• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Jennick

Jag ska träffa kirurgen första gången på onsdag och efter det har jag en tid hos dietisten. Jag ska vara fastande på morgonen . Låter det som att jag kommer att få en tid för operation på onsdag, eller är det nån annan procedur som ska gås igenom först. Nån som tror/vet hur det brukar gå till? 

• mrs Vilja

Trollbottom... nuuuu hänger jag med - det var ju till Hera du skrev..
    Verkar som vi är flera den 2/2

• METAMORPHOSIS

Igår kräktes jag 10 gånger inom loppet av två timmar, idag har jag kräkts säkert 6 gånger. Jag mår verkligen INTE bra .

Har pratat med Ersta, dom hjälper mig med nedtrappningen, och när den är klar så ska det utredas om VARFÖR jag kräks hela tiden. Han hade en teori om att det kan vara Tradolandet som ställt till det med kräkningarna den senaste tiden, och att det var abstinensen igår. Men jag vet inte... Jag kräktes ju redan innan jag började äta Tradolan, men då hade jag ju iof magsåret. JAG BLIR GALEN!

• mrs Vilja
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-20 14:22:52 följande:

Igår kräktes jag 10 gånger inom loppet av två timmar, idag har jag kräkts säkert 6 gånger. Jag mår verkligen INTE bra .

Har pratat med Ersta, dom hjälper mig med nedtrappningen, och när den är klar så ska det utredas om VARFÖR jag kräks hela tiden. Han hade en teori om att det kan vara Tradolandet som ställt till det med kräkningarna den senaste tiden, och att det var abstinensen igår. Men jag vet inte... Jag kräktes ju redan innan jag började äta Tradolan, men då hade jag ju iof magsåret. JAG BLIR GALEN!

Usch! Fy fasiken vad du måste må. KRÄV utredning NU - detta har (såvitt jag kan förstå) pågått en alldeles för lång tid. Du behöver hjälp. NU.
  • BohusM

När jag åt Tradolan så mådde jag illa och va nära och kräkas hela tiden. Så det blev mycket sängläge för att försöka sova bort illamåendet. Vissa mediciner kan ju ge den bieffekten, har du kollat på fass.se
    Hoppas att du snart mår bättre och att du kan njuta av din viktnedgång.

Kram
  • BohusM
    BohusM skrev 2011-01-20 14:58:43 följande:
    När jag åt Tradolan så mådde jag illa och va nära och kräkas hela tiden. Så det blev mycket sängläge för att försöka sova bort illamåendet. Vissa mediciner kan ju ge den bieffekten, har du kollat på fass.se
    Hoppas att du snart mår bättre och att du kan njuta av din viktnedgång.

Kram
      4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Tradolan orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 användare): Illamående, yrsel.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): Kräkning, svettning, muntorrhet, huvudvärk, förstoppning, dåsighet.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Kväljningar, diarré, magbesvär (t ex mättnadskänsla, tryckkänsla i magen, väderspänning), klåda, hudutslag. Hjärtpåverkan som hjärtklappning och lågt blodtryck kan förekomma hos fysiskt stressade personer.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare): Muskelsvaghet, myrkrypningar, darrningar, svimning, aptitförändringar, dimsyn, blåstömningsbesvär (svårigheter att kasta vatten). Olika psykiska biverkningar såsom förändring av sinnesstämning och uppfattningsförmåga, förändring av aktivitetsnivå, hallucinationer, förvirring. Allergiska reaktioner (t ex andnöd, väsande andning, ödem i hud och slemhinnor).

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 användare): Krampanfall, förhöjt blodtryck, långsam puls, svårighet att andas. Anafylaktisk chock (mycket kraftig allergisk reaktion).

Enstaka fall av förhöjda levervärden har noterats.

Som regel blir det inga följdverkningar när en behandling med Tradolan avslutas. Det har dock hänt att personer som under lång tid använt läkemedel som innehåller tramadol blivit upphetsade, ängsliga, nervösa, fått svårt att sova, fått darrningar eller mag- och tarmstörningar när de slutat ta läkemedlet. Kontakta läkare om du skulle få sådana följdverkningar när du slutar ta Tradolan.

Sluta att ta Tradolan och kontakta omedelbart läkare om svullnad av bl a ansikte, tunga och/eller svalg och/eller svårighet att svälja eller nässelutslag som uppträder tillsammans med andningssvårigheter inträffar (angioödem).

