• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Jumbopolly

Någon som vet hur det r i skövde.. Läggs man in dagen före eller får man komma samma dag man skall opereras och sedan ligga kvar???
    Vill nog vara hemma så länge som möjligt och gosa med min lille bebis för sedan kan jag inte göra det på ett par veckor =(

• Lolalee
    Lolalee skrev 2011-01-11 11:34:56 följande:
    hej allihop! idag ska jag skicka min egenremiss!! nån som har adressen till ersta?? ska ja bara skicka den till ersta lr kan man skicka till olika sjukhus samtidigt?kram!
    ersta sjukhus
    kirurgkliniken
    fjällgatan 44
    är det rätt??
  • Philippa
    Jennick skrev 2011-01-11 11:25:05 följande:
    Det är lite olika bud om hur mycket man måste gå ner på flytande innan operationen. Har det att göra med hur mycket övervikt man har, eller är det bara olika på olika ställen? 
    Hos oss beror det på hur stor övervikt du har...

Har du BMI över 50 får du flyta 4-5 veckor, har du övervikt under BMI 50 får du flyta 2-3 veckor.....inget krav hur mycket du ska gå ned.
  • kurilill

Jag ska opereras i Tyskland och det är inget flyt-tvång alls innan. Men jag kommer göra det minst två veckor innan, förmodligen tre för att jag vill påbörja min viktminskning så snart som möjligt!

Vet någon varför många sjukhus vill att man kör med Modifast innan? Det blir ju dubbelt så många kcalorier med den än med tex Cambridge..

• Jennick

Jag är så ivrig på att få detta gjort nu. Det känns som jag knappt kan vänta två dagar till... Jag ska träffa kirurgen första gången om två veckor och jag hoppas verkligen att jag får en tid för operation då. Dom har redan skjutit fram den tiden en gång.

Det känns ungefär som sista tiden i en graviditet, man bara vill att bäbisen (operationen) ska komma ut NUUU!

• erajka
    kurilill skrev 2011-01-11 13:35:07 följande:

Jag ska opereras i Tyskland och det är inget flyt-tvång alls innan. Men jag kommer göra det minst två veckor innan, förmodligen tre för att jag vill påbörja min viktminskning så snart som möjligt!

Vet någon varför många sjukhus vill att man kör med Modifast innan? Det blir ju dubbelt så många kcalorier med den än med tex Cambridge..

kan ha att göra med innehållet, alla dessa vitaminer mineraler etc. Sedan dricker man modifast så dricker man ett mindre antal påsar per dag, vi skulle inte överskrida 800 kcal per dag
  • trollbottom

Enligt dietisten på Ersta så var det pga att det är mer proteiner i modifast än andra kurer
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • erajka

visa pulver som t.ex Herbalife innerhåller inte samma mängder av saker kroppen behöver när man utesluter vanlig mat helt

• Jumbopolly

rsaken till att man flyter är att när man gör titthålsop så lyfter de levern med en slags tång. Är det då för mycket fett runt levern så blir den mycket tyngre och skörare. Så för att minska komplikationsriskerna vid OP så flyter man innan.

Varför de rekomenderar modifast före cambridge fick jag också svar på  igrå från min dietist.
    En pulverdiet som innehåller färre kalorier än modifast gör att du är mer nedbruten i kroppen inför operation.
    Orsaken till att de valt en LCD kur före en VLCD kur är just att du skall ha tillräckligt med kalorier i dig så att du orkar med operationen och läkprocessen EFTER operationen.
    Själv skall jag gå på sophiakuren som också är en VLCD kur fast jag skall äta 2 påsar mer om dagen under de här 3 veckorna..
  • Mli79

Jag fick ett erbjudande från viktklubb att vara med gratis i en vecka för att kolla in deras nyheter. Tänkte att det kunde ju vara kul att se hur mycket man äter i kalorier på en dag och hur mycket det man tränar förbränner. Hitills ligger jag på minus 200 kcal idag! Och då har jag ätit 4 mål undertiden jag har renoverat och fixat i stallet. Måste tänka på att äta lite mer näringsrikt.
    Jag är lite sugen på att vara med där i ett par månader tills jag har nått min målvikt. Inte för att räkna kalorier, utan för att känna mig lite mer delaktig i processen, typ. Lite mer normal

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)