• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • METAMORPHOSIS
    Jenny N skrev 2011-01-10 14:00:33 följande:
    Delvis, det kommer ju upp vätska och även typ galla, men resten kommer andra vägen.
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 13:15:39 följande:
    Tack för ert stöd .

Hjälp! Stackare! Lider med dig! Jag rasade också 8 kilo, fast på 11 dagar, då jag åkte in första gången för mitt magsår.
    Ja fy, det är ingen hit att gå ner så snabbt, kroppen blir ju så lidande.
    Hoppas du får rätsida på ditt magsår snart, så där ska man inte behöva ha det!
    Jag lär nog åka in akut då maken kommer hem, behöver dropp känner jag. Och jag som ska börja arbetsträna imorgon ...
  • erajka
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 14:03:33 följande:
    Jag lär nog åka in akut då maken kommer hem, behöver dropp känner jag. Och jag som ska börja arbetsträna imorgon ...
    Åhh ja hoppas verkligen att det ordnar sig nu.... så du kan få må bra {#emotions_dlg.flower}
  • Jenny N
    Fy, lider med dig! 
    Åk in så fort du har möjlighet, dropp piggar upp en snabbt, men det hjälper ju bara tillfälligt, du måste ju få hjälp NU med magsåret.
    Hoppas du kryar på dig snabbt!
  • Angeliqan

Jenny N :

8 kilo på 10 dagar
    Din stackare. Du som inte vill och behöver gå ner mer.Hoppas att du blir bättre och går upp i vikt snart så du kan få din bukplastiksop.

METAMORPHOSIS:

Hoppas att du får ordning på magsåret snart så du kan få njuta av din op och tappade kilon.
    Det verkar ju vara svårare att få tag på din läkare än att få tag på kungen ju ...
    De borde ha bättre rutiner för sina gamla patienter som återkommer med besvär.

• Ginnsy

Usch....är så arg på mig själv!
    Haft migrän hela dagen i dag och blandat ihop tider i hjärnan.
    Skulle varit på gruppmöte i dag på St Göran!
    Viste att det var 14.00 men tänkte 16.00 i tiden!?!?!
    13.30 kommer jag på att jag ska vara där om 30min.
    Och det tar 1,5 timmar att ta sig dit.
    Hur fan kan jag vara så DUM!?
    Och nästa möte är inte förens om 4 veckor!!!!
    FAAAAN!

• METAMORPHOSIS
    erajka skrev 2011-01-10 14:13:42 följande:
    Åhh ja hoppas verkligen att det ordnar sig nu.... så du kan få må bra {#emotions_dlg.flower}

Tack .

Jenny N skrev 2011-01-10 14:14:02 följande:
    Fy, lider med dig! 
    Åk in så fort du har möjlighet, dropp piggar upp en snabbt, men det hjälper ju bara tillfälligt, du måste ju få hjälp NU med magsåret.
    Hoppas du kryar på dig snabbt!

Tack . Jag ska kräva att dom opererar bort magsåret faktiskt.

Angeliqan skrev 2011-01-10 14:17:23 följande:
    Jenny N :

8 kilo på 10 dagar
    Din stackare. Du som inte vill och behöver gå ner mer.Hoppas att du blir bättre och går upp i vikt snart så du kan få din bukplastiksop.

METAMORPHOSIS:

Hoppas att du får ordning på magsåret snart så du kan få njuta av din op och tappade kilon.
    Det verkar ju vara svårare att få tag på din läkare än att få tag på kungen ju ...
    De borde ha bättre rutiner för sina gamla patienter som återkommer med besvär.

Tack .

Japp, lättare att få tag på kungen .

• METAMORPHOSIS
    Ginnsy skrev 2011-01-10 14:19:26 följande:
    FAAAAN!
    Åh nej! Vad tråkigt ... Kram
  • Lattjo
    Jenny N skrev 2011-01-10 12:25:27 följande:
    Jösses, att vara magsjuk och vara GBP-opererad är ingen hit!!

Fick åka in akut i början av förra veckan, hade inte fått i mig nått på flera dar och till slut svimmade jag.
    När jag kom in på akuten var jag totalt uttorkad och lades in med dropp, rasade 8 kilo på 10 dagar, usch har nog aldrig varit så orklös någonsin tidigare.
    Nu är jag hemma sjukskriven och måste börja gå upp igen, känns inte om det finns en enda muskel kvar i kroppen. 
    Det värsta är att jag har tidspress på att gå upp igen, ska göra om min bukplastik nästa månad och bör då vara tillbaka på trivselvikt igen.
    Snacka om omvänt problem mot vad man haft tidigare
    Åh hjälp vad jobbigt :( Jag hoppas du lyckas gå upp det du måste inför op och att du slipper fler magsjukor!
  • Lattjo
    Bra att du åker in och får i dig lite vätska, det behövs för din del tror jag. Jag hoppas verkligen du får hjälp av dina läkare snart så du får må bra sen!! Kram!
  • Lattjo
    Ginnsy skrev 2011-01-10 14:19:26 följande:
    FAAAAN!
    Åh nej vad tråkigt!! Har du ringt och pratat med dom så dom inte skickar tillbaka remissen igen? Kram till dig!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)