Inlägg från: littlemisstrouble |Visa alla inlägg
  • littlemisstrouble
    Lalalong skrev 2011-01-25 10:43:57 följande:
    Vilken tur att man har den här tråden.. Nu blev jag påmind om att jag måste ringa barnmorskemottagningen och få tid för preventivmedelsrådgivning. Men jag är rätt säker på att jag vill ha P-plåster. 
    P-piller glömmer jag ta (konstigt nog eftersom jag har andra mediciner jag tar regelbundet... men jag glömmer). Spiral är jag livrädd för att sätta in (plus att 3 personer i min närhet blivit gravida dom senaste 2-3 åren under tiden dom haft spiral. Vet att det inte är vanligt och att det är en slump att det hänt just mina vänner/släktingar. Men det gör ju ändå att jag inte riktigt ser det som säkert). P-stav... ja, samma där. Livrädd för att sätta in den!
    Men en kompis till mig har p-plåster och är jättenöjd! Så det vill jag ha  
    men du, pstav går ju på en sekund att sätta in. ser ut ungefär som den där "pistolen" man har till att sätta i nytt örhänge. dom trycker till på knappen sen är det klartt. lite krångligare att ta ut den men inget av sakerna gör speciellt ont.
    Planering är a och o......
  • littlemisstrouble
    Sara84 skrev 2011-01-25 20:06:21 följande:

Usch jag känner mig ledsen.
    Hur mycket jag än ser fram emot OP:n, så får jag inget stöd av familjen.
    "Tänk igenom ditt beslut. Om du vill ha fler barn är OP:n bortkastad! Vem har sagt att det är lätt att gå ner i vikt? "
    Åh...

Hur tänker ni? Hur känner ni? Är det någon här inne som gått igenom en OP och sedan blivit gravid?
    Hur har kroppen reagerat?
    Någon som kan ge en input?

/En ledsen Sara

varför skulle operationen vara bortkastad om man vill ha fler barn? dumheter. visst man går upp lite igen om man blir med barn men vad är det som säger att du inte kan gå ner igen sen då? många för operationen för att gå ner tillräckligt i vikt för att kunna bli med barn. finns en tråd som heter gastric bypass opererad och gravid som du kan titta i.
  • littlemisstrouble
    Sara84 skrev 2011-01-25 20:06:21 följande:

Usch jag känner mig ledsen.
    Hur mycket jag än ser fram emot OP:n, så får jag inget stöd av familjen.
    "Tänk igenom ditt beslut. Om du vill ha fler barn är OP:n bortkastad! Vem har sagt att det är lätt att gå ner i vikt? "
    Åh...

Hur tänker ni? Hur känner ni? Är det någon här inne som gått igenom en OP och sedan blivit gravid?
    Hur har kroppen reagerat?
    Någon som kan ge en input?

/En ledsen Sara

här är tråden om du är intresserad www.familjeliv.se/Forum-2-14/m50928487.html
  • littlemisstrouble
    Sara84 skrev 2011-01-26 09:07:01 följande:
    Tack för tipset om länken - där ska jag genast kika in!
    Och tack för stöd o kloka ord! Hjärta
    varsågod. lyssna inte så mycket på vad andra säger. gör det som känns rätt för dig. det är ju ändå ditt beslut och din kropp.
  • littlemisstrouble

alla ni som ska opas och är oroliga, har ni inte gjort ekg och arbetsprover för att kolla att hjärtat klarar av op? trodde jag var basinfo som läkarna behöver.

• littlemisstrouble
    Jumbopolly skrev 2011-01-31 14:13:03 följande:
    ekg och blodprover tog de på mig inget annat.. Men jag har varit nersövd förut. (det är därför de tar proverna för att se om man klarar av att sövas ner). Har varit nedsövd 3 gånger tidigare torr jag så det var ingen fara... och har inte mått dåligt någon av gångerna när jag vaknat heller så allt är lugnt för min del
    ja men har du blivit sövd förut så brukar dom inte göra så många prover men jag tänker på dem som inte har blivit det innan.
  • littlemisstrouble
    Hera78 skrev 2011-01-31 17:21:46 följande:
    Nej, inga prover mer än blodprov har tagits på mig. Jag opererades när jag var 15-16 men det är ju 17 år sedan... Vet inte om EKG kommer göras imorgon när jag träffar narkosläkaren men man kan ju tycka att det borde gjorts tidigare.
    va förvånad jag blir när jag hör det. tänk om man har nåt problem med hjärtat som inte upptäcks förens vid op då? jag är glad att det gjorts både arbetsprov och ekg på mig så man kan utesluta sånna eventuella problem.

visst op är ju aldrig riskfritt men man borde iaf kolla upp hjärtat innan man sövs och opereras.
  • littlemisstrouble
    SwayingAngel skrev 2011-01-31 23:11:20 följande:
    Det var så lite så.
    Jag gillar inte att behöva ringa sjukhus och så för de brukar inte vara speciellt trevliga men i Lycksele var de verkligen det så du behöver inte alls vara orolig för det.