Försämring av astma har rapporterats, det är dock inte klarlagt om detta orsakats av tramadol.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

• Lattjo
    Farie skrev 2011-01-20 11:17:45 följande:
    Hejsan på er!

Hoppas man får hoppa in så här....har inte skrivit nåt inlägg tidigare med läst väldigt länge ;)...
    Igår kom äntligen brevet med kallelsen till operation :multi: .
    Den 15:e februari kl 7.45 ska jag infinna mig på Lycksele lasarett för inskrivning och träff med diverse människor och operationen blir då den 16:e (antar jag). På min födelsedag och allt. Kan inte tänka mig nån bättre födelsedagspresent faktiskt ;)....

Det känns SÅ skönt att äntligen få göra operationen då jag fick ställa in förra datumet jag fick (25 okt) på grund av barnbesked och resa till landet långt borta och hämta hem vår lilla dotter ....men det var det värt !

Är det nån fler här inne som ska opereras i Lycksele runt den 16:e? Eller som ska upp och träffa sköterskan nu på tisdag?!?
    Grattis till op-tiden! Kul att få opa sig på sin födelsedag, en perfekt present!
  • Lattjo
    Jennick skrev 2011-01-20 14:11:35 följande:
    Jag ska träffa kirurgen första gången på onsdag och efter det har jag en tid hos dietisten. Jag ska vara fastande på morgonen . Låter det som att jag kommer att få en tid för operation på onsdag, eller är det nån annan procedur som ska gås igenom först. Nån som tror/vet hur det brukar gå till? 
    Det är så olika från sjukhus till sjukhus. Jag fick min tid samma dag som jag var hos kirurgen på besök iaf.
  • Lattjo

Jag tycker så synd m dig som kräks hela tiden! Jag hoppas verkligen att dom kommer fram till vad som är felet så du får må bra snart! Det är du tamejfan värd!
  • Angeliqan
    Arnsmamma skrev 2011-01-19 22:49:04 följande:
    Idag/ikväll är jag normalviktig bmi 25 -56,4kg opades 7April-10 i kristanstad Aleris,
    lite mer än 9 månader.
    så Imorgon ska jag ner till stan och belöna mig själv med en fin ny plånbok. och säkert något klädesplagg :)
    Känslan är sååå skön :)
    men man blir lite spegelblind vilket kan vara skrämmande. 6kg-10kg till vill jag gå ner . vill ha lite marginal . undrar om kroppen själv bestämmer var den landar. har man alltid försökt gå ner i vikt kommer det bli svårt att inse att man bara ska hålla vikten HELA livet. det blir ju lite som en sport att gå ner i vikt. men det jobbigaste för mig kommer nog vara att inse att jag bara ska hålla vikten och vara nöjd.

hoppas detta motiverar någon :)

Härligt. Grattis
    Jumbopolly skrev 2011-01-20 04:55:58 följande:
    åh så skoj... alltid skoj och få lite kontakt med någon som också fått barn och är tjock..
    Mig försökte de ju inbilla att det nästan skulle vara omöjligt för mig.. Jag har gått på p-spruta i nästan 8 år å så kraftigt överviktig samt rökare.. det kommer aldrig ta sig om jag inte slutade röka, gick ner i vikt. men ack så de bedriog sig.. fortare än någon av oss anat så var jag på smällen... nu fick jag iof ett sent missfall första gången men det dröjde inte länge efter det heller förrän jag var med barn igen och idag har jag en lillkille på 4 månader.. Å HAN ÄR VAKEN .... VARENDA NATT!!!!!!!!
    han vaknade redan strax före 00 natt å småbråkade lite... och nu vaknade han ca 04:15 "hungrig" sörru.. Nu har han bajsat, ätit, kaskadspyt och är vrålpigg och vägrar sova... tada.. SKOJ!!. NOT!!!!!!!!!!
    Men det skall bli UNDERBART att operera sig... när opar du dig???
    Här är en till som har en liten hemma. Min tjej är 10 månader. Verkar som att våra bebisar har samma sovtider.. Min tjej somnar vid 19, vill ha mat vid 23-24, somnar om och vaknar vid 03.30-05.00 äter en flaska till och somnar om till kl 8.00.. Ofta sitter hon upp i sin säng och grejjar och pratar med sig själv upp mot en timme innan hon somnar om. Jag är en sån där "tråkig mamma" då jag bara släcker lampan, säger godnatt och låtsas sova.. se somnar
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)