Inlägg från: Zunrose |Visa alla inlägg
  • Zunrose

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

kurilill skrev 2011-01-22 18:18:39 följande:
    Min son väger 10kg och jag räknar inte med att lyfta honom på 2 veckor efter operationen. Jag är mammaledig och sambon är hemma med full lön hela vintern (säsongsarbetare) så han får ta alla lyft i början. Om du är sjukskriven får din sambo eller någon nära anhörig (tex mor- eller farförälder) vara föräldraledig för att ta hand om ditt barn!
    är ensamstående fullt ut o ingen pappa med i bilden så får bli min mor men kan hon ta vård av barn då under den tiden för finns inga föräldra dagar tillgodo för ja har alla så att säga...
  • Zunrose
    Jumbopolly skrev 2011-01-23 03:30:28 följande:
    Har du redan tagit ut alla föräldra dagar??

Här kan du se reglerna om tillfällig föräldrapenning (VAB)

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Du Din mamma kan avstå från sitt arbete och ta ut tillfällig föräldrapening för ditt barn när du är sjukskriven.

I mitt fall så tar barnens farmor hand om pojken och hon jobbar inte så hon får inte ta tillfällig föräldrapenning men hon får gärna va barnvakt =).
    nej har inte tagit ut alla fp dagarna men då ja inte arbetea så komme rja inte får ngra pengar under sjukskrivningen... för till mig har de sagt att de räknar inte de timanställningar jag haft o året innan ja blev grevid samt året så gick ja i skolan o tog csn...
  • Zunrose
    Jumbopolly skrev 2011-01-23 11:57:13 följande:
    Men jag tror inte att DU kan ta ut föräldrapenning och din mamma VAB. tar hon VAB MÅSTE du vara sjukskriven tror jag...
    Gör så att du ringer FK å frågar dem.. De har koll på hur du skall göra...
    okay ja får ringa dem o höra men i värsta fall ska man väl klara av att bära sitt barn efter 2 v iallafall kommer ihåg efter kejsarsnittet att ja klarade bära vissa saker rätt snabbt ...
  • Zunrose
    Jumbopolly skrev 2011-01-23 15:18:55 följande:
    ja 2 veckor tror jag bara att jag blir sjukskriven sen får jag bära honom hej vilt igen.. min pojk väger lite över 8 kilo och är van att bli buren en HEL DEL... suck.. har skitont i axlar å rygg av det men så har jag fattat det hela iaf..
    okay ja man kommer ju sakna att bära sitt smått:) min tjej väger 7 kg o säkert hunnit upp till 10 kg innan op om de går så långt att ja får de är bara på inskickad remiss väntar på remissbekräftelse!

hur långt har du kommit är du på flyt??
  • Zunrose
    erajka skrev 2011-01-24 17:50:18 följande:
    som innan ;)
    får man fråga var tatueringen sitter??
    jag har en stor på låret som ja hoppas inte klumpar ihop sig:P
  • Zunrose
    erajka skrev 2011-01-24 17:56:36 följande:
    mellan skuldrorna och handleden.. så egentligen så sitter de inte på något ställe där man haft mkt fett
     jodå lite gör det ju för man har ju för mycket fett där ändå;) precis som ja på mina lår men sålänge de inte klumpar ihop sig så är jag nöjd =)
  • Zunrose

en dum fråga

ja har varit inne på modifast hemsida o kollat men blir inte klok på det känner mig lite trög hur länge varar det om man köper start kitet klarar man sig de 4-5 v eller man ska köpa mer ???+

• Zunrose
    trollbottom skrev 2011-01-24 22:30:07 följande:
    Jag har fått köpa mer. Ångrar mig att jag köpte startkitet, tänkte att det skulle bli billigare men barsen får jag ju ändå inte äta. Så de var helt onödiga.
    okay..
    får fundera vidare räknade ut att de skulle räcka 14 dagar vilket  så ska räkna lite på det vad det kostar och köpa st så de räcker om de blir billigare än att köpa 2 startkit till efteråt ..

barsen tänkte ja spara till efter o ha som snacks ibland när man är iväg efter op (om de nu går så långt)
  • Zunrose

blir lite billigare att köpa förpackningar till 4 v än att köpa 2 startkit

14 förp - 1456
    2 startkit - 1820

vet inte om ja räknat rätt :S men hoppas de

• Zunrose

visserligen blir de billigare med naturdiet men på modifast får du ju tugga lite mer än bara dricka så kanske kombinera

• Zunrose
    Jumbopolly skrev 2011-01-25 02:59:51 följande:
    När jag pratade med min dietist om att jag ville tugga på något så frågade hon om jag inte kunde köpa några bars å tugga på istället för att ta mig en gurkskiva eller så... (inte för jag förstår vad gurka har för skada men men)
    Så hon tyckte det var bättre med bars än minsta annat att tugga på
    kanske bättre att ha bars då när paniken väl lägger in för tror inte problemet är att bara dricka flytande utan att man kommer att sakna något att tugga på samt svälja;9 tack för ditt svar=)

det med piercing får du inte ha under en operation kommer faktiskt inte ihåg varför men vet när jag gjorde kejsarsnittet så fick jag ta av näspiercing,tung och örhängen fick inte ens ha armband på mig.
  • Zunrose
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-26 19:47:17 följande:
    Tack! Kram
    inget roligt det som har drabbat dig!

