• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Nettan1982
    JohannaL skrev 2011-01-13 13:10:22 följande:
    Vi e duktiga på att belysa allt det positiva med viktnedgång, men jag undrar om jag är den enda som känner så här:

Har tappat 46 kg och har ca 10 kg kvar, men jag börjar redan nu tycka att jag är benig och pinnig, nästan av äcklas av alla benknotor som sticker ut överallt. samtidgt som det är väldigt facinerande så tycker jag det e äckligt. Det sticker ut knotor och ben överallt, det är fruktansvärt jobbigt att sova för knäna slår mot varandra måste ha täcket mellan, sitta i badkar eller på golvet funkar inte får ont i rumpbenen som knakar och har sig, känns som om man sitter direkt på benen.

Tro mig jag e glad för min viktnedgång och har det helldre såhär, men med tanke på att jag har en del kg kvar undrar jag vart det ska sluta, nån som känner likadant?
    Jo jag har känt och känner lika dant ibland. Min första sån tid kom när jag hade gått ner ca 20kg. Kände inte alls igen mig själv trots att det inte var länge sen jag såg ut så egentligen. Då skrev jag här fast kände mig lite dum för jag kände mig liksom otacksam för chansen jag fått... Det blev iaf bättre med tiden... Nu har jag gått ner 45 kg och väger 60kg. Det gör ont att sitta, man har täcket mellan knäna när man sover och man känner sina ben i kroppen. Helt ny känsla verkligen!
    Jag slåss lite med mig själv för en del av mig vill gå ner mer i vikt men en del saknar min mjukhet...
    Men känner verkligen igen vad du skriver...
  • lotta26
    sweety88 skrev 2011-01-13 11:13:46 följande:
    Hej, hur mkt gick ner den första veckan med flyt och allt som allt? Jag är inne på min 4:e dag och har bara tappat ett par hg, surt hoppas jag går ner mer snart då jag har 11kg och tappa
    hej jag är på min 12 dag o har gått ner 4 kg. hade oxå hoppats på att de skulle gå fortare  med flyt gick ner 3 kg de första 3 dagarna sen stanna det upp sen gick ja upp lite i stället, väldigt frustreande! :( men äntligen har det börja vända o ja har gått ner ett kg till. ska ner 4 till innan op den 14  feb. när ska du bli opad?
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-13 12:07:20 följande:
    Ja, jag visste juh att dom arbetar lite olika ¨på olika ställen i landet men det här är juh helt galet! jag vill juh äta fet mat men det för att kunna sänka mina insulindoser. jag skulle hamnat påditt sjukhus helt enkelt. :)
    man börjar juh undra, vad är bäst liksom? :s
    Min dietist rekommenderade också fullfeta produkter, inte light
  • Mli79
    JohannaL skrev 2011-01-13 13:10:22 följande:
    Vi e duktiga på att belysa allt det positiva med viktnedgång, men jag undrar om jag är den enda som känner så här:

Har tappat 46 kg och har ca 10 kg kvar, men jag börjar redan nu tycka att jag är benig och pinnig, nästan av äcklas av alla benknotor som sticker ut överallt. samtidgt som det är väldigt facinerande så tycker jag det e äckligt. Det sticker ut knotor och ben överallt, det är fruktansvärt jobbigt att sova för knäna slår mot varandra måste ha täcket mellan, sitta i badkar eller på golvet funkar inte får ont i rumpbenen som knakar och har sig, känns som om man sitter direkt på benen.

Tro mig jag e glad för min viktnedgång och har det helldre såhär, men med tanke på att jag har en del kg kvar undrar jag vart det ska sluta, nån som känner likadant?
    Jag förstår vad du menar, men jag känner inget obehag inför de nya knotorna. Men ibland verkar saker förändras drastiskt med kroppen utan att man hänger med. Igår så fick jag en chock då jag kände mina revben på framsidan av kroppen, typ ovan och mellan brösten. Där visste jag inte att man kunde vara annat än mjuk.
    Jag har också alltid haft problem med sittknölarna när jag har vägt såhär "lite", vilket har varit ett stort problem då jag innan red mycket.
  • PetraD
    Jumbopolly skrev 2011-01-10 20:02:27 följande:

Borde överviktiga få betala högre skatt?
     Det tycker Stefan Hanna, kommunalråd för Centerpartiet i Uppsala.
    På sin blogg föreslår han bland annat att ”de som väljer att inte vårda sig själva får betala högre skatt än de som gör det.
    Är inte det rimligt med tanke på att de utsätter det gemensamma systemet för mycket större påfrestningar än en som äter och dricker normalt och som tränar regelbundet?

Personligen tycker jag att han borde fundera på vad han sitter och skriver...
    Skall överviktiga betala mer i skatt så finns det MASSOR med ohälsa folk skall betala skatt för. Till och med ohälsa som han GARANTERAT själv håller på med också...
    fy å tvi för politiker som bara klankar ner på andra och inte ser det de själva gör!!!!!

nej det tycker inte jag, men däremot kan de ju isåfall kanske lägga lite högre mons på det onyttiga och mindre på det som är mer nyttigt...
  • trollbottom

Jag är bara inne på dag 2 på flytet och det går väl ganska bra. Jag är hungrig näst intill hela tiden men värst är nog att jag känner mig så svag. Precis som om blodsockret är lite för lågt hela tiden. Fler som haft så? Går det över eller ska det vara såhär hela flytet?

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • anli00

Lite nyfiken. Men tänkte höra om d är nån som skickat in en egenremiss o hur lång tid tog d innan ni fick når svar? Dkickade in min nu i början på den här så räknar iofs inte med att få nåt svar än på ett tag

• Ferguson
    sweety88 skrev 2011-01-13 11:13:46 följande:
    Hej, hur mkt gick ner den första veckan med flyt och allt som allt? Jag är inne på min 4:e dag och har bara tappat ett par hg, surt hoppas jag går ner mer snart då jag har 11kg och tappa
    Håller på med vecka 2 nu i flytet, vecka 1 tappade jag 6 kg. Lycka till!
    Lev livet imorgon kan det vara försent
  • sweety88
    Ferguson skrev 2011-01-13 18:29:55 följande:
    Håller på med vecka 2 nu i flytet, vecka 1 tappade jag 6 kg. Lycka till!
    Wow, dt är jätte bra ju. Jag hoppas jag med tappar snart liiite mer, känns som 11kg är långt borta när dt går i denna takt. Och lycka till själv
  • capobranco
    trollbottom skrev 2011-01-13 17:15:16 följande:
    Jag är bara inne på dag 2 på flytet och det går väl ganska bra. Jag är hungrig näst intill hela tiden men värst är nog att jag känner mig så svag. Precis som om blodsockret är lite för lågt hela tiden. Fler som haft så? Går det över eller ska det vara såhär hela flytet?
    Jag är inne på dag 11 och jag tyckte att det gick över efter 4-5 dagar nu känner jag inte den svaghet jag gjorde ibörjan inte hunger på samma sätt heller däremot är jag ju sugen på annat och trött på det men det är ju bara att fokusera på dagen D :)

sweety88: Jag gick ner ganska snabbt i början men sen stannade det av. Jag tror jag var för dålig på att dricka vatten och röra på mig. Efter ett tag hoppade jag över nån soppa för jag tyckte 4 räckte men jag tror kroppen ställer in sig på svält lr nåt då och så står man still. Efter 11 dagar är jag nu nere på minus 5,5 men det satt långt inne trodde oxå det skulle gå mycket fortare än det gjort.

Lycka till båda och kämpa på för jäklar va duktiga vi är som klarar så många dagar inte många som gör :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)