• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Zunrose

Egen remiss

ni som skickat egenremiss hur lång tid tog det att ni fick bekräftelse ?

hur vet man om den är godkänd??

• Maddisen80
    Jumbopolly skrev 2011-01-14 08:44:01 följande:
    ja har kört sophiakuren och ahr aldrig varit med om en sån rivstart som den gav.
    Har kört både modifast och herbalife och ingen av dem gav nåt resultat så fort.. Sophiakuren däremot har snott 4 kilo av mig på 2 dar.. känns toppen...
    vad äter man då när man går på sophia kuren  ? grattis till din viktminskning de är ju jättebra jobbat.
  • Maddisen80
    sarahl skrev 2011-01-14 09:04:11 följande:
    igår ringde en mycket trevlig kvinna från kirurgmottagningen på visby lassaret. Hon hade en tid för möte med överviktsenheten på onsdag den 19 januar. Jag blev superglad. sist jag pratade med dom så sa de tidigast i februari någon gång. Nu hoppas jag att det mötet går bra o att jag sedan kommer sanbbt vidare!

Men jag känner kanske att jag behöver lite mer kött på benen med info om operationen osv så jag undrar vart på nätet jag skall läsa för att få den bästa infon!
    lycka till på möte på onsdag hoppas att det går bra.
  • Jennick

Jag har inte berättat för alla hejvilt, men det är absolut inget som är hemligt. Men jag försöker att inte prata om det för jag tycker att det är jobbigt att så många börjar tala om för mig att det finns en massa risker och biverkningar. Ni vet "ska du verkligen göra detta, jag känner en som känner en som gjorde det och bla bla bla hände". Därför har jag tänkt att det är nog bättre att berätta för alla efter operationen är gjord.

• trollbottom

Jag har berättat för alla mina vänner och skriver ju om det i min blogg med. Jag hoppas bara mina vänner är glada för min skull och flera peppar och stöttar mig vilket känns väldigt skönt. Hur som helst skulle de ju märka att halva jag försvann.
    Jag tycker inte det är något att skämmas för precis som ens övervikt inte ska vara något att skämmas för

Är för övrigt inne på tredje dagen med flyt och det börjar kännas bättre. Däremot har jag åkt på UVI och ska nu försöka dricka mycket vatten med citron i och äppelcidervinäger. Är den kvar efter helgen ska jag ta ut medicinen läkaren skrev ut. Men känns måttligt kul att ha fått det då det bara gör mig klenare

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • linaalice
    christer01 skrev 2011-01-14 15:56:52 följande:
    Hej!

Hittade den här länken (med anledning av diskussionen om näringsupptag)

www.cftk.se/oeverviktsoperationer/gastric-byp...
    Jag har läst liknande grejer. Det jag tycker är underligt är att läkare och dietister säger annat. Har det kommit fram ny fakta? Eller vad är det som händer? :)
    Självklart har vi mindre tarm som tar upp näringen, men varför skulle den tarm vi har kvar inte arbeta som den ska och ta upp det vi stoppar i oss? Jag förstår inte. :)
    Men som jag sagt förr. Jag är nöjd bara det funkar. :)
  • anli00

Hej gaddning , jag skickade in min remiss i måndags, hört efter lite o d verkar som om dom blir uppringda, men d återstår nog att se! Har du skickat in?

• capobranco

Tänkte bara säga angående om man ska äta light eller inte så har jag iaf fått lära mig att light nästan aldrig är bra. Utan att sötningsmedlet istället öker sockerbehovet.

Sen är det ju många som går ner i vikt av att minska på kolhydraterna så det tänkte nog jag försöka. Man jag tror man ska känna efter hur man mår och om det ger det resultat man vill ha sen får de säga vad det vill.
    Jag har nog prövat det mesta för att gå ner innan jag sökte om operation och för mig funkar inte viktväktarnas filosofi trots detta var det en läkare som hävdade att jag var dum som lät bli kolhydraterna trots att detta är den enda metoden som faktiskt funkat för mig. De har inte alltid rätt.

Angående om jag berättat eller inte. I början tyckte jag att det var jobbigt och lite skämmigt att berätta och bara mamma och sambon visste. men nu vet de flesta som jag träffar ofta och det är skönt att få det stödet. Under flyt perioden och att få vädra alla tankar och funderingar. Alla jag sagt det till har bara varit positivt inställda. De kommer ju få reda på det iaf förhoppningsvis om det ger det önskade resultatet menar jag :)

• littlemisstrouble

jag tänker inte säga till någon innan operationen vad jag ska göra. dom får vara hur nyfikna dom vill på jobbet. jag väljer att berätta när jag känner för det efter op. alla i  min familj vet ju om det och det räcker för nu.

Planering är a och o......
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)