-
Hoppas du snart mår bättreGlaadis skrev 2010-05-26 09:57:24 följande:vaknade pigg och glad i dag , tog en morgonpromenad på morgonen i korridoren och sen när jag kom till baka på rumet har jag fått ett glas med vatten 200 ml.Jag har tagit 4 teskedar på 15 minuter och har nu fått ett sånt tryck över bröstet , ihållande håll på sidan och ett illamående som inte vill släppa.Nu vill jag bara hem och sova men jag måste ändå resa mig upp och gå och gå och blåsa i vattenflaskan.Hoppas att det släpper snart.
-
Skönt att läsa att det är det bästa du gjort, det får oss som har långt kvar till en ev operation att stå ut med desa långa köer över alltTitti Långstrump skrev 2010-05-26 10:05:34 följande:Hej alla "gammla" och nya härinne :)Kikar in för att berätta att nu, 5 veckor efter op på Ersta har jag gått ned ca 17 kg (okej en del av det gick jag ned innan på flytet) och jag mår toppen!Jag kan äta allt hittils som jag provat, jag dumpar inte på nåt, men kan känna av dumping om jag äter för fort så det låter jag bli. Jag känner mig inte hungrig och inte mätt men jag har larmet ställt på mobilen så den piper till varje gång jag ska äta och det tycker jag funkar utmärkt :) Har inget behov av pizza och chips och sånt och allt sockersug försvann när jag flöt innan OP och har inte kommit tillbaka, skönt!!Jag saknar igenting och tycker ingenting blivit sämre, snarare tvärtom, numera njuter jag längre och mer av smakerna av maten i munnen när jag tuggar länge och långsamt istället för att sluka maten. Att inte dricka till maten har också inneburit att jag inte sköljer bort smakerna hela tiden så jag har ett helt annat sunt förhållande till mat, då jag upplever mer mat med alla sinnen, även om mängden är liten om ni hänger med?Jag kan klunka vatten hyffsat när jag väl dricker (även om det inte blir lika stora klunkar som förut) och det är jag glad för, det hade jag saknat annars tror jag :)Detta är verkligen det bästa som hänt mig :D :DSå lycka till nu alla som står i kö till OP, önskar er alla samma lyckokänsla som jag själv upplever!Kram!
-
Jätte bra film att se,
Ni som gjort en op, hade ni massa slangar ner i näsan? och sätter dom på en kateter? iså fall innan op eller när man är nersövd? -
Jobbigt att vänta men så spännandeMli79 skrev 2010-06-02 08:27:10 följande:Sitter i väntrummet på Ersta nu, måttligt nöjd över situationen. Jag skulle bli försten eller andren ut och jag skulle vara här klockan 7. Nu precis fick jag veta att jag var andren in på OP, men att den innan mig skulle bli en lång OP så jag får vänta i väntrummet till efter lunch. Den mer komplicerade OPen innan mig var planerad sen länge, så kirurgen (som jag aldrigt träffat innan, "min" var på kurs) hade ingen aning om varför jag skulle vara på plats så tidigt på morgonen. Så här sitter jag på en hård soffa, har suttit i snart två timmar och ska sitta i fyra till. Jag har sovit 6 timmars osammanhängandes sömn fördelat på två nätter och skulle onekligen behöva en säng. Illa mår jag också, har ju fastat sedan midnatt. Till råga på allt är jag svårstucken så jag fick instruktioner från narkosläkaren igår att de inte får sätta dropp på mig innan OP eftersom de ska spara blodkärlen till narkosläkaren.
Usch, fattar inte att jag har mage att sitta och klaga när jag kommit så här långt på så kort tid, antar att det är hunger, trötthet och nervositeten som spökar.
Lycka till nu . -
Tänkte bara fråga er som är duktiga på detta med vårdgarantin
När dom skriver att man ska få svar eller hjälp inom 90 dagar är det vardgar eller räknas även helgerna med då?
knäpp fråga men jag börjar räkna mina dagar nu för jag har inte fått någon remiss bekräftelse än, fast jag ringt dom och den ligger där, vill ju ha mer svar liksom om vad som komma ska.
Och ett jätte grattis till er alla som bara rasar ner i vikt, *Avis*
-
Tack för svaret, när du skriver beslutet är det när du vart på bedömmning då?vänat skrev 2010-06-03 09:18:05 följande:Den information ja fått är att de 90 dagar från beslutet de vil säga at även helger räkans in men är många heldgar som exvis jul och nyr på en gång är de svårae att fixa de dessa 90 dagar. Men som sagt om de inte många helg dagar ellr semster tiden så är de inom 90 dgara från de man fått beslutet och även vanliga lör sönd räknas med.
Men ring och kolla med ditt sjukhus med de som har hand om vårdgartin vad som verkligen gäller men som sagt den information jag nu skrev fick jag i dec 2007.
Själv har jag ju inte ens fått någon remiss bekräftelse men det räknas väl det oxå?
Det där med att åberopa , ska man göra det då efter dessa 90 dagar? och vad kan dom igentligen på sjukhuset göra då? jag menar kön finns ju kvar? -
Vet hur du känner dig, inget kul att man inte får svar.AnnelieTyresö skrev 2010-06-03 13:48:31 följande:Min remiss skickades ffrån Överviktsenheten till Ersta för 6-7 v sen, jag har inte fått nån bekräftelse, bör jag oroa mej?
-
Idag ringde jag kir motagningen för att klaga på att jag INTE fått någon bekräftelse eller hört något ifrån dom alls på 8 v
Men en mkt snäll dam som jag pratade med kollade upp hur många som var före mig i kön till en bedömning och det var bara 3 st
Så hon skulle skicka hem papper til mig nu för att jag ska hinna få en tid till Vc för provtagning mm.
Hon sa i slutet av juni men man vet ju aldrig, semester tider mm. så nu är det bara att vänta igen och se vad som händer, men man blir ju så glad och hoppfull om man kommer ett steg längre fram i sitt förhoppningsvis "nya liv"
-
Min vän som tillhör Göteborg fick "bara buk" dom tog bort 4kg bara hud, Huu så mkt.Tinzi skrev 2010-06-08 14:51:02 följande:Nån som fått byst/armar/ annat betalt av landstinget? alltså plastikk. eller är det bara mage som man kan få?
Men läk sa till henne att Oj, du skulle behöva både nya bröst, arnar och lår men det är inget vi betalar, utan dom tyckte att hon skulle vara nöjd som fick en buk . -
Ja hon funderar på det men inte än på ett tag tror jag.Tinzi skrev 2010-06-08 16:15:39 följande:som jag anade då :( ska hon göra privat/bet. själv lr?