men jag har inte fått fram att du åkt in någon gång till akuten ! tyvärr så hjälper det inte att ringa lättare för sjukvården att avfärda en patient via telefon än öga mot öga ...
    SÅ ÅK IN!!!!
  • Zunrose
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-26 20:19:21 följande:
    Jag har varit på akuten flera gånger, och dom hänvisar mig till Ersta, som är det opererande sjukhuset, och Ersta gör ju nada.
    okay tråkigt att dem gör det!!så ska det inte vara är man dålig så ska man behandlas för även om du är gbp opererad och söker akuta hjälp på akuten så ska dem inte skicka dig vidare utan dem sak ta reda på felet göra vad dem kan sedan att DEM skickar dig vidare till Ersta för vidare bedömning. för hur kan dem med 100% säkerhet säga att det har med din operation att göra innan dem tagit reda på vad felet sitter du kan ju ha ont i magen men att det är något fel på din lever,njure ja vad som helst kroppen kan vara lurig så man ska inte fastställa en diagnos via muntlig symtom...

kan inget annat än sända styrkekramar för blir itne bättre av att ja sitter och surar över sjukvården!!
  • Zunrose
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-01 22:19:11 följande:
    Gör lite "reklam" för för oss som har ngt med GBP att göra, vi finns på Facebook. Där kan man vara mer öppen, det är en sluten grupp, så oinvigda kan inte läsa vad som skrivs.

Vill ni vara med så skicka en vänförfrågan till mig - Anne Bokvist Moijé Guld i mun.
    jag vill Ida hillievi johanna Hansson
  • Zunrose
    Hera78 skrev 2011-02-02 12:33:27 följande:
    Har fått 8 tabletter med bl.a morfin och lugnande. Är lugn som en filbunke och inte det minsta nervös. Försökte göra mig själv nervös men det går inte, bra tabletter det här haha! Kirurgen har varit här och ritat lite på magen
    hoppas du mår bra efter op :D
  • Zunrose
    trollbottom skrev 2011-02-03 21:27:57 följande:
    Jaha, ska det göra mer än annars. På mig har de också sytt igen slitsarna men jag har inte så ont i magen. Mer det här gashållvärken jag har
    vad är slitsarna för ngt som de syr ihop??
  • Zunrose
    trollbottom skrev 2011-02-04 14:27:00 följande:
    Vad jag har förstått så är det som fickor som blir bakom tarmarna. Vissa sjukhus har som rutin att sy ihop dom och andra inte. Nu görs en studie för att se om det kan minska tarmvred genom att sy ihop slitsarna.
    Jag är med i studien och kirurgen får ett kuvert som han öppnar när det är dags att operera där det står om han ska sy ihop dom eller inte. Sen blir det uppföljning antar jag på något vis.

Tanken är väl att om man syr igen slitsarna så blir det mindre spelrum för tarmarna att röra sig på och därmed ska väl då också risken för tarmvred minska.

Men jag är inte helt säker på att jag minns rätt
    okay tack för svaret får väl googla lite extra på det!!
  • Zunrose
    Jumbopolly skrev 2011-02-04 03:54:54 följande:
    skumt.. Läkaren som kom och tittade på mig mitt i natten för jag inte kunde sova av all värk sa att när man sytt slitsarna så gör det oftast ondare i magen pga de har hållt på rängre och rotat i magen och irriterat mer än på andra. En del som sytt slitsarna kunde ha riktigt ont påstod läkaren. Hade för jävligt ont första natten. Nu är det andra natten och jag vaknade nyss och kände att jag inte hade alls så ont i natt som tidigare natt. Varken i magen eller axlarna.. och DET är skönt =) Så nu skall jag försöka krypa ner hos min lille son igen.. han är sååå söt å go å titta på men ack så sorgligt när man inte  får lyfta honom.
    HAN har verkligen saknat sin mamma det här stackars dygnet jag varit borta..
    Inte ätit, druckit eller försökt bajsa. Bara gnällt och skrikit ända fram tills han hörde min röst i telefonen =).
    Nu är han med mig igen och han är lugn som en fura. åt välling igår kväll så det stod härliga till och bajsade ordentligt samt drack en hel flaska vatten diirekt =)
    Så nu npr bpde jag och pojken bättre =)
    vad sa läkaren till dig om när du fick bära din son igen?
  • Zunrose
    Jumbopolly skrev 2011-02-05 03:12:09 följande:
    Han sa att under sjukskrivningstiden ville han INTE att jag bar på honom pga riskerna att gå sönder inuti.
    Nu har de ju sytt slitsarna på mig också vilket innebär en aningen större process samt lite mer som kan gå upp och gå sönder ocm man missköter sig så inga lyft på 2 veckor.. sedan var det fritt fram.
    Har hållt pojken i knät men inte lyft honom en massa.. det har andra fått göra och satt honom i mitt knä en stund. Min lillkille saknade mamma så otroligt att han varken åt eller drack medans jag låg på sjukhus.
    Nu äter han och dricker som bara den när jag finns i närheten igen =).
    Okay ja det är ju förståligt men 2 v kan man ju stå ut genom att folk sätter dem i knät så det blir närhet också...
    låter som din pojk är lika mammatokig som min lilltjej!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)