Många gånger så gör ju PCOS att man går upp i vikt pga hormon obalansen i kroppen, övervikten leder i sin tur till insulinresistens vilket i sin värsta form är Diabetes 2. Eftersom gbp hjälper en att gå ned i vikt så blir cellerna mer känsliga för insulin igen och man producerar inte lika mkt, dvs man slipper Diabetes 2 och insulinresistens. I och med den minskade vikten så stabiliserar sig hormon obalansen.

Några stora grejer med PCOS är ju utebliven mens, viktuppgång, ökad behöring och håravfall (från huvudet.) Allt det är ju pga en hormon obalans som kan stabilisera sig med viktnedgång, så med GPB så kan mensen starta igen (eller bli mer normal), ökade behåringen bör minska och håret bör komma tillbaka.
    Det är i alla fall vad min läkare sa. Det är ju självklart ingen garanti att de funkar men det är värt ett försök.

Min PCOS är ganska uttalad, finns det ett symptom så har jag det. Har provat de flesta medicinerna som finns som hjälp men jag tål inga av dem. Tar iofs oxå metformin men jag blir så jäkla risig i kistan av dem så det funkar som inte.

Är faktiskt inte helt hundra om de gör den i Umeå faktiskt. På min läkare så lät det som att Lycksele är den som gör det i Västerbotten, men jag kan ha missförstått. Verkar dock som de har bland den bästa statistiken i landet på sina operationer dock.
    Får jag hoppa in här med en fråga?
    Vad har din läkare sagt om pco efter operationen? är det lika lätt att gå upp i vikt igen som det är innan operation?
  • littlemisstrouble
    SwayingAngel skrev 2011-02-01 08:57:29 följande:
    Självklart får du det
    Hon trodde inte att det skulle vara lika lätt som före operationen men det kommer att vara lättare än normalt. Så nånstans mittemellan skulle jag väl tro. Man får jobba för det men så är det ju alltid.
    okej så det kommer fortfarande vara lättar att gå upp i vikt med pco efter operationen. hoppas att det inte är riktigt lika lätt som innan iaf.
  • littlemisstrouble
    Mary Jo skrev 2011-02-02 18:43:47 följande:
    Jag,21 februari! Ska du opereras där?
    ja ifall alla tester visar sig vara okej. blir i mars om det går som planerat.
  • littlemisstrouble
    Mary Jo skrev 2011-02-03 18:15:50 följande:
    lycka till! dom verkar jätteduktiga där. trevliga är dom också!
    Lycka till du också Ja dom verkade vara trevliga när jag träffade dom för bedömning iaf
  • littlemisstrouble
    Ariana3 skrev 2011-02-10 15:58:11 följande:
    Hej!
    Har precis tagit första steget mot en GBP. Har pratat med min läkare som ska skriva remiss, ska dit snart och ta de prover han ville ha.
    Vet inte om jag i dag blir godkänd för en op, har en BMI på strax över 40, högt blodtryck, höga blodfetter, sömnapné (använder c-pap när jag sover), dåliga anlag gällande hjärt/kärlsjukdomar. Men jag vet inte om mina besvär är "tillräckliga!".

Hur går samtalet när man blir "godkänd" till, vilka frågor vill dom ha svar på, vad krävs?
    Är intresserad av det mesta kring GBP. Har läst mycket och vet att det inte är en dans på rosor, att det finns biverkningar och inte alltid går så bra. Har någon hemsida eller blogg får ni gärna länka dit så jag kan läsa om eran "resa" i väntan på att jag också kanske ska göra den.
    vad använder du när du sover? c-pap är vad? du borde väl få göra op om du har över 40 i bmi. sömnapne kan ju bara bli bättre om man går ner i vikt likaså blodtryck och såvidare.

det dom vill veta är om du har gjort seriösa viktnedgångsförsök innan. hur länge man har haft övervikt. ja det mesta står i TS
  • littlemisstrouble

Nu har jag ett test kvar (förhoppningsvis blir det inga fler) och sen kan man med säkerhet säga om jag får göra operationen eller inte.
    visst jag har blivit godkänd men det kan ju ändra sig under tidens gång väl om inte ekg med mera är bra antar jag.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)