• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • BebisVagga
    Päronsylt skrev 2011-01-17 20:56:50 följande:
    hihi.. jaså du är en sån du. ;) vissa utav oss har tur, eller otur i vissa fall kanske. ;)
    så himla kul att se i alla fall att det gått så bra för dig. :)
    Grattis! :D
    har problem nu dock.. har itne fått mensen efter p sprutan, men har hört att det kan ta ett tag... snart 4 månadersedan den gick ur så det e väl bara att vänta
  • Päronsylt
    BebisVagga skrev 2011-01-17 20:58:24 följande:
    har problem nu dock.. har itne fått mensen efter p sprutan, men har hört att det kan ta ett tag... snart 4 månadersedan den gick ur så det e väl bara att vänta
    tusan vad tråkigt att behöva vänta. :(
    jo, jag hade en vän som det tog åtta månader för innan den kom igång ordentligt efter p-spruta. och din kropp har juh gått igenom en stoor förändring så det kan säkert dröja extra för det. det kommer! :)
    eller också är du redan gravid? ;)
  • PetraD
    kurilill skrev 2011-01-17 12:31:44 följande:
    Just nu känns det som att det är så mycket att hålla reda på, speciellt när det står så olika saker i mina papper mot vad Sverige rekommenderar. Tex så står det att man ska äta max 3 gånger per dag efter operationen, (men de har skrivit att i Sverige rekommenderar de 5ggr/dag). I slutändan är det ju dock en själv som väljer vad man stoppar i sig så jag ska försöka läsa så mycket jag bara kan och ta upp med dietisten! Eftersom jag ska opereras utomlands får jag tyvärr inte samma hjälp, utan måste ta reda på mycket information själv.

Ang. att äta när man flyter tror jag att man måste tänka att det är bäst för ens hälsa att faktiskt hålla sig till enbart påsarna. Jag förstår inte varför man ens ska fundera över vad man kanske skulle kunna äta eller att någon försöker att skrämma en från att fuska, man flyter för att undvika risker och 2-4 veckor är inte så lång tid. Jag ser det som en bra övergång till det nya livet att få bort tankarna från mat och främst äta för att få i sig näring.
    skulle aldrig kunna hålla mig mätt om jag bara åt 3ggr/dag, speciellt nu när är så små portioner
  • BebisVagga
    Päronsylt skrev 2011-01-17 21:01:36 följande:
    tusan vad tråkigt att behöva vänta. :(
    jo, jag hade en vän som det tog åtta månader för innan den kom igång ordentligt efter p-spruta. och din kropp har juh gått igenom en stoor förändring så det kan säkert dröja extra för det. det kommer! :)
    eller också är du redan gravid? ;)
    nej vi skyddar oss.... så jag tror itne det iaf haha
  • 1975

Jag äter var tredje timme annars mår jag skit illa,skakningar,kallsvettas,svimmfärdig !!!!!

• Jumbopolly
    Päronsylt skrev 2011-01-17 20:30:05 följande:
    Åh, jag tycker det är så jäkla spännande att se!! Du såg ut precis som jag gör i kroppen nu. Får jag vara fräck och fråga om du har pco?
    Och som någon mer frågat här? Hur lång tid tog det för dig?
    Och vad startade du på för vikt?
    Jag blir alldeles till mig här! :D
    Grattis, du är verkligen skitsnygg! :)
    får man fråga vad PSO är????
  • Jumbopolly
    Jumbopolly skrev 2011-01-18 03:52:14 följande:
    får man fråga vad PSO är????
    PCO menade jag.. vad är det????
  • sabinaa

- 8,5 kilo. Jag känner mig väldigt nöjd! Efter ett tag insåg jag att det faktiskt bara var 1,5 kilo kvar till -10 kilo.
    Helt underbar, helt otroligt och helt jävla fantastiskt!

Ser väldigt mycket fram emot lösa och hängade kläder så man kan rensa ut och köpa nytt!

OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • didriksmom
    littlemisstrouble skrev 2011-01-17 18:01:07 följande:
    jag menar att den kostar 199kr ...kanske man ska tänka först och skriva sen..haha
    Åhhh tack så mycket.. Ska köpa en så fort jag får pengar!!
  • Philippa
    Jumbopolly skrev 2011-01-18 03:53:06 följande:
    PCO menade jag.. vad är det????
    Googla så hittar du en massa bra info om detta....
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)