• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • linaalice
    trollbottom skrev 2011-01-12 19:09:26 följande:
    Det är inte de uppgifter jag har fått. Sen tar de ju faktiskt bort första biten av tarmen som är den biten som också tar upp mest av näringen.
    Det är ju just därför man efter operationen måste äta vitaminer etc för att kroppen inte tar upp allt och lika lätt.

Du kan inte ha missuppfattat det hela då?
    jag tror absolut inte att jag missuppfattat det. :)
    på mig har dom inte tagit bortden första delen av tarmen heller. dom har sytt igen magsäcken så att den är lika smal som tarmen. men tarmen sitter där den suttit hela tiden.
    1,5 meter av tunntarmen sitter kvar. sen har dom nypt av och förkortat tarmen med 70 procent. och jag är hundra på att det är så dom gör på oss allihop. :)
  • Jumbopolly
    linaalice skrev 2011-01-12 19:21:52 följande:
    på mig har dom inte tagit bortden första delen av tarmen heller. dom har sytt igen magsäcken så att den är lika smal som tarmen. men tarmen sitter där den suttit hela tiden.
    1,5 meter av tunntarmen sitter kvar. sen har dom nypt av och förkortat tarmen med 70 procent. och jag är hundra på att det är så dom gör på oss allihop. :)
    har du verkligen gjort en gastric bypass då??
    För en gastic bypass så syr man först en liten ficka av magsäcken till storleken 1-1,5 dl.
    Därefter kapas tunntarmen av och sys fast vid den nya magsäcksfickan. Tolvfingertarmen sys sedan fast cirka 1-1½ meter ned efter tunntarmen.
    Skumt om de inte skulle kapat din tunntarm i så fall... hmmm

Bara klurar.. för det finns ju fler metoder där man INTE kapar tunntarmen fast de heter ju inte gastric bypass..
  • trollbottom
    linaalice skrev 2011-01-12 19:21:52 följande:

Såhär är vad de förklarat och visat för mig. Och då försvinner första delen av tarmen
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Jumbopolly

Undrar fortfarande om man kan suga på halstablett under flyten??? ingen som vet vilket man kan?
    fan pest å pina ju å både sluta röka å enbart dricka pulverdiet om man itne ens får suga på en halstablett... hmm

• linaalice
    Jumbopolly skrev 2011-01-12 19:31:15 följande:
    har du verkligen gjort en gastric bypass då??
    För en gastic bypass så syr man först en liten ficka av magsäcken till storleken 1-1,5 dl.
    Därefter kapas tunntarmen av och sys fast vid den nya magsäcksfickan. Tolvfingertarmen sys sedan fast cirka 1-1½ meter ned efter tunntarmen.
    Skumt om de inte skulle kapat din tunntarm i så fall... hmmm

Bara klurar.. för det finns ju fler metoder där man INTE kapar tunntarmen fast de heter ju inte gastric bypass..
    det där är en missuppfattning. man syr ingen ficka av magsäcken. den tas bort. och födan du stoppar i dig åker direkt ut i tunntarmen, det är därför du måste tugga maten väl, annars får man lätt magsmärtor.
    och tunntarm och tolvfingertarm är samma sak. det är det som ofta gör att människor blir förvirrade. :)

jag är heeelt hundra på att jag gjort en gastric bypass. och jag är frågvis och envis så jag har ställt alla frågor du kan tänka dig till läkaren och det är dessa uppgifter jag fått. :)

ska se om jag kan hitta lite papper som jag fått.. kan citera. :)
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-12 19:40:49 följande:
    det där är en missuppfattning. man syr ingen ficka av magsäcken. den tas bort. och födan du stoppar i dig åker direkt ut i tunntarmen, det är därför du måste tugga maten väl, annars får man lätt magsmärtor.
    och tunntarm och tolvfingertarm är samma sak. det är det som ofta gör att människor blir förvirrade. :)

jag är heeelt hundra på att jag gjort en gastric bypass. och jag är frågvis och envis så jag har ställt alla frågor du kan tänka dig till läkaren och det är dessa uppgifter jag fått. :)

ska se om jag kan hitta lite papper som jag fått.. kan citera. :)
    De tar inte bort magsäcken, den finns kvar fast vid sidan om ihopkopplad med tunntarmen fast på ett nytt ställe. Tolvfingertarmen är en del av tunntarmen men det är den delen som tar upp mest näring och den är ju bortkopplad - alltså tar man upp mindre näring av det man äter.
  • blyg viol

Det finns faktiskt flera olika modeller av Gastric Bypass men den vanligaste och den som jag fått på Ersta är den som heter, Laparoscopic Roux-en-Y Gastric Bypass. Den går till som bilderna visar ovan.

• linaalice
    trollbottom skrev 2011-01-12 19:33:29 följande:

Såhär är vad de förklarat och visat för mig. Och då försvinner första delen av tarmen
    ja, duhar nog rätt, för det är juh självklart den som sätts fast vid magsäcken och sen kopplas på tunntarmen igen 1,5 meter läng
  • trollbottom
    linaalice skrev 2011-01-12 19:52:08 följande:
    ???
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • linaalice

jag är ledsen min datorville inte vara med alls. :(
    jo, jag säger inte allt detta för att jag vill sätta mig på tvären.
    jag berättar bara vad dom sagt till mig. :)

ja, duhar nog rätt, för det är juh självklart den som sätts fast vid magsäcken och sen kopplas på tunntarmen igen 1,5 meter läng
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)