• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Maddisen80
    linaalice skrev 2011-01-12 11:13:31 följande:
    Hej allihop! :)
    Jag är lite orolig eller vad jag nu ska kalla det.. Det är 1,5 månad sedan jag opererades. Och jag har bara tappat 14 kilo (och då ingår dom som jag tappade vid flytandet). Vad ör normalt egentligen?
    Är det något fel på mig?
    Vet juh att det kan vara svårare att gå ner då man lider av typ 1 diabetes. Men när ska jag bli orolig på riktigt?
    Jag rör på mig, äter preciiis som jag blivit tillsagd, dricker vatten. Mår för övrigt superbra. Men vikten står stilla.  Detta knäcker mig. :(
    Tacksam för råd. :)
    Jag tycker inte att du behöver vara orolig man kan stå still i vikt ett tag ,grattis till viktminskningen de är ju superbra jobbat .
  • Maddisen80
    BohusM skrev 2011-01-12 11:19:45 följande:
    Dagen efter OP och mår fortfarande oförskämt bra. Dricker juise och kaffe även ätit soppa, allt utan problem.
    Väntar på att bli utskriven och resan hem, det skall bli skönt att komma hem, även om dom är helt fantastiska här i Lund...
    Kram.
    Så operation gick bra ,grattis lycka till framöver med :=) Bor du i lund eller ?
  • Maddisen80

Grattis till alla viktminskar ,grattis till operationstiderna och lycka till ,grattis till viktminskningarna de är bra jobbat .

• Nala
    linaalice skrev 2011-01-12 11:07:52 följande:
    Hej!
    Enligt min läkare och dietist så tar man upp alla kalorier och kolhydrater som man stoppar i sig. Gjorde min op för 1,5 månad sedan så informationen är ny. :) Därför ska man vara noga med vad man stoppar i sig trots att man inte får i sig så mycket. :)
    Det låter ju konstigt att det skulle ha ändrats så drastiskt. Enligt alla andra uppgifter tar man ju upp ca 30% av det man får i sig efter en GBP-op?
  • Jumbopolly

IDAG är första dagen med FLYT för mig...

Har gått bra hittills.

Slutade röka för en vecka sedan eftersom man inte får röka i samband med operationen

och flyter idag å mår rätt så okej..

Hoppas det inte gör något att jag suger på några halstabletter bara för annars blir ickerökandet olidligt när man varken får äta eller röka. Fast några fischerman om dagen kan väl inte ta någon större skada?? sockerfria sådana alltså,

ELLER???

• Nettan1982
    Nala skrev 2011-01-12 12:51:42 följande:
    Det låter ju konstigt att det skulle ha ändrats så drastiskt. Enligt alla andra uppgifter tar man ju upp ca 30% av det man får i sig efter en GBP-op?
    Jo blev lite förvånad över att man tar upp allt... Har för mig att det bara är ett visst procent. Vet du var man kan läsa om detta? Har sökt på google men inte hittat ngt bra...
  • Mli79
    Nala skrev 2011-01-12 12:51:42 följande:
    Jag håller med, jag har också hört 30% av Ersta.
  • Nala
    Mli79 skrev 2011-01-12 14:09:08 följande:
    Jag håller med, jag har också hört 30% av Ersta.
    Nu är ju inte jag läkare men jag  tycker det verkar konstigt att man skulle ta upp allt man stoppar i sig med tanke på att man inte har någon magsäck och att maten passerar mycket snabbare än tidigare.......Sophia som opererade mig sa också runt 30 %
  • LenaL

Hej!
    Har skrivit här tidigare, dock har jag mest läst och fått massor av stöd i många inlägg. Vill nu dela med mig av min blogg där jag fotat och skrivit lite om min GBP. Leta inte under Kategorier då jag är dålig på att dela upp mina inlägg under dem. Rekommenderar er att hitta rubriken bilder igen samt några av bilderna i Juni jämför med de från detta nyåret. Hoppas någon kan finna lite av det stödet, jag fått här, även i min blogg. Kramar http://lenaprocessen.blogg.se/

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)