• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • blyg viol
    Jennick skrev 2011-01-11 15:52:55 följande:
    Jag har funderat mycket på det där, hur mycket ont ska man förvänta sig är normalt? Jag känner att jag kanske står ut med för mycket. Precis som du säger att man är så mentalt förberedd att man räknar med att "vill man bli fin får man lida pin". Men man kanske känner när det blir för ont, jag tänkte om det skulle bli nån infektion eller nån annan komplikation som behöver åtgärdas.

Vad är ditt "Erstafynd"?
    Förlåt mitt sena svar är sällan inne. Jo Erstafyndet är min kille, jepp vi träffades i TV-rummet på Ersta. Jag kom från uppvaket och mådde fin fint min rumskamrat mådde inte så bra då så jag ville inte ligga där och kvittra i onödan utan gick till TV-rummet  och där satt han med H och var uttråkad, han opererades dagen före. 
    Han ringde då vi skrivits ut och tyckte det var lysande om vi åt och promenerade ihop under flytperioden efteråt och så sa' det så småningom KLICK Hjärta . 
    Angående smärtan så visst hade jag ont och åt smärtstillande men jag tror ärligen att man känner om ngt är fel eller om det är för att det är naturligt efter en större operation där man är omkonstruerad inombords att man är lite mörbultad av det. Men det är min högst personliga uppfattning. Infektion blir man ju rejält risig av så det tror jag man känner av. {#emotions_dlg.flower} 
  • linaalice
    Maddisen80 skrev 2011-01-12 12:33:55 följande:
    Jag tycker inte att du behöver vara orolig man kan stå still i vikt ett tag ,grattis till viktminskningen de är ju superbra jobbat .
    tack så jättemycket. :D
  • trollbottom

Började flyta idag och jag är sååååååååååååååååå hungrig. Humöret är skit och jag går omkring och känner en massa matlukt och vill bara stoppa i mig något så jag slutar vara hungrig.

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • linaalice
    Nala skrev 2011-01-12 12:51:42 följande:
    Det låter ju konstigt att det skulle ha ändrats så drastiskt. Enligt alla andra uppgifter tar man ju upp ca 30% av det man får i sig efter en GBP-op?
    men varför skulle det vara så? vår tarm arbetar juh fortfarande för full, dom 30 % vi har kvar. :) och jag tror att det som gör att man går ner i vikt är för att man inte kan äta så mycket och för att man mår dåligt av för mycket sött och för mycket fett.
    det är som sagt vad dom sagt till mig. och jag kan inte göra annat än att lita på dom. det är juh dom som har opererat mig. :)
  • linaalice
    Nala skrev 2011-01-12 15:53:08 följande:
    Nu är ju inte jag läkare men jag  tycker det verkar konstigt att man skulle ta upp allt man stoppar i sig med tanke på att man inte har någon magsäck och att maten passerar mycket snabbare än tidigare.......Sophia som opererade mig sa också runt 30 %
    det är inte magsäcken som tar upp det vi stoppar i oss. allt sådant händer i tarmen. :)
    och om ni tänker på hur lite man får i sig så är det inte det minsta konstigt att man rasar i vikt i alla fall.

som sagt, jag fick uppgifterna den 2 december. och kan inte göra annat än att lita på vad min läkare säger. :)
  • trollbottom
    linaalice skrev 2011-01-12 19:06:06 följande:
    det är inte magsäcken som tar upp det vi stoppar i oss. allt sådant händer i tarmen. :)
    och om ni tänker på hur lite man får i sig så är det inte det minsta konstigt att man rasar i vikt i alla fall.

som sagt, jag fick uppgifterna den 2 december. och kan inte göra annat än att lita på vad min läkare säger. :)
    Det är inte de uppgifter jag har fått. Sen tar de ju faktiskt bort första biten av tarmen som är den biten som också tar upp mest av näringen.
    Det är ju just därför man efter operationen måste äta vitaminer etc för att kroppen inte tar upp allt och lika lätt.

Du kan inte ha missuppfattat det hela då?
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • linaalice
    Philippa skrev 2011-01-12 12:01:57 följande:
    Men 14 kg på 6 veckor är ju mer än 2 kg/veckan... tycker du det är dåligt??

Det är ju jättebra!
    men det är bara 7 kilo på 6 veckor. dom andra gick jag ner då jag gick på flytande..
    och nej, jag är jätteglad för dom kilo jag tappat, självklart.
    men jag oroar mig när jag ser folk som tappar massor den första tiden. jag har stått still i tre veckor, gått ner något kilo stått still i två ceckor..
    jag kanske oroar mig i onödan.. jag vet juh inte riktigt hur det ska fungera såhär i början.. :)
  • linaalice
    Nettan1982 skrev 2011-01-12 12:19:26 följande:
    Det är en jättebra viktnedgång! Det är bättre att det tar sin tid. Både ditt sinne och din kropp kommer hinna med förvandlingen av dig bättre då, tror jag iaf. Men förstår din otålighet...
    Tack! Det är så oerhört skönt att höra er säga det..
    Man blir lite knäpp av att gå och vänta. :)
  • linaalice
    Lattjo skrev 2011-01-12 12:23:33 följande:
    Jag opererades för 3 veckor sen och står tokstilla redan. Skittrist men när jag tänker efter hur mycket jag faktiskt gått ner känns det inte så illa faktiskt. Jag tror het enkelt att din kropp behöver tid att stabilisera sig lite nu. Även när man går ner på "vanligt" vis hamnar kroppen på platåer och dom kan vara olika långa. Jag tror nog att det kommer att komma igång snart igen! Lycka till!
    Ja, man blir juh så frustrerad. Men jag hoppas att ni har rätt. Jag oroar mig i onödan helt enkelt. :)
    Vad roligt att du är så positiv trots att du står stilla du med. Skönt med såna människor. :)
    Och tack! Och lyckaa till! :D
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)