andra lyckats gå ner innan operationen med nutrilett eller allevo m.m.? Är nojig att det är för lite och att demm ska neka mig operationen...
    Haha, Jag skall opereras på samma dag som dig, fast i Lund, jag har också gått ner 11 kilo... Lustigt :)
    Min läkare gav mig en vikt att uppnå till dagen D, 8 kilo skulle jag ner innan OP. trodde aldrig jag skulle lyckas, men det gick.
    Du har ingen som helst anledning att vara rädd för att nekas OP,

Lycka till.
  • METAMORPHOSIS
    trollbottom skrev 2011-01-09 09:04:04 följande:
    Är det någon här som har restlessleg syndrom och där det blivit bättre efter operation?
    Jag fick det EFTER operationen, till följd av vitaminbrist.
  • Carro777

Jag opas den 12 Januari, gått på modifast snart i 4 veckor. Men nu till problemet, jag börjar bli sjuk=(
    Hostar, hes oh slemmig.. Hur tusan ska jag bära mig åt ? =( Vill Inte bli nekad op nu.....

• trollbottom
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-09 10:14:40 följande:
    Jag fick det EFTER operationen, till följd av vitaminbrist.
    Aj då. Jag har nu och det har blivit värre. Har inte kunnat sova nu på två nätter för att bena bara springer iväg. Fick som för mig att det kanske kunde bli efter operationen. Men får väl försöka få tag på en läkare om det fortsätter såhär för jag måste ju få sova någon gång iaf
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Lattjo
    Carro777 skrev 2011-01-09 10:37:17 följande:
    Jag opas den 12 Januari, gått på modifast snart i 4 veckor. Men nu till problemet, jag börjar bli sjuk=(
    Hostar, hes oh slemmig.. Hur tusan ska jag bära mig åt ? =( Vill Inte bli nekad op nu.....
    Jag käkade kan jang innan op när jag höll på att bli sjuk... Ta bisolvon kanske och försök förkorta sjukdomsförloppet... Håller tummarna att du inte är sjuk när det är dags!
  • Päron1986
    enchinagard är röd solhatt som förstärker immunförsvaret - tar du det vid första symtomnen som det står på flaskan (enligt instruktioner alltså) så kan du hålla dig frisk! jag gjorde det här före jul då jag började bli förkyld, hade mycket på jobbet å verkligen ville hålla mig frisk. de funkar.

echinagard är en liten flaska som du kan få tag på tex på willys, ica osv.
  • Tullemo
    Åh nej, jag blev också det innan op och min blev framflyttad 2 veckor, men samtidigt var det det bästa för mig, jag hostade lite efter op också, mest slem från tuben som ville komma upp antar jag, och det var INTE skönt för magen.
    Så även om det är jobbigt så ta hellre och ring och fråga, för du kommer må dåligt efter annars om du är förkyld också. Ta vitaminbrus, drick echinagard och liknande och försök äta vitlök, pressa den och svälj. Inte gott men kan fungera! Och ta hostmedicin som löser upp slem! Hoppas du kryar på dig!
    William 2007-12-31, mammas hjärta!!
  • Päron1986

Hur många härinne har fått vitaminbrist och mått väldigt dåligt av det?

tex albuminbrist, svullna ben, värk osv?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)