Inlägg från: kurilill |Visa alla inlägg
  • kurilill

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

SilverEmma skrev 2010-12-29 22:12:00 följande:
    Det låter väldigt konstigt. Det finns ju folk härinne som opererats ganska snabbt efter förlossningen? Jag var själv på VC när min minsta var 4 månader...det ifrågasattes aldrig.

Stå på dig! Berätta för läkaren att din övervikt inte har med graviditeten att göra utan fanns där redan innan. Det är inte hans/hennes beslut! Om de nekar dig så skickar du en egenremiss. (vilket du kan göra ändå, vilket du vet)

Lycka till!
    Ja, jag har ju väntat 9 + 6 månader för att verkligen vara återställd efter grav för att ens söka remiss, så det ska ju absolut inte ha med det att göra, gick ju inte upp någonting pga graviditeten. Förhoppningvis var det bara sköterskan som sa så, men ,man vet aldrig..
  • kurilill
    aronnax skrev 2010-12-29 22:17:29 följande:
    Det kan jagsvara på:

Remissen skall till Sahlgrenska, men op. kan ske där eller på NÄL som är närmast, men som sagt Sahlgrenska tar emot alla remisser.

Är själv Uddevallabo.
    Tack! Skickar den dit i morgon! :)
  • kurilill
    Nala skrev 2010-12-29 23:55:07 följande:
    Hallojsan

Jag bor också i Uddevalla. Jag skickade remiss till Skövde (egenremiss) och Sahlgrenska (läkarremiss) Näl i Trollhättan har ju också börjat göra GBP-operationer så kolla om de tar emot egenremisser där.....
    Hur vet man till vilka ställne man kan skicka egenremiss till, Skövde kan ju inte vara enda stället?  Vilken remiss blev du opererad på och hur lång tid tog det?
  • kurilill
    Nala skrev 2010-12-30 10:45:22 följande:
    Jag tror att man får ringa och kolla. Jag hade läst att många hade skickat egenremiss till Skövde så det var därför jag skickade dit. När jag skulle opereras så var det enormt lång kö till Sahlgrenska så jag körde på två ställen så att säga.

Jag gick vidare med remiss-svaret från Skövde, ringde vårdslussen och fick en betalningsförbindelse. Från det att jag fick remiss-svar tills jag var opererad på Sophiahemmet i Stockholm tog det ca 4½ månad. Jag opererades i augusti -09 så jag tror att tillvägagångssättet har ändrats lite. Jag använde mig av valfrihet i vården, inte vårdgarantin. När jag gjorde det så fick man resorna betalda även för det men nu vet jag inte.

De är jätterara på Vårdslussen så ring och kolla med dem när de öppnar igen.... :)

Fråga gärna om du undrar något mer!
    Tack så mycket, tror det börjar klarna lite nu :)
  • kurilill
    SilverEmma skrev 2010-12-30 23:20:09 följande:
    Det är det bästa med att ha pendlat upp och ner lite...jag har allt från strl 38-46 i garderoberna med "kläder jag har kunnat ha innan och ska kunna ha igen ta mig fan!" 
    Sen jag bestämde mig för operation så har jag börjat drömma om mina fina vita caprijeans i strlk 40 och min snygga jeanskjol i 30" i midjan igen! Fy vad jag vill det här nu! =)
  • kurilill
    SilverEmma skrev 2010-12-30 23:25:51 följande:

Vad har ni gjort med era gamla kläder förresten? Alltså kläder man vuxit ur efterhand...kanske gått ner efter en bantningskur och sen gått upp igen. 

Jag har inte kunnat slänga dem....när jag bodde i lägenhet låg de i måååånga banankartonger i källaren och nu bor vi i hus och har köpt stora fina garderober till ett mellanrum på övervåningen. Jag har rensat ganska friskt bland kläderna, slängt och gett bort, men där var ändå runt 5, 6 bananlådor fulla med kläder som  numera ligger sorterat efter storlek i garderoberna. Det gjorde jag dagen efter jag bestämde mig för en operation...det var lite blandade känslor.

Jag har ju alltid sett mig själv som normalviktig i huvudet och utgått ifrån de perioder då jag lyckats gå ner 30-40kg.. Så har sparat alla kläder.. Många är helt oanvända,de jag nämnde i förra inlägget har lapparna kvar, för jag köpter ofta kläder som var lite för små för att jag ju 'skulle gå ner snart'.
  • kurilill
    SilverEmma skrev 2010-12-30 23:35:53 följande:
    Hahaha! Oj vad jag känner igen mig! Har massor av kläder med lapparna kvar då jag köpt en storlek som jag knappt kan ha...."men går jag bara ner 5 kilo kommer den sitta perfekt!"
    Haha, skönt att veta att det inte bara är jag :) Grejjen är bara att man aldrig går ner, man går bara sakta uppåt ännu mer.. 
    Har dessutom insett att om jag någongång går ner massor igen så kommer jag troligtvis gå upp igen..

Det känns så skönt att jag förhoppningsvis kommer börja gå ner i vikt för sista gången inom ett halvår för sista gången i mitt liv!
  • kurilill

Ni som har pojkvänner/sambos/män, träffade ni dom när ni var stora eller har ni gått upp under förhållandet? Hur har de reagerat på er viktnedgång?

• kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-02 13:37:48 följande:
    Hej och gott nytt år tll er alla!
    Jag är verkligen taggad inför det här året! Det ska bli MITT år!

Jag har lite fråga till er som op:ades privat. Känner att jag är mer och mer inne på att bekosta det själv för i ärlighetens namn är jag ivirg nu. Vilka ställen är att rekomendera? Har endast hört gott om Calanderska i Ggb och det hade varit intressant att höra vad det finns för andra alternativ.
    En annan sak jag funderar mycket på är hur det är med huden efteråt... OM man op:as privat kan man ändå få remiss från landstinget till att ta bort huden efter? Har nämligen hört både och...
    Jag funderar också på att göra det privat, men tänker försöka först via landstinget. Visar det sig att det kommer ta längre än ett halvår innan det händer saker trots att jag ligger på så kommer jag fundera på att bekosta det själv. Tanken att börja gå ner i vikt redan om ett par månader känns ju hur bra som helst, men inte att ta lån på över 100 000:- när jag dessutom är mammaledig..
  • kurilill

Åh nej.. kollade precis upp hur mycket det skulle kosta mig i månaden om jag tar lån och jag får då betala 1100:-. Visserligen i 12 år, men om 5 år får jag loss 60 000:- som jag satte in för 5 år sen och kan alltså betala av lånet då. Jag betalar idag ca 800:- i mobilräkning (skulle lätt slopa mobilen och leta fram något gammalt skräp med kontantkort) och sambon lägger undan 500:- till sig själv vilket inte jag gör, så där har vi ju 1300:- på en gång. Samtidigt får jag säkerligen en operation grastis om jag bara väntar.. Vore det idioti att betala en operation för att man inte vill vänta, vad tycker ni andra?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)