• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Jumbopolly
    Zunrose skrev 2011-01-22 21:11:41 följande:
    är ensamstående fullt ut o ingen pappa med i bilden så får bli min mor men kan hon ta vård av barn då under den tiden för finns inga föräldra dagar tillgodo för ja har alla så att säga...
    Har du redan tagit ut alla föräldra dagar??

Här kan du se reglerna om tillfällig föräldrapenning (VAB)

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/tillfallig_foraldrapenning

Du Din mamma kan avstå från sitt arbete och ta ut tillfällig föräldrapening för ditt barn när du är sjukskriven.

I mitt fall så tar barnens farmor hand om pojken och hon jobbar inte så hon får inte ta tillfällig föräldrapenning men hon får gärna va barnvakt =).
  • MinFamiljj

Kan vi inte ha en grupp på FB, då det verkar vara många användare där. Och göra gruppen sluten, så man fortfarande kan prata om allt utan att ngn man känner snokar där.

Bara en tanke....

• MissHellen

23, bor i sundsvall med mina två prinsar - Sambo och en 2½årig skitunge som föddes med trots  Har varit mammaledig fram tills nu, funderar på vad jag vill med (arbets)livet - lutar åt plugga, men vet inte vad..

Som jag längtar efter operationen - de ända jag tänker på just nu!!!

• sabinaa
    mrs Vilja skrev 2011-01-22 22:06:04 följande:
    Var kommer du ifrån och var bor du nu?

Ja, var bor ni alla egentligen? Vem är ni?? Förvånad Vet en hel del om era tankar kring, under och efter op, men inget mer...
    Själv bor jag en liten by i mitten av Skåne, har en man och två barn (4½ och 1½). Jobbar som lärare på en högstadieskola och ja... vad ska jag mer berätta? Jag är ganlen i ... och - när jag skriver (vilket ni säkert redan märkt).
    Jag finns på FB. Jag heter Sabina Fahl där. Och där står allt om mig. Så vill ni bli vän med mig där är det bara till att skicka förfrågan.
    MinFamiljj skrev 2011-01-23 08:30:00 följande:

Kan vi inte ha en grupp på FB, då det verkar vara många användare där. Och göra gruppen sluten, så man fortfarande kan prata om allt utan att ngn man känner snokar där.

Bara en tanke....

Där finns en grupp redan på FB. Det är ju bara för oss som bor i Skåne och den är sluten och man måste bli inbjuden dit av någon annan. Det är en tråd för dom som ska/vill och har gjort en gbp. Är det någon från Skåne som vill gå med så kan jag fixa det.

Men visst kan man starta en grupp för alla andra i Sverige med. Tycker det låter som en bra idé.
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • MinFamiljj
    sabinaa skrev 2011-01-23 09:23:38 följande:
    Jag finns på FB. Jag heter Sabina Fahl där. Och där står allt om mig. Så vill ni bli vän med mig där är det bara till att skicka förfrågan.
    MinFamiljj skrev 2011-01-23 08:30:00 följande:

Bara en tanke....

Där finns en grupp redan på FB. Det är ju bara för oss som bor i Skåne och den är sluten och man måste bli inbjuden dit av någon annan. Det är en tråd för dom som ska/vill och har gjort en gbp. Är det någon från Skåne som vill gå med så kan jag fixa det.

Men visst kan man starta en grupp för alla andra i Sverige med. Tycker det låter som en bra idé.
    Har varit där inne... men för många som jag "känner" som är i den tråden.
  • t h o w e

Hej!

Hoppas det är okej att jag hoppar på här!

Jag var på Norrtälje i början utav januari och blev beviljad op.
    De trodde den skulle ske i april.

Jag är så lycklig!!

• Maddisen80
    MissHellen skrev 2011-01-23 09:19:28 följande:
    23, bor i sundsvall med mina två prinsar - Sambo och en 2½årig skitunge som föddes med trots  Har varit mammaledig fram tills nu, funderar på vad jag vill med (arbets)livet - lutar åt plugga, men vet inte vad..

Som jag längtar efter operationen - de ända jag tänker på just nu!!!
    hej var de i sundsvall du blev opererad isåfall hur lång var väntetiden en släkting till mig sa att de ha kort väntetid, läste nu på slute att du ska göra operation,hur länge har du väntat?
  • Maddisen80
    t h o w e skrev 2011-01-23 10:20:32 följande:
    Hej!

Jag är så lycklig!!
    hej och välkomen vad bra att du blev beviljad operation
  • Lattjo
    t h o w e skrev 2011-01-23 10:20:32 följande:
    Hej!

Jag är så lycklig!!
    Välkommen hit! Härligt att du snart ska få din op!
  • Zunrose
    Jumbopolly skrev 2011-01-23 03:30:28 följande:
    Har du redan tagit ut alla föräldra dagar??

Här kan du se reglerna om tillfällig föräldrapenning (VAB)

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Du Din mamma kan avstå från sitt arbete och ta ut tillfällig föräldrapening för ditt barn när du är sjukskriven.

I mitt fall så tar barnens farmor hand om pojken och hon jobbar inte så hon får inte ta tillfällig föräldrapenning men hon får gärna va barnvakt =).
    nej har inte tagit ut alla fp dagarna men då ja inte arbetea så komme rja inte får ngra pengar under sjukskrivningen... för till mig har de sagt att de räknar inte de timanställningar jag haft o året innan ja blev grevid samt året så gick ja i skolan o tog csn...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)